Starten als fotograaf

Starten als fotograaf Lees in dit artikel alle stappen die u moet volgen om als professioneel fotograaf te gaan werken. Het hele proces wordt aan de hand van een eenvoudig stappenplan uitgelegd.

Starten als fotograaf

Hebt u fotografie als hobby en zou u er graag uw beroep van willen maken dan volgt hier een uitleg over stappen en hindernissen die u moet nemen. Fotograferen is leuk en voor iedereen bereikbaar, zeker omdat de prijs van digitale camera, s sinds de introductie aanzienlijk gedaald is. Wat is er nou mooier dan van uw hobby uw beroep te maken? Natuurlijk wordt van een beroepsfotograaf meer verwacht dan een hobby fotograaf. U zult daarom ook veel kennis van zaken moeten hebben of een eventuele opleiding of cursus voor gevorderden moeten gaan volgen. Deze cursussen zijn in elke plaats wel te vinden, kijk maar een op het internet om adressen in uw woonomgeving te lokaliseren. Verder is een diploma in de fotografie zeker geen pre. De portifolio die u hebt is vaak veel belangrijker en veelzeggender dan een papiertje!

Stap 1, de inschrijving

Voordat u officieel aan de slag kunt als fotograaf dient u zich te laten inschrijven bij de kamer van koophandel. Hieraan zijn minimale kosten verbonden en zij kunnen u ook enkele handige tips meegeven om uw bedrijf op te starten. Daarnaast dient u voor de belasting over een BTW nummer te beschikken. Hiervoor gaat u naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor.

Stap 2, opdrachtgevers binnenhalen

Om opdrachtgevers te krijgen zijn er een paar zaken belangrijk. Allereerst is het handig om een eigen website te hebben. Hierop kunt u foto, s in verschillende categorieën plaatsen zoal portret, landschap, product en reportage fotografie. Zorg dat u de site goed onderhoud en er geregeld nieuwe foto, s op zet om uw diversiteit te benadrukken. Verder moeten er uw contactgegevens zoals adres, telefoonnummer en e-mail adres op terug te vinden zijn. U kunt er ook een prijs indicatie opzetten. Laat ook vrienden en kennissen weten dat u als fotograaf bent begonnen, vaak kunnen zij al opdrachten voor u opleveren. Adverteren in lokale kranten of aanmelden op bepaalde websites kan ook resulteren in foto opdrachten. Stel een goede mailing op die u naar bedrijven en instellingen stuurt. Tegenwoordig beschikken de meeste bedrijven over een eigen website waarop altijd foto, s staan. Zoek uitgevers van kranten en weekbladen in uw omgeving op en probeer een afspraak te maken om uw portifolio te laten zien. Haal zeker in de beginperiode niet uw neus op voor bepaalde opdrachten zoals communie fotografie omdat elke klant er 1 is!

Stap 3, investeren

Als er al betalingen binnen komen schuw dan niet om te gaan investeren in apparatuur. Met een digitale spiegelreflexcamera en 1 lens komt u er niet. Lenzen zijn er belangrijk omdat elke foto situatie om een specifieke lens vraagt. Het zou toch zonde zijn als u sommige opdrachten moet weigeren omdat u niet over de geschikte apparatuur beschikt! De standaard uitrusting van een professionele fotograaf bestaat uit 1 of 2 camera, s (een reserve camera is een pre)groothoek, tele en standaard objectief, een statief, een flitser, meerdere geheugenkaarten en een camera tas of rugzak. Daarnaast moet een fotograaf over een goede communicatie beschikken. Dit komt van pas bij portretten waarbij mensen zich op hun gemak moeten voelen.
© 2010 - 2020 Peterwouters, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Starten als fotograaf"

Reactie

Y. Bons, 10-07-2012 21:24 #1
Bij voorbaat dank!

Infoteur: Peterwouters
Laatste update: April 2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Reacties: 1
Schrijf mee!