InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Fournituren voor tassen

Fournituren voor tassen

Fournituren voor tassen Fournituren zijn de metalen of plastic onderdelen aan een tas, zoals het slot, een gesp, sierdrukkers en andere versieringen. Het zijn vaak de blikvangers van je tas. Je kan fournituren in stoffenwinkels en op de markt kopen, maar voor tassen is het veel mooier om de echte tassen fournituren te gebruiken. Vooral de Italiaanse fournituren zijn bijzonder mooi, maar in Nederland heb je ook ruim keus. Custom-made fournituren voor je eigen label is ook een mogelijkheid.

Italiaanse fournituren

In Italië, het land van de grote ambachtelijke tassen-makers als Prada en Bottega Veneta, kan je ook terecht voor de mooiste fournituren. Strakke design sloten van mat zwart metaal of een artistiek gouden slot in de vorm van een vogel of dier, de echte bijzondere fournituren die een sieraad zijn voor je tas, worden gemaakt in Italië. Er zijn een paar Italiaanse bedrijven met leuke websites om een keer op rond te kijken, om een idee te krijgen wat er allemaal mogelijk is. De mooiste spullen vind je bij Castiglionispa en Italmetal voor onder andere gespen in de vorm van zeesterren en salamanders. Het direct bestellen via deze websites van kleine hoeveelheden is over het algemeen niet mogelijk. Als je echt geïnteresseerd bent, kan je de Lineapelle beurs in Bologna bezoeken. Twee maal per jaar wordt de beurs georganiseerd en het is een waar paradijs voor de liefhebber van bijzondere fournituren.

Fournituren kopen

In Nederland heb je een paar adressen waar je voor tassen fournituren terecht kan. Het Leerlokaal in Arnhem heeft een zeer uitgebreide collectie mooie fournituren en daar kan je op vrijdag terecht. In Den Haag zit de Leerlooier, een winkel met niet alleen mooi leer maar ook veel fournituren. In Breda zit groothandel Boomsma, die ook veel keus heeft in fournituren en gereedschappen. De meeste spullen zijn via de webwinkel te koop. Tenslotte is er Dumco uit Sprang-Capelle, een bedrijf gespecialiseerd in schoenmaterialen, dat tevens officieel dealer is van onder meer de bovengenoemde Italiaanse bedrijven. Buiten Nederland kan je ook terecht voor fournituren, bijvoorbeeld bij lederhandel Berten in Zonhoven (België) of Das Lederhaus in Duitsland.

Custom-made fournituren voor je eigen label

De grote labels gebruiken voor hun tassen hun eigen fournituren, zoals ritspullers, sluitingen, gespen en merkplaatjes. De fournituren zijn speciaal ontworpen bij de stijl van het label en ze maken de tas herkenbaar. Als je je tassen in productie neemt, maken custom-made fournituren het helemaal af. In principe is alles mogelijk. Het makkelijkst is om het ontwikkelen van de fournituren in samenspraak met je producent te doen. Een tassenproducent heeft meestal goede contacten met metaalfabrieken. De productie van de fournituren kan je dan aan de tassenfabriek uitbesteden en zij kunnen het veel goedkoper regelen dan je zelf ooit kan. Vaak is het enige dat je hoeft aan te leveren een duidelijke vector tekening van het ontwerp. De schets van het ontwerp van de fournituren kan je in een vector tekening laten omzetten door diverse tekenbedrijven die je online kunt vinden.
Produceer je zelf je tassen in kleine aantallen en wil je toch custom-made fournituren? Overleg dan eens met een edelsmit over de mogelijkheden en de prijs.

Lees verder

© 2012 - 2017 Artisan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fournituren voor tassen"

Reactie

Dgleather, 20-06-2015 23:20 #1
Foutief gemeld dat Boomsma in Den Bosch zou zijn gevestigd. Joh.Boomsma zit in de Boschstraat in Breda dit ter verbetering.
Tevens is het handig te vermelden dat er veel meer bedrijven zijn die fournituren leveren maar dat bedrijven in Duitsland en België vaak beter gesorteerd zijn en goedkoper. Ik denk hierbij aan lederhandel Berten in Zonhoven België of Das Lederhaus in Duitsland.

Infoteur: Artisan
Laatste update: 08-09-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Ambachtelijk tassenmaken
Reacties: 1
Schrijf mee!