InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!

Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!

Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen! Art journalen is een vorm van het bijhouden van een visueel dagboek. Niets hoeft, alles mag. Op YouTube zijn ontelbare filmpjes te vinden van creatieve mensen die de mooiste art journal-pagina´s fabriceren. Het kan er soms wat overweldigend uitzien voor iemand die graag wil beginnen met art journalen, maar geen idee heeft hoe dit aan te pakken. De meeste art journals in de voorbeeldfilmpjes zien er erg artistiek uit en niet iedereen bezit zo veel creatief talent. Toch is art journalen voor iedereen geschikt, ongeacht hoe creatief iemand is. Maar hoe kun je nou het beste beginnen met het bijhouden van een art journal en wat heb je allemaal nodig? Wat is art journaling precies en waarom zou je het doen?

Wat is art journaling?

Zoals al eerder aangegeven is art journaling of art journalen het bijhouden van een visueel dagboek. Er zijn geen bepaalde regels voor. Alles is toegestaan. Als je wilt tekenen en kleuren op een bladzijde, doe je dit. Als je meer houdt van schrijven, vul je je pagina met teksten die jou aanspreken. Hou je van fotograferen dan vul je je pagina’s met foto’s. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het verwerken in je art journal.

Benodigdheden om te kunnen art journalen

Eigenlijk is het heel makkelijk. Je hebt bijna niets nodig om te beginnen met een art journal. Een (notitie) boek, een pen, een potlood, viltstiften, kleurpotloden, oude tijdschriften, lijm, een beetje waterverf of plakkaatverf. Je kunt vaak met dingen die je gewoon in huis hebt liggen al wel een begin maken.

Het boek om in te art journalen

Mocht je je afvragen wat voor soort boek je het beste kunt gebruiken, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ieder boek is geschikt. Zelfs een simpel schriftje kan gebruikt worden als art journal. Hou je van verven en wil je veel schilderen op de bladzijdes? Pagina's in schriften en in veel notitieboeken zijn vrij dun. Niet geschikt om erg ‘nat’ op te werken. Dit hoeft geen probleem te zijn. Je kunt bladzijden gemakkelijk aan elkaar plakken met een lijmstift of bij de randen met wat plakband of washitape voor wat meer stevigheid. Tips voor boeken om te gebruiken als art journal:
  • Een schrift;
  • Een goedkoop notitieboek;
  • Een oud leesboek of oude atlas die je niet meer gebruikt;
  • Een schetsboek.

Uiteraard kun je in een winkel gespecialiseerd in producten voor kunstschilders ook speciale boeken kopen met extra dik en stevig papier dat geschikt is om op te art journalen, maar dit hoeft absoluut niet. Deze boeken zijn ook vaak aan de prijzige kant.

Redenen om te gaan art journalen

Er zijn verschillende redenen om een art journal te starten. Het kan nieuwsgierigheid zijn naar iets nieuws, een nieuwe creatieve uitlaatklep, maar ook gewoon om de dagelijkse herinneringen op een andere manier vast te leggen dan een gewoon dagboek. Een art journal is in principe bestemd voor alle bovengenoemde redenen. Sommige mensen zien het art journaling als therapie. Het helpt ze om bepaalde gebeurtenissen in hun leven beter te begrijpen en te verwerken.

Tips om te beginnen

Je hebt een geschikt boek of schrift uitgekozen, je hebt een pen, potlood, wat waterverf en wat stiften. En dan? De volgende tips kunnen je op weg helpen:
  1. Gewoon beginnen. Schrijf op wat je hebt gedaan die dag en maak er tekeningen bij of plak foto’s erbij die je hebt gemaakt met je telefoon en hebt uitgeprint;
  2. Maak een collage met plaatjes die je aanspreken uit een oud tijdschrift;
  3. Verf de pagina in je favoriete kleur en schrijf of teken daarover heen;
  4. Als je in het bezit bent van washitape, maak een collage daarmee op de pagina;
  5. Teken je favoriete stripfiguurtje na;
  6. Schrijf je favoriete songtekst op en beschilder de pagina met je kleuren die je aanspreken.

Onthoud dat het er bij art journalen om gaat dat je er lol in hebt. Het hoeft niet perfect. Het hoeft helemaal niet zo kunstzinnig als je soms ziet voorbijkomen in YouTube-filmpjes.
© 2016 - 2017 Mrswinchester, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wreck This JournalWreck This Journal, wat betekent ‘Sloop Dit Dagboek’, is een doe-boek vol opdrachten die je in willekeurige volgorde mag…
About Keri SmithDe boeken van Keri Smith kennen we allemaal wel. Wreck This Journal, This is not a book. Maar wie is Keri Smith nu zelf…
Banken handelen in risicovolle papieren buiten hun balans omBanken handelen in risicovolle papieren buiten hun balans omBanken schermen bij kwartaal- en jaarrapportages graag met hun baten en de weer grotere winsten. Maar wist u dat banken…
Katzenjammer Kids, een der oudste stripverhalenThe Katzenjammer Kids is een van de oudste strips ter wereld. De strip werd voor het eerste gepubliceerd in de New York…
Hoe schrijf je een C.V. (Curriculum Vitae)Hoe schrijf je een C.V. (Curriculum Vitae)Je zoekt een nieuwe baan. Dit is al lastig genoeg, want je moet iets zoeken wat bij jou en je opleiding past en je moet…
Bronnen en referenties
  • http://artjournal.weebly.com/art-journal.html
  • http://www.beblissed.nl/art-journal-maken-artjournaling/

Reageer op het artikel "Een visueel dagboek bijhouden: Iedereen kan art journalen!"

Infoteur: Mrswinchester
Laatste update: 24-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!