Katzenjammer Kids, een der oudste stripverhalen

The Katzenjammer Kids is een van de oudste strips ter wereld. De strip werd voor het eerste gepubliceerd in de New York Journal in 1897. Sedertdien ging de strip een eigen leven leiden.

Het ontstaan van de Katzenjammer Kids

De strip werd eind negentiende eeuw gecreëerd door Rudolph Dirks, een Duitser die naar Amerika was geëmigreerd. Dirks had zich geïnspireerd op het Duitse kinderverhaal Max und Moritz, door Wilhelm Busch gepubliceerd op 4 april 1865.

Dirks lanceerde zijn Katzenjammer Kids in de New York Journal op 12 december 1897.

Verdere evolutie van de strip

Door omstandigheden werd de reeks tweemaal onderbroken: de eerste keer omdat Rudolph Dirks moest gaan vechten in de oorlog tegen Mexico en de tweede maal omdat hij gewoon een tijdje de wereld wilde intrekken. De eerste keer aanvaardde zijn uitgever de onderbreking. De tweede maal echter niet meer en er werd een ander aangesteld om de reeks verder te zetten.

Na wat geprocedeer werd Dirks na zijn terugkeer toegelaten zijn strip verder te publiceren in een ander blad maar met een andere titel. Zo ontstond de alternatieve reeks avonturen onder de titel Hans und Fritz, later omgedoopt tot The Captain and the Kids.
Een aantal jaar verschenen de twee reeksen parallel aan elkaar in verschillende kranten. Beide reeksen werden later door andere tekenaars overgenomen.

Personages

De hoofdpersonen van de Katzenjammer Kids zijn Amerikanen van Duitse origine die hun accent niet verloochenen:
  • De tweelingen Hans en Fritz, onopvoedbare kwajongens met veel fantasie
  • Mama
  • De Kapitein
  • De Matroos
  • De Inspecteur
  • Het opperhoofd
  • Het derde kind (een verwend en hypocriet kind dat in een aantal afleveringen voorkomt)

Wereldsucces van de Katzenjammer Kids

De reeks heeft zoveel succes dat zowel tekenfilm, toneel als muziekwerk op de strip gebaseerd werd.

De strip werd aan tijdschriften verkocht in vele landen, vaak onder andere namen. Enkele vertalingen:
  • Zweeds: Knoll och Tott
  • Noors: Knoll og Tott
  • Deens: Knold og Tot
  • Frans: Pim, Pam, Poum
  • Frans: Les Garnements
  • Frans: Capitaine Fouchtroff
  • Duits: Katzenjammer Kids, zoals in het Engels
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Katzenjammer Kids, een der oudste stripverhalen"

Infoteur: Salilus
Laatste update: Juni 2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Strips
Schrijf mee!