InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Hidden Cash – schatkistjesjacht

Hidden Cash – schatkistjesjacht

Hidden Cash – schatkistjesjacht Hidden Cash is een spel waarbij geld in verstopte schatkistjes of enveloppen gevonden kan worden. Het begon in het voorjaar van 2014 in Amerika en is overgewaaid naar Nederland. Je hebt er Twitter of Facebook voor nodig om de tips te volgen. Het is een speurtocht waarbij een anonieme begunstiger geld verstopt en met online tips en aanwijzingen mensen stimuleert naar het geld te gaan zoeken. Na het eerste jaar lijkt de rage iets geluwd.

Rengerspark in Leeuwarden, toneel van Hidden Cash Leeuwarden

Schatkistjes

In Nederland is in de zomer van 2014 een nieuwe rage in opmars gekomen die is overgewaaid uit Amerika. Een anonieme gever doet geld in een schatkistje of envelop en verstopt deze. De geheimzinnige verstopper geeft tips en aanwijzingen via Twitter en dan kunnen schatzoekers proberen als eerste bij het kistje op de envelop te zijn: het is een online speurtocht naar geld. Wie het vindt mag het geld houden. Gulle gevers maken een spel van hun gulheid en spelers genieten van het extra zakcentje.

Hidden Cash

Het spel heet Hidden Cash, verborgen contanten, verstopt geld. Als het in een stad wordt gespeel, wordt op Twitter de naam of een gedeelte van de naam van de stad aan @hiddencash toegevoegd. Voor Leeuwarden wordt dat bijvoorbeeld @hiddencashleeuw.

Het zijn voor de spelers onbekenden die het geld ergens plaatsen. Aan de naam van het Twitteraccount is niet af te lezen welke persoon er achter zit. Hidden Cash is in Leeuwarden actief en in diverse andere steden van het land, zoals Rotterdam, Amersfoort, Hilversum, Amsterdam en Groningen. In elke provincie is wel een stad met Hidden Cash te vinden. De Twitteraccount @hiddencash heeft honderdduizenden volgers. De account @hiddencashleeuw heeft op 1 september 2015 1.150 volgers (tussen zomer 2014 en zomer 2015 zijn er nauwelijks volgers bijgekomen - het account is niet zo actief). De man/ vrouw achter @hiddencashleeuw zegt van de stad te houden en kondigt aan dat hij/zij regelmatig geld weg gaat geven. Het spel is ook via Facebook te volgen.

San Fransisco

De rage is overgewaaid vanuit San Francisco, waar het allemaal begon. Hidden Cash is een initiatief van Jason Buzi, een fortuinlijke ondernemer, een miljonair. Hij verstopt in een envelop wel $100,- die op de eerste vinder ligt te wachten. Speuren naar de plaats gaat aan de hand van aanwijzingen op Twitter. Op 23 mei 2014 werd de eerste tweet verstuurd en twee en een halve maand later zijn er al meer dan 718.00 volgers. Een jaar later is dat aantal gedaald naar iets meer dan 600.000.
In mei 2014 dropte hij ook meer dan honderd Angry Birds spelletjes op en rond het strand van Hermosa Beach. Toen pakte de media het fenomeen op en daarna verspreidde het razendsnel over de wereld.

ChinaChina
GroningenGroningen
LeeuwardenLeeuwarden

Nederland

Nederlander Jaap Jacobs richtte een website op waar alle games in Nederland te zien zijn. De website is www.hiddencashgames.com. Het spel is voor iedereen toegankelijk. Het wordt ook een sociaal spel genoemd omdat men vindt dat de interactie met gulle gever groot is. Vinders van een schat maken altijd een selfie van zichzelf met het gewonnen.

Rengerspark

In Leeuwarden waren de schatten verborgen in het Rengerspark in het centrum van de stad. Een weldoener verborg er begin augustus 2014 tien blauwe schatkistjes waar in totaal 240 euro over verdeeld was. Via een aanwijzing werd duidelijk dat ze in het Rengerspark moesten liggen. Nauwelijks vijf minuten na de eerste tweet met aanwijzingen zoefden de scooters richting het park. Na een kwartier liepen wel vijftig schatzoekers te speuren. Ze kwamen op scooters, fietsen, brommers en te voet. Ze hadden maar één doel en dat is een schatkistje met geld vinden.

Liwwadder

De weldoener maakte zich bekend als een liefhebber van de stad, iemand die het beste met de stad voorheeft. Hij wil Liwwadders kennis laten maken met onbekende plekken van hun stad.

Schade

Hidden Cash krijgt kritiek vanwege het veroorzaken van schade aan de openbare infrastructuur door het creëren van situaties waar honderden mensen op zoek gaan naar een goed verborgen schatkist of envelop met geld. Er wordt schade aan parken aangericht, takken worden geknakt, planten vertrapt en hekken vernield. Na een overdonderende start lijkt Hidden Cash een jaar na de start rage in de luwte te zijn geworden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vergeet selfies, dronies maken is de toekomst!Vergeet selfies, dronies maken is de toekomst!In 2015 maken steeds meer mensen een dronie in plaats van een selfie. Dit zijn foto’s of video’s van jezelf gemaakt door…
Daily Mugshot, Dagelijkse FotoIedere dag een andere foto op je website. Of nog makkelijker, op je hyves, twitter of facebook profiel. Het enige wat je…
Hoe maak je een Twitter, Facebook en Google+ account aan?Hoe maak je een Twitter, Facebook en Google+ account aan?Twitter is in 2013 één van de populairste Social Media site met meer dan 200 miljoen actieve gebruikers. Met Twitter kan…
Hoe maak je een goede selfie? Tien tipsEen selfie is een foto die je van jezelf maakt met je smartphone. De selfies worden vaak gepost op social media. Ook bek…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant 6 augustus 2014
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hidden_Cash geraadpleegd op 14 augustus 2014
  • http://www.chapeaumagazine.com/nl/headlines/2014/05/chapeau-30-hidden-cash/ geraadpleegd op 14 augustus 2014
  • http://www.hiddencashgames.com geraadpleegd op 14 augustus 2014

Reageer op het artikel "Hidden Cash – schatkistjesjacht"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-09-2016
Gepubliceerd: 14-08-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Communicatie
Schrijf mee!