Activiteiten voor als het slecht weer is

Activiteiten voor als het slecht weer is Voor mensen die in Nederland wonen is het soms een opgave om iets leuks te verzinnen als het wéér regent. Soms zitten mensen uren achter elkaar binnen omdat er niets te doen is, vooral voor kinderen is dit soms frustrerend en ze kunnen hun energie niet meer kwijt. Uren achter elkaar op de pc zitten is ook niet goed, maar wat is er nou nog meer te doen tijdens de regen. Kunt u echt alleen maar binnen zitten, of is er buiten ook nog wat te doen? Er zijn altijd activiteiten die u kunt doen als het regent, óók buiten.

Knutselen

Dit is leuk als u alleen bent, maar ook met kinderen. Is het weer zo’n regenachtige dag en heeft u geen zin om niets te doen? Zoek eens wat spullen om te knutselen. Hiervoor hoeft u echt geen dure spullen aan te schaffen, met papier lijm en een schaar komt u al een heel eind. Als alternatief voor knutselen kunt u natuurlijk ook gaan tekenen of schilderen. U hoeft geen talent te zijn, als het maar leuk is. Probeer eens iets nieuws! Vingerverf kan erg leuk zijn als u geen natuurtalent bent, of als u jonge kinderen heeft.

Spelletjes spelen

Het lijkt bijna ouderwets te worden, het spelen van spelletjes aan de tafel. Het kan heel leuk zijn, juist bij slecht weer. Haal een bordspel tevoorschijn en ga met zijn allen een middagje een spelletje spelen. Als u dat te ouderwets vindt, is er tegenwoordig de mogelijkheid om bordspelletjes te spelen op een tablet. Heeft u een tablet in huis en weet u even niets te doen als het regent? Download een bordspel app en u kunt zich een hele middag vermaken met het hele gezin. Zo hoeft u vaak niets aan te schaffen om toch bezig te zijn.

Doe het zelf

Dit gaat net een stapje verder dan het knutselen, maar het komt op hetzelfde neer. Zijn er nog klusjes in huis die gedaan moeten worden, of heeft u gewoon zin om iets te maken? Als het regent is het perfect om leuke dingen voor in huis te maken. U kunt een poging wagen om zelf fotolijstjes te maken, kussens of een prikbord. Vaak dingen die heel simpel maar heel leuk zijn. Op internet zijn er altijd vrij simpele stappenplannen te vinden om iets leuks in elkaar te knutselen, maar het is natuurlijk nog leuker om zelf dingen te verzinnen om te maken!

Naar buiten

Het lijkt niet zo logisch als het regent, maar het kan juist heel leuk zijn, zeker met kinderen. Ga eens een stukje wandelen als het regent. Met echte stortregen kunt u beter gewoon binnen blijven, maar als het een beetje regent kunt u van alles zien buiten. Sommige dieren laten zich juist zien met regen, het is leuk om te zien wat de natuur doet als het regent. Neem de kinderen eens mee naar het bos, ga opzoek naar mooie planten of bloemen met regendruppels er op, of ga op zoek naar dieren die zich juist met de regen laten zien. Als de regen voorbij is, is het nog veel leuker om naar buiten te gaan. Het ruikt vaak heerlijk fris en er is van alles te zien.

Hapjes maken

Als het een hele dag regent en u met de kinderen binnen zit, is het leuk om iets te doen wat u met zijn allen kan doen, maar wat u normaal gesproken toch niet snel zou doen. Hapjes maken is hier een goed voorbeeld van. Haal al het eten uit de kasjes tevoorschijn en kijk eens wat voor simpel lekkers u er mee kunt maken. Laat iedereen één ding verzinnen om te maken en ga in de keuken aan de slag. Op die manier bent u gezellig met iedereen bezig en doet u toch iets wat u anders niet zo snel zou doen. De meeste kinderen vinden het hartstikke leuk om iets te maken wat ze zelf lekker vinden.
© 2014 - 2020 Nikkay, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Activiteiten voor als het slecht weer is"

Infoteur: Nikkay
Gepubliceerd: Augustus 2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!