InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf een halstertouw maken

Zelf een halstertouw maken

Zelf een halstertouw maken In dit artikel wordt duidelijk uitgelegd hoe u zelf een halstertouw voor uw paard kunt maken. Door het halstertouw zelf te maken bespaart u geld, kunt u zelf een leuke kleurencombinatie samenstellen, en kunt u zelf bepalen hoe lang u het touw wilt.

Wat heb ik nodig?

Om te beginnen even op een rijtje wat u nodig hebt om uw eigen halstertouw te maken:
  • Een stevige clip
  • Touw, ik gebruik 4 mm dik polypropylene multifalement (PPMF). U kunt dit natuurlijk ook met ander materiaal, of een andere dikte proberen
  • Een meetlint om het touw op te meten
  • Een aansteker om de uiteinden van het touw dicht te branden

Stap één

Als eerste moet u kiezen welke kleuren u wilt gebruiken. Op de manier die ik ga uitleggen zijn vier dubbelgeslagen touwen gebruikt. Dus u gaat vlechten met acht touwen, en u kunt vier verschillende kleuren kiezen. Om de benodigde lengte te bepalen kunt u in de tabel hieronder kijken. Ik heb gekozen om een halstertouw van 2,25 meter te maken. In de tabel kunt u zien dat hiervoor 7,00 meter touw nodig is. Dit is dan de lengte van een van de vier touwen. In totaal is dan dus 28 meter nodig.

Lengte halstertouwBenodigde lengte 1 touw
1,50 m4,80 m
1,75 m5,50 m
2,00 m6,20 m
2,25 m7,00 m
2,50 m7,60 m
2,75 m8,30 m
3,00 m9,00 m

Als u heeft opgezocht welke lengte een touw moet hebben kunt u het touw in stukken gaan knippen. Knip in totaal vier stukken af van de benodigde lengte touw. Bij een halstertouw van 2,25 meter zijn dus vier stukken van ieder 7,00 meter nodig. Brand de uiteinden van de touwen dicht zodat ze niet kunnen gaan rafelen. Nu kunt u aan de slag met het vlechten van het halstertouw. Doe alle vier de touwen door het ringetje van de clip zoals op de foto te zien is. Leg vier groepjes van ieder twee touwen neer. Als u twee kleuren gebruikt kunt u ook ervoor kiezen om steeds groepjes van verschillende kleuren te maken. Zo krijgt het touw een heel ander patroon.

Stap twee

Voor het gemak noemen we de 'koppels', dus de touwen die in setjes bij elkaar liggen, duo 1, 2, 3 en 4, van links naar rechts. U pakt het meest linker duo op, duo 1, deze legt u tussen het derde en vierde duo in en gaat daarna onder het derde duo door om vervolgens tussen het tweede en derde uit te komen. Als het goed is moet dat er dan zo uitzien als op de linker foto te zien is. Daarna doet u hetzelfde met het meest rechtse duo. Dit is te zien op de rechter foto.

Zorg dat de draden een beetje aangetrokken zijn, zodat ze niet allemaal in de war raken. U gaat nu steeds door hiermee. U pakt dus weer het meest linker duo en legt deze tussen de twee rechtse in etc. Vooral aan het begin is dit lastig omdat de touwen dan nog erg lang zijn en dus gemakkelijk door elkaar gaan. Na een tijdje word het een stuk makkelijker.

Stap drie

Vlecht door totdat er nog ongeveer 30 centimeter touw over is. Dit heeft u nog nodig om het einde mooi af te werken. Nu moet u het einde terugvlechten. U slaat het gevlochten touw dubbel. Dan moet u een lusje maken in het deel wat al gevlochten is. Dit kan met uw vingers, maar een schaar gebruiken is ook handig. Maar het lusje groot genoeg zodat de touwtjes er doorheen passen. Er gaat dus steeds een koppel van twee door een lusje. Alle vier de koppels touwen moeten teruggevlochten worden. Voor extra stevigheid heb ik ieder koppel touwen twee keer teruggevlochten, dus twee keer door een lusje gedaan. Zorg dat het goed aangetrokken blijft zodat u overzichtelijk te werk kan. Hieronder is in foto's beschreven hoe het terugvlechten moet.

Op de foto linksboven is te zien waar u gestopt bent met vlechten. Leg de touwen neer zoals op de foto, en klap het dan dubbel. Dit is op de tweede foto te zien. Op de tweede foto is een bruin koppel al door een lusje gehaald. Op de derde foto is te zien hoe het eruit ziet als alle vier de koppels een keer teruggevlochten zijn. Op de laatste foto zijn alle draden nog een keer door een lusje gehaald. Zorg ervoor dat alles goed aangetrokken is, dan kunt u de overige touwen afknippen. Brand vervolgens de uiteinden dicht. En uw halstertouw is klaar!

Lees verder

© 2012 - 2014 Tara96, gepubliceerd in Diversen (Hobby en Overige) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een paardenknoop voor extra veiligheidJe paard verwond omdat je niet de goede knoop hebt gebruikt? Je kunt voortaan de goede knoop gebruiken door dit te lezen…
Africhting van een veulen 2: het accepteren van een leiderAfrichting van een veulen 2: het accepteren van een leiderAls een veulen eenmaal gewend is aan de aanwezigheid en het contact met mensen, het geen problemen heeft om aangeraakt t…
Wat te doen als: Je pony zich niet laat vangen…?Je paard is niet te vangen als hij in het weiland staat. Dat is natuurlijk een hele ramp, daarom een paar tips.
En mooie hengstenvlecht makenEn mooie hengstenvlecht makenGa je op wedstrijd maar zijn de manen van je paard te lang om er mooie knotten van te maken? Maak dan een mooie hengsten…
Vrijheidsdressuur: AchterwaartsVrijheidsdressuur: AchterwaartsIn de dressuur is achterwaarts een bekend onderdeel in de wedstrijden. Veel paarden leren dan ook om onder het zadel net…

Reageer op het artikel "Zelf een halstertouw maken"

Reacties

Merel, 23-06-2014 12:45 #2
Hoi! Erg leuk zelf een halstertouw maken! Mijne is ook erg leuk geworden! Maar ik had een vraag. Waar heeft u dat touw vandaan?

Lenkaa, 28-06-2013 13:33 #1
Moeten het koppels zijn of kan je ook telkens 1 touw gebruiken? Of word je touw dan te dun? Reactie infoteur, 28-06-2013
Als je touw gebruikt van 4 mm dik zou ik wel koppels touw gebruiken. Anders is het touw inderdaad wat dun. Je kunt het natuurlijk altijd eerst even proberen, en daarna eventueel wél met koppels touw vlechten.

Infoteur: Tara96
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief voor uw paard
Reacties: 2
Schrijf mee!