InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zelf een vliegennetje (paard) maken?

Zelf een vliegennetje (paard) maken?

Zelf een vliegennetje (paard) maken? In de zomer heeft uw paard altijd last van die vervelende vliegen! Ze zoemen langs de ogen van uw paard. Daar zijn gelukkig vliegennetjes voor. Alleen moet u die dan nog wel in de winkel kopen. Gelukkig is dat niet nodig, aangezien vliegennetjes ook makkelijk zelf gemaakt kunnen worden. Op deze manier kunt u zelf een leuke kleurencombinatie maken en bovendien is het ook erg leuk om een vliegennetje te maken.

Wat heeft u nodig?

  • Touw, dik touw wordt meestal het mooiste. Maar het kan ook erg mooi worden met wat dunner touw. Bekijk zelf even wat u het mooiste lijkt.
  • Schaar om de touwtjes af te knippen.
  • Meetlat om op te meten hoe lang de frontriem moet worden.

Welke maat?

Weet u niet hoe lang u de frontriem voor het vliegennetje moet maken? Hier staan ongeveer de richtlijnen. Als u zeker wilt weten dat het past kunt u het beste even opmeten bij uw paard. U moet dan het stukje meten waar normaal de frontriem zit.
  • Maat shet 33 cm
  • Maat pony 35 cm
  • Maat cob 37 cm
  • Maat full 40 cm

Het maken

Nu kunt u aan de slag gaan. U hoeft hier niet heel lang mee bezig te zijn. Meestal is hij na 15 minuten al wel klaar.

Stap 1:
Knip 6 touwtjes af van ongeveer 1,5 meter per touwtje. Dit wordt de frontriem. De touwtjes voor het vliegennetje komen er later pas aan. maakt een knoop in de 6 touwtjes, zorg er wel voor dat u genoeg ruimte over heeft. Met de uiteinden moet u namelijk het vliegennetje vast maken aan het halster.
Stap 2:
Nu moet u gaan vlechten. U verdeelt de 6 touwtjes in 3 groepen. Van ieders 2 touwtjes. Daarmee gaat u vlechten. Steeds het linkse touwtje naar het midden, dan het rechtse touwtje naar het midden en zo door. De lengte van de vlecht moet ongeveer zo lang zijn als de lengte die u gemeten heeft. Dus ongeveer tussen de 33 en de 40 cm lang.
Stap 3:
Als u de frontriem af heeft moet u touwtjes gaan knippen voor het netje. Die touwtjes zijn ongeveer 30 cm lang als ze dubbel geklapt zijn. U moet dus stroken knippen van ongeveer 60 cm lang. Als u langere of kortere sliertjes wilt moet u gewoon kortere of langere strookjes knippen. U duwt het lusje door de vlecht en laat dan de uiteindes door het lusje komen, net als op de afbeelding. Trek dan het lusje aan en begin met de volgende. Zo gaat u door tot u vindt dat de sliertjes goed verdeeld zijn.
Stap 4:
Als laatste moet u nog knoopjes maken in de sliertjes. Dit is voor extra stevigheid en het ziet er wat mooier uit. Als u deze stap niet wilt doen kan dat ook. U maakt het knoopje zoals op de afbeelding is voorgedaan. Als u dit bij ze allemaal heeft gedaan is uw zelfgemaakte vliegennetje klaar!

Lees verder

© 2011 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een goedkope en leuke frontriem maken doe je zoDe paardensport is een dure sport. Toch zijn er veel kleine dingen die de paardensport goedkoper kunnen maken. Zo kun je…
Je paard beschermen tegen vliegen en insectenTijdens de lente- en zomermaanden worden onze paarden overmatig geplaagd door vliegen, muggen en andere insecten. Wat ku…
Tuig: Het HoofdstelTuig: Het HoofdstelOm paard te gaan rijden heb je verschillende spullen nodig. Ook wel tuig één deel daarvan is het hoofdstel. Deze zit om…
Western rijden een tak van de paardensportDe meeste mensen die niets hebben met paarden zullen bij Western denken aan de cowboy's die rodeo doen op een stier of p…
Hou je paard gezond en gelukkig in de zomerHou je paard gezond en gelukkig in de zomerIn tegenstelling tot de meeste mensen houden veel paarden niet erg van het warme zomerweer. Paarden hebben het al snel t…

Reageer op het artikel "Zelf een vliegennetje (paard) maken?"

Reacties

Luca, 31-07-2015 11:27 #4
Hoe moet je het vliegennetje verbinden? En u gebruikt toch ook gewoon dun touw of niet?

Lianne, 14-05-2015 19:22 #3
Hoi,

Mijn pony is 16 mei jarig. Dan wil ik dat maken. Maar hoe moet je het aan het halster verbinden?

Michelle, 14-07-2013 16:25 #2
Leuk! Weet je misschien ook hoe je een neckrope kan maken? en wat de maten ongeveer moeten zijn?

Isabella, 01-05-2012 11:26 #1
Ik heb er ook 1 gemaakt. wil je ook uitleggen hoe je een vliegennetje moet maken met kopstuk en keelriem?
Want ik wil er graag 1 maken voor in de wei. want mijn pony heeft erg last van vliegjes.
En ik vind het zielig als ze de hele tijd een halster om moet.

Gr.

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Creatief voor uw paard
Reacties: 4
Schrijf mee!