Fluxx: een onvoorspelbaar kaartspel
Hoe moeilijk kan het zijn? Een kaart trekken en een kaart uitspelen, meer is het niet… En je bepaalt de regels zelf, door het uitspelen van Regelkaarten. De regels liggen op tafel, de kaarten geven de instructies. Het doel van het spel verandert regelmatig. Wie als eerste het doel bereikt dat op precies dat moment geldt, heeft gewonnen.
Aantal spelers: 2 – 6
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Duur: onvoorspelbaar
Doel van het spel
Speel je kaarten zo handig mogelijk uit om als eerste het doel te bereiken. Het doel staat op de Doelkaart. Bijvoorbeeld: zorg dat je de twee Motiefkaarten ‘televisie’ en ‘broodrooster’ voor je hebt liggen. Maar: tijdens het spel veranderen het doel en de regels steeds weer! Wie het voor elkaar krijgt om op het juiste moment precies die motieven weet te verzamelen die op de Doelkaart staan, is de winnaar.
Materiaal
Een pak kaarten dat bestaat uit:
- 1 grondregelkaart
- 23 regelkaarten
- 23 doelkaarten
- 18 motiefkaarten
- 22 actiekaarten
Voorbereiding
Haal de Grondregelkaart uit de stapel kaarten, en leg die in het midden van de tafel. Alle andere kaarten (behalve de 3 blanco kaarten, haal die uit het spel en doe daar zelf iets leuks mee, zie
Fluxx Creatief) worden goed geschud.
Elke speler krijgt 3 kaarten in zijn hand. De overige kaarten vormen een trekstapel naast de Grondregelkaart. De jongste speler begint, verder met de klok mee.
4 soorten kaarten, en de Grondregelkaart
De
Grondregelkaart ligt in het midden van de tafel. Op deze kaart staan de 4 grondregels beschreven; hiermee begint het spel. De regels zijn: als je aan de beurt bent pak je 1 kaart van de stapel, speel je 1 kaart uit je hand, mag je een onbeperkt aantal kaarten in je hand hebben, en een onbeperkt aantal Motiefkaarten voor je hebben liggen.
In de loop van het spel worden deze grondregels vervangen door Regelkaarten. De Regelkaart die de grondregel verandert, wordt over de corresponderende hoek van de Grondregelkaart gelegd, zodat duidelijk is welke regel geldt.
Regelkaarten kunnen de Grondregels vervangen. Ze worden altijd open op tafel uitgespeeld: iedereen moet ze kunnen zien. Een Regelkaart die één van de grondregels ongeldig maakt, wordt over die hoek van de Grondregelkaart gelegd. Andere Regelkaarten leg je naast de Grondregelkaart. Nieuwe regels gelden meteen.
Het spel begint zonder
Doelkaart. Pas als er een Doelkaart is gespeeld, kan het spel worden uitgespeeld. Een Doelkaart komt altijd op het midden van de tafel. Er mag maar 1 Doelkaart op tafel liggen. Als er een nieuwe Doelkaart wordt gespeeld, gaat de vorige Doelkaart meteen op de aflegstapel. De meeste Doelkaarten vragen een combinatie van twee motiefkaarten om te kunnen winnen.
Motiefkaarten (‘Bewaarkaarten’) tonen een voorwerp, zoals een brood of een zwaard. Ze worden altijd open voor de speler zelf neergelegd. Een speler kan meerdere Motiefkaarten voor zich hebben liggen. Maar let op: de Grondregel ‘onbeperkt aantal Motiefkaarten’ kan elk moment veranderen! Als de Doelkaart met de Tosti en het Broodrooster geldig is, en iemand heeft beide kaarten als Motiefkaart voor zich liggen, wint die speler het spel.
Actiekaarten worden bij het uitspelen door de speler voorgelezen en uitgevoerd, voordat de speler de kaart op de aflegstapel legt. Een voorbeeld: ruil een Motiefkaart met je medespeler.
Spelverloop
Als een speler aan de beurt is, kijkt hij naar de geldende Regelkaarten, en voert de volgende acties in deze volgorde uit:
- Kaarten van de trekstapel pakken en in de hand nemen;
- Kaarten vanuit de hand spelen (de volgorde maakt niet uit);
- Eventueel kaarten op de aflegstapel leggen;
- Eventueel uitgespeelde Motiefkaarten op de aflegstapel leggen.
Hou de volgende basisregels in de gaten
Alle kaarten die open op tafel liggen, gelden. Als een kaart niet meer geldig is, moet die op de aflegstapel worden gelegd.
Kaarten pak je altijd van de trekstapel, tenzij er nadrukkelijk iets over op een kaart vermeld staat.
Als je één of meer kaarten moet afleggen (omdat een kaart dat verlangt), moet je die altijd op de aflegstapel leggen. Dit is iets anders dan een kaart uitspelen.
Einde van het spel
Zodra een speler aan de voorwaarden van de op dat moment geldende Doelkaart voldoet, is het spel afgelopen en is de winnaar bekend. Bijvoorbeeld: als een speler de Doelkaart
Jackpot uitspeelt, en hij had al de Motiefkaarten met
Droom en
Geld voor zich, wint hij meteen het spel. Daarvoor hoeft hij niet aan de beurt te zijn.
Fluxx Creatief
Er zijn 3 blanco kaarten bijgeleverd. Hiermee kan je eigen regels, motieven of acties bedenken en ze in het spel toepassen. De uitgever van het spel, PS Games, vraagt leuke ideeën aan ze op te sturen; goeie ideeën komen op de homepage.
Fluxx-variaties
Voor een melig avondje: speel de
Monty Python Fluxx-variatie en verdien kaarten door te praten met een raar accent!
Zombie Fluxx is dan weer iets minder lollig.
Ten slotte
De duur van het spel laat zich, zoals eigenlijk het hele spel, lastig voorspellen. Het kan binnen een paar minuten gebeurd zijn, maar het kan ook heel lang duren voordat iemand de juiste Motiefkaarten heeft. Onvoorspelbaarheid troef.
Het is een aardig geluksspelletje dat je absoluut niet serieus moet nemen. Het is enorm chaotisch, doordat de regels constant veranderen.En dat is ook weer de charme van het spel. Het kan continu een andere kant op gaan. Er komt weinig strategie aan te pas, veel meer dan een lollig tussendoorspelletje is het niet.