InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Maak kennis met geofictie!

Maak kennis met geofictie!

Maak kennis met geofictie! Geofictie... de kans is groot dat je er nog nooit van hebt gehoord. Het klinkt mooi, maar wat is het nou eigenlijk? En is het misschien iets voor mij? Maak kennis met de wondere wereld van de geofictie.

Wat is geofictie?

Het woord geofictie - van geo, wat betekent aarde en fictie, wat betekent verzinsel, geeft min of meer al aan wat het inhoudt. Geofictie is kort en bondig gezegd het ontwerpen van niet-bestaande steden, landen, continenten, planeten, manen, zonnestelsels enzovoort.

Mensen die zich bezig houden met geofictie worden ook wel geofictici - enkelvoud geoficticus- genoemd. Met name schrijvers van fantasy- en science fictionverhalen begeven zich regelmatig op het terrein van de geofictie en scheppen zo hele werelden en culturen.

Waarom doet men aan geofictie?

Er zijn allerlei redenen waarom mensen zich met geofictie bezig houden. Sommigen doen het uit onvrede met de bestaande wereld. Zij scheppen daarom een utopische droomwereld of ideale samenleving. Anderen zijn gefascineerd door de bestaande wereld of aspecten daarvan en scheppen hun eigen landen of culturen, waarin zij hun interesses en fascinaties kwijt kunnen. Deze geofictici ontwikkelen kaarten, atlassen, talen, godsdiensten, maatschappijvormen, grondwetten en dynastieën. Weer anderen zien geofictie als een vorm van kunst. Tenslotte zijn er ook veel geofictici, die geofictie zien als een spel of hobby.

Geofictie is eigenlijk een heel ruim en breed begrip en biedt voor elke geïnteresseerde wat wils. Alle mogelijke interesses kunnen er in samenkomen. Het wordt daarom ook wel een meta-hobby genoemd.

Hoe doe je aan geofictie?

Het antwoord op deze vraag is simpel: precies zoals jij dat wilt! De een doet het alleen in zijn of haar hoofd, de ander werkt het thuis uit op papier of de computer of maakt schaalmodellen en weer een ander bouwt zijn of haar eigen online natie. Met name deze laatste variant, de zogenaamde interactieve geofictie wordt door de opkomst van het internet steeds populairder.

Maar wat is nou zo leuk aan geofictie?

In één woord: vrijheid. Geofictie biedt de vrijwel totale vrijheid een eigen staat of samenleving vorm te geven, precies naar jouw wensen, voorkeuren of idealen. De enige grens is die van je eigen creativiteit of fantasie. Verder is alles wat je kunt verzinnen mogelijk en als je online gaat, kun je contacten opbouwen en ideeën uitwisselen met andere geofictici en hun creaties en zo deel uitmaken van wereldomspannend netwerk.

Ter lering en vermaak: voorbeelden van geofictie

Bekende voorbeelden van geofictie zijn de wereld Midden-Aarde van Tolkien en het boek The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams waarin allerlei sterrenstelsels en universa worden beschreven. Ook fictieve landen als Spokanië en Katoren zijn voorbeelden van geofictie. Breng ze eens een bezoek!

Voor wie meer wil weten

Degene die enthousiast is geworden over geofictie, of toch op zijn minst geïnteresseerd, kan massa's informatie over dit onderwerp vinden op het internet. Goede startpunten hierbij zijn het Genootschap voor Geofictie en Wiki Landen - of in het Engels: Wiki Nations. Beide hebben hun eigen website. Je kunt de term geofictie natuurlijk ook gewoon googlen en zelf gaan grasduinen. Hoe je het ook doet: laat je verrassen en inspireren door de wereld van de geofictie! Een wondere wereld zonder grenzen!
© 2008 - 2019 Helmonder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online voetbalgame: Online soccer manager (OSM)Voetbalmanagementgames zijn erg populair. Naast de computerspellen die je in de winkel kunt kopen heb je een een online…
Klussen: elektronica berekeningen, codes, schema'sDe elektronica kent vele codes, schema's en berekeningen. In dit artikel aandacht voor berekeningen met de wet van Ohm,…
Micronaties! Een koninkrijk in je eigen kamerMicronaties! Een koninkrijk in je eigen kamerDe meeste mensen hebben er als kind wel eens van gedroomd een koningin of koning te zijn. Wie wilde nu niet de baas zijn…
Wii spellen spelen op de computer met DolphinDe Wii is nog steeds een populaire spelcomputer maar niet voor iedereen de eerste keus. Wilt u toch die nieuwe Mario of…

Reageer op het artikel "Maak kennis met geofictie!"

Infoteur: Helmonder
Gepubliceerd: 08-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!