InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Micronaties! Een koninkrijk in je eigen kamer

Micronaties! Een koninkrijk in je eigen kamer

Micronaties! Een koninkrijk in je eigen kamer De meeste mensen hebben er als kind wel eens van gedroomd een koningin of koning te zijn. Wie wilde nu niet de baas zijn in zijn eigen land? Meestal vervliegt deze droom in de loop der jaren, maar er zijn mensen die de wens een eigen land te bezitten koesteren en tot actie overgaan. Zij stichten hun eigen virtuele staat op internet. Enkelen gaan nog een stap verder. Zij claimen een bestaand territorium en roepen de onafhankelijkheid daarvan uit. De geboorte van een micronatie is een feit.

Wat is een micronatie?

Het belangrijkste kenmerk van een micronatie is dat, wat het niet is, namelijk een ministaat.

Onder een ministaat wordt kortweg verstaan een staat, die door de internationale gemeenschap wordt erkend. Een micronatie daarentegen bestaat alleen virtueel, bijvoorbeeld op internet, of claimt een daadwerkelijk bestaand territorium, dat echter al aan een andere staat toebehoort. In beide gevallen is internationale juridische erkenning (vrijwel) uitgesloten. Voorbeelden van ministaten in Europa zijn Andorra, Vaticaanstad en Monaco.

Secundaire kenmerken van een micronatie zijn verder de kleinschaligheid - het woord micronatie zegt het eigenlijk al - en het amateurisme waarmee de meeste micronaties worden opgericht en bestuurd. Vaak is sprake van een hobby-project en niet zozeer van een serieuze poging tot politiek en bestuur.

Soorten micronaties

Micronaties zijn er in alle soorten en maten, maar grofweg kunnen ze in twee groepen worden verdeeld.

De eerste en grootste groep is die van de amateurmicronaties. Het betreft hier internetsimulaties, compleet met grondwetten, staatshoofden, verkiezingen en deelname aan internationale organisaties voor micronaties. Een voorbeeld van een dergelijke organisatie is de League of Micronations. Vaak kennen deze micronaties ook burgers, maar dat zijn er over het algemeen niet veel. Zeker het aantal actieve burgers is meestal op de vingers van een hand te tellen. Uiteindelijk vinden de meeste micronationalisten het namelijk prettiger hun eigen micronatie te stichten. Waarom zou je leven als de onderdaan van een ander, als je zelf koning(in) kunt worden? Het gevolg hiervan is, dat de meeste amateurmicronaties te weinig burgers hebben om de simulatie levend en levendig te houden en na verloop van tijd een zachte dood door inactiviteit sterven.

De tweede groep zijn de micronaties met de pretentie een daadwerkelijk bestaande staat te worden of te zijn. Deze micronaties zien het licht, omdat de oprichter of groep oprichters zijn niet (meer) kan vinden in de wetten en regels van de staat waarvan men zich afscheidt. Een andere reden om tot afscheiding over te gaan, is dat op basis van historische argumenten de zeggenschap van land X over land Y niet wordt erkend. Land Y zou dan formeel nooit opgehouden zijn te bestaan en op niet-bestaande of onjuiste gronden zijn geannexeerd door land X. Vaak ligt aan de geboorte van de tweede groep micronaties dus een politieke reden ten grondslag. Overigens worden deze micronaties en hun onafhankelijkheidsverklaringen door bestaande landen vrijwel per definitie niet serieus genomen en genegeerd. Dit geldt zelfs voor de enige micronatie ter wereld, die zich op de grens van micronatie en ministaat bevindt, te weten Sealand. Deze micronatie/ministaat is een oud booreiland in de Noordzee voor de Engelse kust, dat onafhankelijk is verklaard en waarvan een Britse rechter heeft vastgesteld, dat het zich buiten de Britse territoriale wateren bevindt.

Micronaties als vrijetijdsbesteding en raakvlakken met andere hobby's

Wanneer je een amateurmicronatie hebt of wilt beginnen, is kan het goed zijn om te beseffen, dat er raakvlakken bestaan met andere vrijetijdsbestedingen als geofictie en alternatieve geschiedenis. Een eigen virtuele natie kan als hobby immers goed worden gecombineerd met het scheppen van niet-bestaande werelden, talen, culturen en geschiedenissen. Sommige micronationalisten doen dat dan ook met veel plezier. Zeker wanneer sprake is van een amateurmicronatie zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos en worden zij alleen beperkt door de grenzen van de eigen fantasie. Alle macht aan de koning en de koning, dat ben jij!

Wat als ik meer wil weten?

Voor iedereen die meer wil weten over micronaties is internet de meest aangewezen plaats. Een toegankelijke, Nederlandstalige site is bijvoorbeeld Micropedia, maar er zijn natuurlijk veel meer websites. Misschien dat ook sites over geofictie en alternatieve geschiedenis je op pad kunnen helpen.
© 2008 - 2019 Helmonder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sealand: hoe iemand van een platform een prinsdom maakteNegen kilometer van de Engelse oostkust ligt een voormalig marineplatform uit de Tweede Wereldoorlog. Een platform dat e…
Tips: Stedentrip KopenhagenMet de trein naar Kopenhagen duurt ongeveer tien uur. Vanaf Hamburg gaat de trein rechtstreeks naar de hoofdstad van Den…
Zwitserland: Werelderfgoed; Stifsbibliothek & Sankt GallenEén van de zeven werelderfgoederen uit Zwitserland is de abdij van Sankt Gallen. Het bijzondere aan deze abdij is de oud…
Formule 1: GP van Monaco 2019, live op tv en livestreamFormule 1: GP van Monaco 2019, live op tv en livestreamOp zondag 26 mei 2019 wordt de Grand Prix van Monaco verreden. Dit is de 77e editie van deze legendarische race. De GP v…
Tien boeken over RomeTien boeken over RomeRome - de Eeuwige Stad. Jaarlijks bezoeken miljoenen toeristen de grote trekpleisters van de stad die ooit het centrum v…

Reageer op het artikel "Micronaties! Een koninkrijk in je eigen kamer"

Reactie

Koning Quentin I. van Wyvern, 04-03-2011 01:15 #1
Als micronationalist moet ik hierbij een kanttekening plaatsen. In dit artikel wordt gesteld dat micronaties ofwel streven naar onafhankelijkheid ofwel slechts internetsimulaties zijn. Dit is een niet geheel juist; ik ben al meer dan een jaar actief in de MicroWiki-community, een groep die vooral bestaat uit amateurmicronaties zonder daadwerkelijk streven naar onafhankelijkheid en vaak zelfs zonder zware politieke motivatie die toch een aanzienlijk aantal 'echte' factoren hebben. Mijn micronatie heeft bijvoorbeeld - helaas met slecht resultaat - geprobeerd boten en raketten te bouwen. Bovendien hebben wij een tank gemaakt van een winkelwagen en karton, een show die binnen de MicroWiki community redelijk populair is en een fysieke vlag gemaakt en een van klei gemaakte schedel op een stok tot nationaal monument verklaard. Andere micronaties in die community hebben zelfs dingen als een kabelbaan met een locomotief en een zwaarbewapend leger.

Ook buiten die community zijn er veel micronaties die qua onderhoud vooral fysiek van aard zijn; denk bijvoorbeeld aan de Republic of Molossia in de Verenigde Staten, die een modelspoorbaan, postkantoor, monumenten en nog veel meer hebben en die zelfs geregeld toeristen ontvangen.

Infoteur: Helmonder
Gepubliceerd: 25-12-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!