InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Klootzakken (presidenten) - kaartspel voor de hele familie

Klootzakken (presidenten) - kaartspel voor de hele familie

Klootzakken (presidenten) - kaartspel voor de hele familie Klootzakken, ook wel bekend als presidenten of negeren, is een kaartspel waarbij zowel geluk als tactiek komt kijken. Geluk om goede kaarten te krijgen, maar ook tactiek om met de kaarten die in jouw bezit zijn de best mogelijke uitkomst af te dwingen. Het spel kan met minimaal twee spelers gespeeld worden. Het spel dankt zijn naam aan de titels die bij het spel horen: de verliezer is namelijk de klootzak en de winnaar de president. Van het spel bestaan ook verschillende varianten, waaronder een variant als drankspel.

Klootzakken

Klootzakken - algemeen

Aantal spelers, kaarten en duur

Klootzakken kan met minimaal twee spelers worden gespeeld. De kaarten die gebruikt worden zijn de kaarten van een kaartspel, inclusief jokers. De duur van een potje is ongeveer vijf minuten.

Doel van het spel

Het doel van het spel is om als eerste alle kaarten kwijt te raken.

Kaartvolgorde

De volgorde van de kaarten(waarde), van laag naar hoog, is als volgt: 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - boer - vrouw - heer - aas - 2. De jokers kunnen worden ingezet als een van die kaarten.

Opleggen

Bij het opleggen van een kaart / meerdere kaarten moet er op twee dingen gelet worden, namelijk:
  • Een kaart mag alleen worden opgelegd als de kaart dezelfde waarde heeft of een hogere waarde heeft. Zo mag een 2 op alle kaarten gelegd worden, aangezien de 2 de hoogste waarde heeft. Een 3 kan dus alleen worden opgelegd als er een 3 ligt, want een 3 is de kaart met de laagste waarde.
  • Het tweede waaraan de opgelegde kaart(en) moet(en) voldoen is de hoeveelheid kaarten die mag worden opgelegd. Degene die een stapel begint (zie verder voor wanneer iemand een stapel mag beginnen) beslist of het een enkele/dubbele/tripple-/quatro-stapel wordt. Dat houdt in: bij een enkele stapel wordt elke keer maar één kaart opgelegd, bij een dubbele twee, bij een tripple drie en bij een quatro vier. Bij een dubbele/tripple-/quatro-stapel moeten de kaarten die worden opgelegd wel allemaal hetzelfde symbool hebben. Zo bestaat een tripple bijvoorbeeld uit drie 10'en.

Een joker mag niet worden ingezet om een cuinqo (vijf) op te leggen, zodat bijvoorbeeld vijf 9'ens kunnen worden opgelegd

Al met al: op een enkele vrouw mogen een enkele vrouw, heer, aas, 2 of joker (mist deze joker de identiteit van een vrouw, heer, aas of 2 aanneemt) worden opgelegd, op een dubble vrouw mogen een dubble vrouw, heer, aas, 2, dubble joker (onder zelfde voorwaarden) of een vrouw, heer, aas, 2 i.c.m. een joker (waarbij de joker de identiteit van de andere kaart aanneemt) worden opgelegd, etc.

Beginnende kaart

De speler die de schoppen 3 heeft mag beginnen door deze schoppen 3 op tafel neer te leggen. Als dezelfde speler meerdere 3'en heeft, kan ervoor worden gekozen om met een dubble/tripple of quatro te beginnen.

Nieuwe stapel beginnen

Als je niet meer wilt spelen of als je niet meer kan, dan pass je. Als iedereen op één speler na gepasst heeft, mag de speler die als enige nog niet gepasst had een nieuwe stapel beginnen. Alle spelers doen dan weer mee.

President en klootzak

De winnaar van het potje (= de speler die zijn/haar kaarten het eerst heeft weggespeeld) is de president, de nummer twee de vicepresident en de laatste is de klootzak. Het volgende potje moet de klootzak zijn/haar beste kaart aan de president geven en de president mag een kaart naar keuze aan de klootzak geven. Voor de president is dit ook verplicht. Welke kaart het beste is om weg te geven als president hangt ervan af: heb je één 3 dan kan je het beste de 3 geven, deze kaart is namelijk het moeilijkst weg te spelen. Heb je echter drie 3'en en één 4, dan kan het misschien handiger zijn om de 4 weg te geven.

Het spel

Het spel wordt als volgt gespeeld:
  • Aan het begin van het spel worden de kaarten geschud en eerlijk verdeeld over het aantal spelers.
  • Degene met de schoppen 3 mag beginnen met deze kaart opleggen, eventueel i.c.m. een andere 3.
  • Er wordt net zo lang gespeeld tot alle titels bepaald zijn: de president, (de vicepresident) en de klootzak.
  • De kaarten worden opnieuw geschud en uitgedeeld en tussen de president en de klootzak vindt een kaartenruil plaats.
  • Etc.

Varianten

Er bestaan verschillende varianten van klootzakken, een paar voorbeelden:
  • Klootzakken kan ook als drankspel gespeeld worden. De president mag dan na elk potje een shotje uitdelen en de klootzak moet zelf een shotje nemen. Of er ook nog een kaartenruil tussen de president en de klootzak plaatsvindt, verschilt. Dit kan dus zelf gekozen worden.
  • In plaats van maar één kaart ruilen tussen de president en de klootzak kan dit ook met twee kaarten gedaan worden. De verschillen worden dan echter wel groter.
  • Ook kan ervoor worden gekozen dat de klootzak zijn/haar beste kaart weggeeft en dat de president twee willekeurige kaarten mag teruggeven. Zo heeft de president dus, naast het ontvangen van een goede kaart, ook nog een kaart minder.
  • In plaats van de 2 als hoogste kaart te nemen kan er ook voor gekozen worden de 2 als laagste kaart te nemen. De volgorde van de kaarten is dan: 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - boer - vrouw - heer - aas.
  • In plaats van een kaart op te mogen leggen die dezelfde of een hogere waarde heeft kan er ook voor gekozen worden dat alleen een kaart met een hogere waarde mag worden opgelegd. Dan mag op een 4 dus geen 4 meer gelegd worden, alleen een 5 of hoger.
© 2018 Mdl4, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kaartspel pesten: kaarten, regels en variantenHet kaartspel pesten: kaarten, regels en variantenHet merendeel van de Nederlanders heeft wel eens een potje 'pesten' gespeeld. En nee, we hebben het hier niet over treit…
De Tarot (het Rider Waite kaartspel)Al eeuwenlang spreekt het kaartspel met de Tarotkaarten tot de verbeelding. De verschillende kaartensets (dit artikel he…
Een leuk kaartspel: LiegenEen leuk kaartspel: LiegenIn spelletjes is van alles geoorloofd waar we in het werkelijke leven minder waardering voor hebben. Het kaartspel ‘lieg…
Een leuk kaartspel: ezelenEen leuk kaartspel: ezelenSommige kaartspelen zijn gemakkelijker te leren en te spelen dan andere. Het kaartspel ‘ezelen’ is zo’n eenvoudiger kaar…
Geschiedenis van de tarotHet Tarotspel is het oudste kaartspel dat we kennen. Waar het precies vandaan komt, is niet bekend. Vaak wordt beweerd d…

Reageer op het artikel "Klootzakken (presidenten) - kaartspel voor de hele familie"

Infoteur: Mdl4
Gepubliceerd: 09-08-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!