InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Wat zijn de handen en combinaties bij poker?

Wat zijn de handen en combinaties bij poker?

Wat zijn de handen en combinaties bij poker? Welk pokerspel je ook wilt gaan spelen, het eerste wat je moet leren zijn de verschillende pokercombinaties en de ranking van de handen. In alle pokervarianten zoals texas hold'em, seven card stud of omaha komt dezelfde volgorde van combinaties van kaarten voor. Zo is een 'Full House' meer waard dan een 'Flush', maar minder waard dan een 'Four of a Kind'. De sterkste hand in poker is de Royal Flush. De zwakste hand is één hoge kaart. Je moet weten welke combinatie een andere verslaat. En wat indien twee of meer spelers in hetzelfde spel een even sterke hand gemaakt hebben? De handen snel kunnen herkennen en zonder aarzelen weten of je een andere speler daarmee kunt verslaan is een basisvoorwaarde om goed te kunnen pokeren.

Wat zijn de verschillende combinaties en handen bij poker?

Belang

Wanneer je poker speelt probeer je met vijf kaarten een zo sterk mogelijke combinatie te maken. Een hand die hoger in de ranking staat verslaat een lagere hand. De kleur van de kaarten heeft in poker geen belang: harten, klaveren, schoppen en ruiten zijn allen gelijkwaardig.

De ranking van handen speelt een rol in alle pokerspellen waarin je probeert om de best mogelijke hand te maken zoals texas hold'em, seven card stud, omaha en five card draw. Je dient deze dan ook heel goed uit het hoofd te kennen, zodat je tijdens het spel niet twijfelt of je hand een andere kan verslaan.

Pokerhanden

Van hoog naar laag zijn dit alle pokercombinaties:

  • Royal Flush
  • Straight Flush
  • Four of a Kind
  • Full House
  • Flush
  • Straight
  • Three of a Kind
  • Two Pair
  • One Pair
  • 1 hoge kaart

Deze hiërarchie van pokerhanden is niet willekeurig gekozen. Hoe zeldzamer een hand voorkomt, hoe hoger deze staat in de ranking. We bekijken nu al deze handen wat meer in detail.

Royal Flush

De royal flush is de combinatie aas-koning-dame-boer-tien, allen van dezelfde kleur (ruiten, schoppen, klaveren of harten). Een voorbeeld kan je zien op de foto naast de inleiding van dit artikel. De Royal Flush is de best mogelijke hand in poker maar komt slechts zelden voor.

Straight Flush

Definitie

De op een na sterkste hand in poker is de straight flush. Deze hand bestaat uit vijf opeenvolgende kaarten van dezelfde soort. Een voorbeeld is 6-7-8-9-10, allen van schoppen. De aas kan ook als een '1' tellen voor een straight flush. Ook A-2-3-4-5 van dezelfde soort is een straight flush.

Twee straight flushes

Indien twee spelers tegelijk een straight flush maken wint de speler wiens straight flush de hoogste kaart bevat. Zo verslaat een straight flush heer-dame-boer-10-9 een straight flush boer-10-9-8-7. Hebben twee spelers tegelijk een straight flush gemaakt met dezelfde hoogste kaart, wat haast nooit voorkomt, dan wordt de pot gesplit tussen beide spelers.

Four of a Kind

Definitie

Je hand bestaat uit vier kaarten van dezelfde waarde (bijvoorbeeld vier zevens of vier boeren) en een bijkomende willekeurige kaart. Hoe hoger de waarde van de vier kaarten, hoe beter de hand. Vier heren verslaan bijvoorbeeld vier boeren.

Four of a Kind wordt ook vaak 'quads' of 'carré' genoemd. Men spreekt bijvoorbeeld van 'quads jacks' (vier boeren) of 'een carré van de heren' (vier heren).

Twee quads

Hebben twee spelers dezelfde Four of a Kind van bijvoorbeeld vier zevens (wat kan voorkomen in een spel als texas hold'em en de vier zevens liggen bij de vijf kaarten die op tafel komen) dan wint de speler met de hoogste bijkaart die de 'kicker' wordt genoemd. Stel dat speler A vier zevens en een koning heeft, en speler B heeft vier zevens en een boer, dan wint speler A de pot.

Full House

Definitie

Een full house bestaat uit drie kaarten van dezelfde waarde plus een paar. Een voorbeeld is wanneer je 3 dames en een paar zessen hebt, of drie boeren en een paar azen.

Twee full houses

De waarde van een full house wordt bepaald door de waarde van de drie identieke kaarten. Heeft speler A een full house van 3 heren met een paar drieën, en speler B heeft een full house van 3 dames met een paar azen wint speler A omdat heren hoger zijn dan dames, ook al heeft speler A een lager paartje (drieën) dan speler B (azen).

In het Engels spreekt men bijvoorbeeld van 'queens full of sixes' om een full house van drie dames met een paar zessen aan te duiden, of 'jacks full of twos' bij een full house van 3 boeren met een paar tweeën. Hebben twee spelers een full house met dezelfde drie identieke kaarten dan wint de speler met het hoogste paar.

Flush

Definitie

Een flush betekent dat je vijf willekeurige kaarten van dezelfde soort hebt, bijvoorbeeld vijf klaveren of vijf harten. De kaarten hoeven elkaar niet op te volgen. In dat geval zou je immers een 'Straight Flush' hebben en geen 'Flush'.

Twee flushes

De waarde van een flush wordt bepaald door de hoogste kaart: een aas-hoge flush (de hoogste kaart van de vijf is een aas) verslaat een koning-hoge flush (vijf kaarten van dezelfde soort met de koning als hoogste kaart).

Maken beide spelers een flush in hetzelfde spel dan wint de speler met de hoogste flush. Is de hoogste kaart van beide spelers gelijk wordt gekeken naar de tweede hoogste kaart. Is die ook gelijk kijkt men naar de derde hoogste kaart.

Straight

Definitie

Onder de flush staat de straight of 'straat'. Bij deze combinatie heb je vijf opeenvolgende kaarten, bijvoorbeeld 2-3-4-5-6, van verschillende soorten. De 2 kan bijvoorbeeld een harten zijn, de 3 een klaveren en de 4 een schoppen.

Een bijzonderheid bij de straight is dat de aas zowel hoog als laag kan tellen. Met andere woorden: ook 5-4-3-2-A is een straight. Deze combinatie van A tot 5 staat in pokerjargon ook wel bekend als een 'wheel'.

Twee straights

Hebben twee spelers in hetzelfde spel een straight in handen is de uitkomst eenvoudig: de speler met de hoogste straight wint. Zo verslaat een speler met een 'king-high' straight een speler met een 'queen-high' straight.

Three of a Kind

Bij een Three of a Kind heb je drie kaarten van dezelfde waarde, bijvoorbeeld drie negens of drie boeren. De andere kaarten spelen geen rol, tenzij wanneer twee of meer spelers dezelfde Three of a Kind zouden hebben. In dat geval bepaalt de hoogte van de bijkomende kaarten wie het spel wint.

Three of a Kind noemt men ook wel een 'set' of 'trips'. Men spreekt dan van 'trips sevens' (777) of 'trips jacks' (drie boeren).

Two Pair

Zoals de naam het zelf zegt heb je hier een combinatie van twee paren gemaakt, bijvoorbeeld twee boeren en twee azen. Het hoogste paar bepaalt wie wint indien twee of meer spelers in hetzelfde spel een 'two pair' hebben gemaakt.

Ook hier geldt dat men kijkt naar de hoogte van het laagste paar indien twee spelers hetzelfde hoogste paar hebben gemaakt. Is ook het laagste paar gelijk kijkt men naar de waarde van de vijfde, niet-gepaarde kaart om de winnaar van het spel te bepalen.

One Pair

Bij 'one pair' of één paar heb je een paar gemaakt, bijvoorbeeld een paar azen of een paar koningen. Hoe hoger het paar, hoe sterker. Het komt echter regelmatig voor dat twee of meer spelers in hetzelfde spel een even hoog paar maken. In dat geval wint de speler met de hoogste bijkaart of 'kicker'. Heb jij bijvoorbeeld een paar azen met een koning als derde kaart versla je een tegenstander die een paar azen met een dame als derde kaart heeft.

1 hoge kaart

Valt een combinatie in geen enkele van bovenstaande categorieën beoordeelt men ze puur op de hoogste kaart. Je hebt dan enkel 'een aas' of enkel 'een koning'. Men spreekt van 'ace-high' (aas) of 'king-high' (koning).
© 2015 - 2017 Karldelauw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De dood van professioneel pokerProfessioneel pokerspeler worden kan niet meer. Door de populariteit is de sport poker aan zijn einde gekomen. Wat overb…
Winstgevend online poker: De mindsetOnline poker is een geweldige manier om geld bij te verdienen, maar voordat je denkt eraan te beginnen moet je wel de ju…
Au pair in huis nemenEen au pair in huis nemen: in Nederland is dit niet erg gebruikelijk, terwijl in België dit vaker voorkomt, met name tij…
Straight Edge, een aparte levensstijlEen leven zonder drugs, alcohol of roken. En daar bovenop een monogaam seksleven. Veel mensen zouden het niet kunnen, ma…
Pokerverslaving, hoe herken je het?Pokerverslaving, hoe herken je het?Veel jongeren spelen wel eens het kaartspel poker, maar een deel daarvan raakt verslaafd, Pokeren is onschuldig als je g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hapibu / Pixabay
  • Jacobs, Byron, "Beginner's Guide to Limit Hold'em", DB Publishing
  • Krieger, L., "Poker voor dummies"
  • Miller, Ed, "Getting started in Hold'Em', 2+2 Publishing, LV Nevada
  • Malmuth, Mason & Loomis,L., Fundamentals of Poker, 2+2 Publishing

Reageer op het artikel "Wat zijn de handen en combinaties bij poker?"

Infoteur: Karldelauw
Laatste update: 22-05-2017
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!