InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Paintball: Voorkom verwoestende oogletsels

Paintball: Voorkom verwoestende oogletsels

Paintball: Voorkom verwoestende oogletsels Paintball is vooral bij jongeren een populaire vrijetijdsbesteding. Miljoenen mensen over de hele wereld zijn gek op dit spelletje. Met het toenemen van de populariteit van paintball, stijgt ook de incidentie van paintballverwondingen. De meest voorkomende letsels zijn klassieke, goedaardige huidletsels, oorletsels en blauwe plekken en zwelling aan de armen en benen. Echter treden soms ook verwoestende oogletsels op, vooral wanneer de paintballspeler onvoldoende juiste oogbescherming hanteert. Dit meldt een studie die in februari 2015 verscheen in het vaktijdschrift American Journal of Ophthalmology (AJO).

Oorzaak verwoestende oogletsels

Tijdens een paintballspelletje probeert een speler om zijn tegenstanders uit het spel te elimineren door met rubberen kogeltjes vol verf (verfbolletjes) te schieten. De verfbolletjes verlaten tegen een enorme snelheid van gemiddeld 330 km per uur het luchtdrukpistool. Jammer genoeg resulteert dit soms in verwondingen. De meest voorkomende paintballletsels zijn oogletsels. Naar schatting 85% van alle paintballletsels zijn gerelateerd met het oog. Oogletsels leiden mogelijk tot grote schade aan vitale oogstructuren. Dit vereist vaak complexe chirurgische ingrepen waarbij soms een enucleatie nodig is. De chirurg verwijdert bij deze operatie het oog uit de oogkas. Helaas is het verlies van het gezichtsvermogen vaak blijvend.

Symptomen oogverwondingen

Mogelijke oogverwondingen die optreden bij het paintballen zijn een bloeding in de voorkamer, een glasvochtbloeding, kleine oogletsels zoals cataract (medische term voor "staar": vertroebeling van de ooglens), corneale abrasie (schaafwonde aan het hoornvlies), een oogbolruptuur, verf in het oog, zwelling van het netvlies en een netvliesloslating. Veel paintball-slachtoffers zijn uiteindelijk een groot deel van hun gezichtsvermogen kwijt en ze blijven last hebben van oogklachten. Patiënten verliezen na de oogletsels bijvoorbeeld hun dieptezicht. Tevens gaat bij sommigen de gezichtsscherpte achteruit. Anderen zien blijvend rode vlekken. En in het ergste geval verwijdert de chirurg het verwondde oog (enucleatie). De patiënt krijgt in de plaats een oogprothese (kunstoog).

Tips: Voorkom oogverwondingen bij het paintballen

Vooreerst gaat de paintballspeler best zijn spelletje spelen bij een officiële organisatie die hierover expertise bezit. Een grondige educatie vooraf en een goede oogbescherming zijn namelijk belangrijk. Voordat het paintballspel start, krijgt de speler eerst informatie over het spel, de mogelijke gevaren en de beschermingskledij. De organisator of begeleider meldt hem om uitdrukkelijk het veiligheidsmasker en de veiligheidsbril onder alle omstandigheden aan te houden. Het masker en de bril voldoen hierbij uiteraard aan Europese richtlijnen. De bril mag bijvoorbeeld niet snel afvallen, mag niet beslagen met mist en ook de stevigheid van de bril is belangrijk, zodat een verfkogel niet onder de bril terechtkomt. Een gezichtsmasker met polycarbonaatbrillen die conform zijn met de ASTM-richtlijnen zijn zeer effectief in het voorkomen van oogletsels tijdens paintballspelletjes. ASTM staat voor “American Society for Testing and Materials” en is eveneens bekend in Europa. Wanneer een paintballspeler daarenboven lostrekbare stroken plastic aan de voorkant van het masker plaatst, is het veiliger dit los te trekken wanneer verf zijn zicht belemmert. Dan hoeft hij zijn masker of bril niet uit te doen om de verf weg te vegen. Een organisator laat best ook geen kinderen binnen en de jongeren krijgen daarnaast ook liefst begeleiding. De speler vult dan ook voor het spel een toestemmingsformulier in. Het is aan te raden steeds oogbescherming te dragen bij een paintballactiviteit om het risico op ernstige oogletsels aanzienlijk te verminderen.

Wanneer toch een paintballongeval met een oogletsel plaatsvindt, gaat de patiënt zo snel mogelijk naar een oogarts of naar het ziekenhuis, ook al lijkt de schade heel miniem of heeft de patiënt maar een kleine klap gehad.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • Eye Care Medical Blog, 2 januari 2015
  • Het Laatste Nieuws, 10 augustus 2004
  • Het Laatste Nieuws, 17 oktober 2002
  • Het Laatste Nieuws, 7 mei 2003
  • Het Nieuwsblad, 19 november 2002
  • http://injuryprevention.bmj.com/content/5/4/301.full
  • http://www.jabfm.org/content/25/1/124.full
  • http://www.nolo.com/legal-encyclopedia/paintball-injury-lawsuits-33966.html
  • http://www.sharecare.com/health/eye-vision-health/how-eye-injury-paintball
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/ASTM_International

Reageer op het artikel "Paintball: Voorkom verwoestende oogletsels"

Infoteur: Miske
Laatste update: 13-08-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Special: Oogweetjes en oogtips
Schrijf mee!