recensie

Spelrecensie: Rush Hour Deluxe Edition

Spelrecensie: Rush Hour Deluxe Edition Het spel Rush Hour Deluxe Edition wordt uitgegeven door het bedrijf Thinkfun. Rush Hour is een tactisch denkspel. Het denkspel is bedoeld voor puzzelaars. De Rush Hour Deluxe Edition kent vijf niveaus, namelijk: beginner, gemiddeld, gevorderd, expert en grootmeester. Het spel bevat, anders dan het basisspel, zestig uitdagingen. Het doel van het spel is om auto's op een dusdanige manier te verschuiven dat de rode auto zich uit het labyrint kan bewegen. Het spel Rush Hour Deluxe Edition is een variant op het basisspel van Rush Hour. Rush Hour heeft dezelfde bedoeling als de Deluxe Edition. Het enige verschil met Rush Hour is dat men bij de Deluxe Edition met 60 kaarten in plaats van met 40 kaarten speelt. De prijs die betaald moet worden voor de Deluxe Edition is ongeveer 20 tot 25 euro, afhankelijk van de winkel of webshop waar het gekocht wordt.

Het doel van Rush Hour Deluxe

Het spel start met het neerzetten van de auto volgens de uitdaging op de voorkant van het kaartje. Het doel van iedere situatie is om de rode auto te laten ontsnappen uit de wirwar van auto's en vrachtwagens. Het speelveld wordt beperkt, doordat er veel auto's en vrachtwagens op elkaar staan. Hoe moeilijker de uitdagingen worden, hoe meer stappen er ondernomen moeten worden om de rode auto te bevrijden. Aan de achterkant van het opdrachtkaartje vindt men in stapjes de oplossing van de puzzel. Bij het spel is het niet de bedoeling dat men auto's of vrachtwagens optilt om te verzetten. De voertuigen dienen te worden verschoven.

Langdurig spelplezier

Men kan zichzelf uren vermaken met het denkspel. Het spel dient namelijk alleen te worden gespeeld, wat wel eens prettig kan zijn. De moeilijke uitdagingen kunnen flink wat tijd van de speler vragen. Het komt namelijk nogal eens voor dat men niet zo snel op de oplossing kan komen. Vooral bij de moeilijke uitdagingen kunnen er wel vijftig stappen aan voorafgaan voordat men de rode auto uit de chaos kan bevrijden. Het spel ziet er goed verzorgd uit en kent een solide basis voor het schuiven van de voertuigen. De voertuigen zelf zijn ook van stevig materiaal.

Afbeelding van het spelbordAfbeelding van het spelbord

Inhoud van de doos

In de doos van het spel Rush Hour Deluxe Edition zitten, in de verpakking, de 60 opdrachtkaarten. In de doos zijn daarnaast ook twaalf auto's en vier vrachtwagens aanwezig. Het spelbord kent zes vakjes van onder naar boven en ook van links naar rechts. In het spelbord zit een gleuf waardoor men de opdrachtkaart erin kan zetten, zodat men de beginsituatie kan neerzetten. Er zijn in totaal tien beginnerskaarten, tien kaarten van gemiddeld, tien kaarten van gevorderd, vijftien kaarten van expert en vijftien van het type grootmeester. In de doos kan de speler bovendien een klein boekje vinden met andere spellen van Thinkfun.

Verschillende uitdagingen

Bij het spel Rush Hour Deluxe Edition zitten dus 60 opdrachtkaarten. De beginnerskaarten zijn voor beginners en dus redelijk eenvoudig weg te spelen. De vijftien kaarten van grootmeester kunnen ontzettend lang duren. De opdrachtkaarten van het type grootmeester zijn het lastigste van allemaal. Afhankelijk van de mate waarin men bekend is met het concept, kan de uitdaging tien minuten tot drie uur duren, afhankelijk van de snelheid. Tussen beginner en grootmeester bevinden zich drie andere type kaarten, namelijk gemiddeld, gevorderd en expert.

Het basisspel Rush Hour en uitbreidingen

Als men is uitgespeeld met Rush Hour Deluxe Edition, zijn er genoeg andere kaarten die men als uitbreiding aan kan schaffen.

Rush Hour

Bij het basisspel Rush Hour krijgt men 40 opdrachtkaarten, met vier verschillende soorten moeilijkheidsgraden. Net zoals bij de Rush Hour Deluxe Edition moet de rode auto uit de file bevrijdt worden.

Uitbreidingen

Rush Hour 2, 3 en 4 zijn uitbreidingen op het basisspel Rush Hour. Elke set bevat 40 kaarten aan nieuwe uitdagingen. Elke uitbreiding kent een ander ontsnappingsvoertuig. Bij de uitbreidingen krijgt men alleen nieuwe kaarten en dus ook een nieuw ontsnappingsvoertuig.

Voor de kleine kinderen

Voor de kleine kinderen (van 6-8 jaar) die graag in hun eentje een puzzel oplossen is er Rush Hour Junior. In plaats van een rode auto moeten de kleinere kinderen aan de drukte ontkomen met een ijscokar.
© 2015 - 2020 Voetbol, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spelrecensie: Rush Hour Deluxe Edition"

Infoteur: Voetbol
Laatste update: 24-06-2020
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Schrijf mee!