Life Action Role Playing (LARP), ervaar het verhaal zelf
Stel je voor dat je deelmaakt van een verhaal net zoals in een boek zogezegd. In plaats van het verhaal te ervaren door het boek te lezen of als toeschouwer een stuk bij te wonen, speel je je favoriete personage zelf. Als je LARP spellen doet ben je bij zo'n rollenspel volledig in karakter door je kostuum en atributen. De hoofdplot van een Life Action Role Playing spel wordt bedacht door de organisatie, de rest van het verhaal ontwikkeld zich door de acties en reacties van de andere spelers.
LARP en LRP
LARP staat voor "Life Action Role Playing" , LRP voor "Life Role Playing" . Dit is een vorm van rollenspel waar mensen compleet uitgedost als hun favoriete personage uit de middeleeuwse tijd in een dag of weekend met tientallen tot honderden mensen een verhaallijn spelen. Het hoofdplot is van tevoren bedacht door de organisatoren, deze volgen de spelers als een rode draad door het hele spel. Ze moeten proberen om volledig in karakter van het personage te blijven tot en met de reacties toe, altijd bedenken hoe iemand uit die tijd zou hebben gereageerd als een bepaalde gebeurtenis zich zou voordoen. Door die acties en reacties van andere spelers kan er soms nog een plot ontstaan zoals bij bijv. een complot op de heerser van het land. Wanneer het spel zodanig verandert door de acties van andere spelers blijft er niets over voor de organisatie dan de hoofdplot tijdens het spel aan te passen. Je moet in het spel na bepaalde acties goed kunnen improviseren om het verhaal tot een spannend einde te brengen. In zo'n hoofdplot zitten mysteries en intriges verwerkt waardoor het het stuk spannender is dan een boek lezen. Met een LARP spel speel je niet een verhaal na (reenactment), maar zijn jij en de andere spelers het verhaal.
Locatie
Afhankelijk van het aantal spelers en benodigde ruimte wordt LARP meestal gespeeld op grote open plekken. Dit kan zijn op een festivalterrein of openluchttheater maar ook grotere bossen worden vaak gebruikt voor LARP spellen. Ook op festivals als de Elf Fantasy Fair worden op de kasteelterreinen vaak zulke spellen gespeeld door diverse groepen. De toeschouwers van de Fair komen er met grote stromen op af en genieten dan van een live gespeeld geimproviseerd toneelstuk.
Werelden
Een LARP spel wordt gespeeld in een fantasiewereld, een tijd voor de spijkerbroeken en techniek. Meestal rond de tijd van de middeleeuwen, maar dat kan ook anders zijn binnen grote groepen. Een aantal voorbeelden van zo'n wereld zijn:
- De tijd van de ronde tafel, met king arthur en guinevere
- De tijd van de Romeinen
- De tijd van de Kelten
- De tijd van de Vikingen
- De boeken van Tolkien
- Dungeons en Dragons
- Een wereld in de richting van Startrek, mad max of apocalypse
In bijna alle werelden is magie een aanwezig iets, heksen en tovenaars leven in de meeste werelden en tijdperken. Kijk gewoon een beetje rond op internet als hier niet jouw favoriete tijdperk bijzit, er zijn nog veel meer verschillende werelden waarin LARP wordt gespeeld. Je meld je aan bij een LARP of LRP groep naar keuze, bepaald je personage en kostuum. Daarna kun je beginnen met binnen je groep tips en trucs te leren om de eerste stappen in je eigen verhaal te zetten.
Opdrachten
Er zijn tijdens het spel een aantal opdrachten die je moet uitvoeren. Voor vele van deze is samenwerking een vereiste. Speel met de sterke maar ook zwakke kanten van het karakter van je personage. Leer verliezen te accepteren van je personage, want ook het karakter van je personage moet groeien door van zijn of haar fouten te leren. Soms betekent een verlies voor je personage, een winst in het leerproces van zijn of haar karakter.
Groepen
Je kunt je bij diverse groepen aanmelden om met zo'n LARP spel mee te doen, zij kunnen je ook vaak verder helpen in forums met tips en trucs om jouw personage nog echter te doen lijken. Het ligt er maar aan in wat voor tijd je personage leeft en of de groepen waar je je aanmeld in dezelfde verhaallijn zitten. Soms is het even zoeken, maar er is voor iedereen een leuke groep te vinden om mee te spelen. Een aantal van deze groepen vind je op de www.larp.nl, net als de kleding voor een evenement of spel. Je kunt hier ook eventuele accesoires voor je personage vinden.
Personage
Je personage is afhankelijk van een heleboel dingen. Je kunt natuurlijk je favoriete tovenaar, beest of vrouwelijk schoon uitbeelden. Dat hangt af van je eigen interesses. Meestal bepaal je zelf je personage n.a.v. de hoofdplot, soms verdeelt de organisatie de personages onder de spelers. Maar in het geval dat je zelf kunt kiezen zou ik zeggen, ben zo creatief als je maar wilt. Maak er wat moois van.
- Kies eerst een personage dat je wilt worden, en hoe het karakter en achtergrond van deze persoon of typetje volgens jou eruit ziet
- Bedenk hoe je kostuum eruit moet zien en ga als je handig bent met je naaimachine aan de slag. Zoek het internet eventueel af voor leuke atributen die jouw personage nog meer tot recht laten komen. Maar zoals ik al zei, als je een beetje handig bent maak je de mooiste extra's gewoon zelf. Maar denk eraan, echte wapens mogen niet. Gebruik hiervoor houten of schuimrubberen vervangers, of bedenk zelf een manier om een echt lijkend nepwapen te maken voor het verhaal van die dag als dat nodig is voor jouw personage
In een vereniging worden vaak een vast aantal punten uitgedeelt aan een lijst met vaardigheden aan het begin van de LARP, een bepaalde vaardigheid kost een vast aantal punten die je tijdens het spel kunt gebruiken. Maar je hebt niet oneindig punten om in te leveren dus je kunt een beperkt aantal vaardigheden iedere keer gebruiken. Deze vaardigheden zijn uieindelijk bepalend hoe je reageerd in een bepaalde situatie in het verhaal. Voorbeelden van die vaardigheden zijn:
Gevechtsvaardigheden
Om met wapens, schilden en pansers om te kunnen gaan. Sommige LARP-groepen verplichten het dat je een gevechtsvaardigeid hebt om met bepaalde wapens te mogen vechten. Andere groepen kennen geen speciale gevechtsvaardigheden en vinden dat dat naar keuze is.
Hitpoints
Bij vele LARP of LRP groepen wordt een gevechtssysteem gehanteerd waarbij een speler hitpoints (HP) heeft. Gewond raken door wapens veroorzaakt een min in je HP van je lichaam, Je hebt hitpoints op je armen, benen en romp. Staat er een lichaamsdeel op 0, dan kun je deze niet meer gebruiken. Staat de romp op 0, dan is je personage dood of bewusteloos. Dat ligt eigenlijk aan de spelregels die door de organisatie wordt opgesteld.
Kennisvaardigheden
Dingen als het lezen en schrijven van vreemde talen, kruidenkennis en occulte kennis.
Praktische vaardigheden
Dat kan van alles zijn, van het smeden van zwaarden en het verlenen van EHBO aan een gewonde tot het knutselen van handige dingen tijdens het spel.
Speciale vaardigheden
Dit zijn de vaardigheden voor priesters, magiërs en tovenaars of heksen. Of natuurlijk één van de andere magische personages. Alleen zij kunnen gebruik maken van magie en spreuken.
Veiligheid
Bij LARP is veiligheid een belangrijk gegeven. Er wordt in sommige verenigingen helemaal niet gevochten, anderen spelen met nagemaakte botte wapens. Vechtscenes in het donker of afgesloten ruimtes is over het algemeen niet toegestaan omdat hierbij veel ongelukken kunnen gebeuren. Als er echt iemand gewond raakt hanteerd men de regel "Man down", het spel wordt dan stilgelegd zodat er door de medewerkers EHBO kan worden toegepast.