InfoNu.nl > Hobby en Overige > Spellen > Het Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregels

Het Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregels

Het Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregels De decembermaand is een drukke gezellige maand. Met Sinterklaas worden er vaak surprises gemaakt, maar soms heb je daar helemaal geen zin in. Het Sinterklaas dobbelspel is dan een heel leuk alternatief en geschikt voor jong en oud. Natuurlijk kun je dit spel ook spelen met Kerstmis. Het spel bestaat uit drie rondes en na afloop is het (eigenlijk) verboden om cadeaus met elkaar te ruilen. Het dobbelspel is ook leuk voor groepen van bijvoorbeeld een sportclub. Wat zijn de spelregels van het Sinterklaas dobbelspel?

Inhoud artikel

Met wie kun je het dobbelspel spelen?

Het spel is zeer geschikt om in familieverband te spelen, maar het is ook een leuk idee voor groepen van bijvoorbeeld een sportvereniging. Belangrijk is om het bedrag voor de cadeautjes vooraf af te spreken en zorg ervoor dat ze afgestemd zijn op de gelegenheid en de groep.

Voorbereiding

De cadeaus

Iedereen zorgt voor drie cadeaus:
  1. Eén cadeau wat je zelf leuk zou vinden om te krijgen. Het bedrag wordt van tevoren vastgesteld.
  2. Eén grappig cadeau: iets wat bijna niets kost, maar wat grappig is, of juist vervelend is om te krijgen.
  3. Eén cadeau uit je eigen huis: iets wat je zelf niet meer wil hebben, maar het moet wel heel zijn.

Inpakken van de cadeaus

Je kunt de cadeaus inpakken in sinterklaaspapier of kerstpapier, maar het is ook leuk om een afwijkende verpakking te kiezen. Bijvoorbeeld een heel klein cadeautje in de doos waar een televisie in heeft gezeten. Zet de anderen op het verkeerde been, dat maakt het spel nog leuker.

Zorg voor een dobbelsteen (en misschien eentje extra).

Ronde 1: het verdelen van de cadeaus (maar niet uitpakken)

  • Zet alle cadeaus bij elkaar, op een plek die voor iedereen zichtbaar is.
  • De cadeaus moeten tijdens deze ronde vanuit het midden bij iedereen terecht komen.
  • Pak de cadeaus nog niet uit!
  • Ronde 1 is afgelopen als alle cadeaus verdeeld zijn.

Dobbelsteen

  • Zes ogen: zoek een cadeau uit voor jezelf.
  • Vijf ogen: laat de cadeaus staan en schuif allemaal een plek naar rechts op.
  • Drie ogen: zoek een cadeau uit en geef dit aan een van de anderen.
  • Een oog: pak een cadeau weg bij een van de anderen en geef het aan iemand anders.

Ronde 2: het uitpakken van de cadeaus

In deze ronde worden alle cadeaus uitgepakt. Als het goede aantal ogen wordt gegooid, mag een cadeau worden uitgepakt. Je kunt alleen iets doen met cadeaus die nog niet zijn uitgepakt. Gooi je bijvoorbeeld zes ogen en je hebt geen cadeau meer bij je staan, dan gaat je beurt voorbij. Ronde 2 is afgelopen als alle cadeaus uitgepakt zijn.

Dobbelsteen

  • Zes ogen: je mag een cadeau van jezelf uitpakken.
  • Drie ogen: geef een cadeau van jezelf aan een ander, die mag het cadeau uitpakken.
  • Een oog: pak een cadeau weg bij iemand en geef het aan een ander. Die mag het uitpakken.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Ronde 3: het verdelen van de cadeautjes

Voor ronde 3 wordt een tijd ingesteld. Het hangt van de grootte van de groep af en van het aantal cadeautjes, maar meestal wordt gekozen voor dertig minuten. Het spel is afgelopen als de tijd om is.

Dobbelsteen

  • Zes ogen: pak een cadeau weg bij een ander voor jezelf.
  • Drie ogen: geef een cadeau van een ander aan een ander.
  • Een oog: geef een cadeau van jezelf aan een ander.

Ruilen van cadeaus

Het is eigenlijk verboden om cadeaus naderhand met een ander te ruilen. Maar of je je aan deze regel houdt, mag je zelf weten!

Winkels waar je voor weinig geld leuke cadeautjes kunt kopen

Je kunt op zoek gaan naar aanbiedingen, maar bij de volgende winkels kun je altijd wel iets leuks vinden voor een mooi prijsje: Action, Big Bazar, Xenos, Euroland, HEMA, Kruidvat. Ook kun je kijken bij een van de vele kringloopwinkels om een mooi cadeau te vinden.

Pakjesspel kopen voor Sinterklaas en/of Kerstmis

Er zijn ook spellen in omloop die je goed kunt gebruiken om op een leuke manier cadeautjes aan elkaar te geven. Bijvoorbeeld het Pakjesspel van het merk Toucan Games. Het spel is geschikt voor vier tot vijftien spelers, de speeltijd is ongeveer negentig minuten en het is leuk voor jong (vanaf een jaar of zes) tot oud. Het spel draait om uitpakken, ruilen en afpakken. Het spel bestaat uit kanskaarten, drie speelborden (verdeelbord, uitpakbord en finalebord), een draaiwijzer en dobbelsteen.
Gerelateerde artikelen
Het Sinterklaas dobbelspelHet Sinterklaas dobbelspelHeb je geen zin om zoals ieder jaar een Sinterklaasgedicht te schrijven en een surprise in elkaar te zetten? Dan is het…
Kerstspel - gezelligheid voor het hele gezinKerstspel - gezelligheid voor het hele gezinWie er aan cadeautjes doet met Kerst kan ook eens een andere weg inslaan dan alleen het uitpakken na het Kerstontbijt of…
Het Sinterklaas en Kerstmis spelHet Sinterklaas en Kerstmis spelIeder jaar weer de grote vraag: Wat gaan we doen met de feestdagen? Niet iedereen heeft tegenwoordig tijd en zin om een…
Sinterklaas surprises zat? Doe het grote Sinterklaas spel!Sinterklaas surprises zat? Doe het grote Sinterklaas spel!Sinterklaas. Voor de één een feest, voor de ander een hel. Ben je niet zo creatief of ben je het zat om elk jaar een sur…
Hoe hou je Sinterklaas- en Kerstcadeaus betaalbaar?Hoe hou je Sinterklaas- en Kerstcadeaus betaalbaar?De regering gaat bezuinigen en dat heeft invloed op de uitgaven van elk gezin. Veel mensen hebben in deze tijd minder ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Geraadpleegd op 4 december 2013:
  • Nieuw Sinterklaas surpriseboek
  • Geraadpleegd op 31 maart 2016:
  • https://www.bol.com/nl/p/pakjesspel-sinterklaas-kerst/9200000036173808
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "Het Sinterklaas (en kerst) dobbelspel: spelregels"

Reactie

Kvoorbach, 26-12-2015 19:31 #1
Zeer leuk spel! We hebben genoten zelfs de kleintjes vonden het leuk! Reactie infoteur, 27-12-2015
Dank voor uw reactie. Ja, het spel is zeer geschikt voor jong en oud!

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 30-10-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Spellen
Reacties: 1
Schrijf mee!