InfoNu.nl > Hobby en Overige > Speelgoed > De voor- en nadelen van imitatie-Lego

De voor- en nadelen van imitatie-Lego

Lego-klonen verschijnen al langer op de Nederlandse markt, maar de afgelopen jaren wist Lego de concurrentie nog juridisch de baas te blijven. Na een uitspraak van het Europese Hof in september 2010 is Lego het alleenrecht op zijn bouwstenen kwijtgeraakt. De speelgoedwinkels stromen nu dan ook vol met goedkopere alternatieven voor Lego, als Mega Bloks en BanBao. Wat zijn de voor- en nadelen van deze namaak-Legomerken? Passen ze op echte Lego? En hoe zit het met de kwaliteit? Alles over nep-Lego.

Welke merken nep-Lego zijn er?

Nu de bekende Legoblokjes ook door andere procudenten op de markt gebracht mogen worden, verschijnen er steeds meer spelers op het bouwblokjestoneel. Bekende merken 'namaak-Lego' zijn: Mega Bloks , BanBao, Brick, Cobi, Sluban, Ligao, Quix, Tyco Toys, Ministeck en Enlighten. Maar dit is slechts een greep uit de imitatie-Lego's, er zijn tientallen alternatieve merken bouwstenen.

Veel eigen creativiteit brengen deze nep-Lego's niet. Ze doen precies waar ze hun geuzennaam van Lego-kloon aan danken: Lego exact imiteren. Ze volgen daarbij het aanbod van Lego op de voet, met hun eigen City-lijn, Creator-lijn, etc. De dozen en bouwwerken van de nep-Lego's zijn vaak amper van de echte Lego te onderscheiden. Ze liften daarbij mee op de ontwikkelkosten van Lego, die torenhoog zijn, en hebben daarmee meteen al een enorme kostenbesparing ten opzichte van de echte Lego te pakken.

Passen de blokjes op elkaar?

De blokjes van de meeste merken nep-Lego passen goed op echte Lego-bouwstenen en op elkaar. Uitzonderingen zijn onder andere Pollo en Formo.

Dat aspect was een van de argumenten die Lego aanvoerde in de jarenlange juridische strijd tegen zijn concurrenten: ze zouden aan slaafse nabootsing doen. Lego voerde aan dat de concurrerende bouwsteentjes verwarring veroorzaakten met zijn eigen bouwstenen en dat de concurrentie die verwarring moest voorkomen door voor de bouwsteentjes een andere vormgeving te kiezen. Het argument van slaafse nabootsing werd niet overgenomen door de rechters. Hierbij speelde overigens een grote rol dat uit marktonderzoek bleek dat bij potentiële kopers van bouwsteentjes een grote compatibiliteitswens bestond ten aanzien van de Lego-steentjes die zij reeds in hun bezit hadden. Dit alles maakte dat de rechters van mening waren dat de concurrentie haar bouwsteentjes wel vrijwel identiek aan die van Lego móest vormgeven.

Imitatie-Lego: véél goedkoper

Eigenlijk hebben de imitiatie-Lego's maar één voordeel op bouwsteentjes en sets van Lego: de prijs. En dat is dan wel gelijk een heel groot voordeel! Namaak-lego is echt veel goedkoper. Sets die bij Lego rond de 80 euro kosten, worden door de concurrentie aangeboden - in op het oog identieke samenstelling en vormgeving - voor prijzen vanaf 20 euro. Dat spreekt menig Sinterklaas en Kerstman aan, om nog maar te zwijgen over kinderen die van hun euro zakgeld per week aan het sparen zijn voor hun speelgoed.

Minder van kwaliteit?

De kracht van Lego is de hoge kwaliteit ervan. Onverwoestbaar plastic, slijtvast, kleurvast, altijd volledig, duidelijke bouwtekeningen en uitmuntende service. Het is op die extreem hoge kwaliteit dat de goedkopere merken zonder uitzondering concessies doen, al zijn de kwaliteitsverschillen lang niet zo groot als fervente Lego-adepten ons willen doen geloven. Wel zijn er grote kwaliteitsverschillen tussen de Lego-klonen onderling. Wie slim koopt, heeft voor een veel lagere prijs echter een kwalitatief goed alternatief voor de dure Lego in handen.

Enkele kwaliteitaspecten van Lego-klonen vergeleken met Lego

  • BanBao: absolute topper onder de Lego-concurrenten. Echt constructiespeelgoed met een eigen uitstraling. Brengt ook eigen series op de mark en is daarmee zeker concurrend met Lego. Duurder dan andere namaak-Lego's, maar goedkoper dan Lego. Kwalitatief prima.
  • Mega Blocks: de bouwstenen zijn wat flexibeler en de steentjes en onderdelen grijpen soms iets minder goed in elkaar. Bouwtekeningen, vooral van oudere sets, zijn soms onduidelijker (o.a. door kleurgebruik). Losse onderdelen als poppetjes, pionnen, wegafzettingen, etc. zijn vergelijkbaar met Lego. Reserve-onderdelen in de doos. Prima keuze.
  • Sluban: Bouwstenen bouwen redelijk tot goed. Wielen draaien soms wat stroef. Print op de hoofden van de poppetjes niet altijd op de juiste plaats. Handleiding complexer dan bij Lego (vaak te complex voor kinderen). Maakt ook veel legerseries (Lego doet dat bewust niet), wat jongens aanspreekt. Veel roze in meisjes bouwsets. Poppetjes zijn van slechte kwaliteit. Goed alternatief voor aantrekkelijke prijs, maar houd er rekening mee dat het materiaal wat slijtagegevoeliger is, waardoor na verloop van tijd de blokjes minder stevig op elkaar grijpen.
  • Cobi: (uit Polen) gebruikt een goede kwaliteit plastic voor zijn bouwstenen, die uitstekend combineren met Lego. Cobi heeft veel militaire voertuigen in het assortiment.
  • Best-Lock: kwalitatief een slag minder. Nieuw in de doos al krassen op blokjes. Bij sets wil nog wel eens een steentje missen dat je wel nodig hebt. Complexe bouwtekeningen. Vooral de op Lego lijkende onderdelen hebben scherpe randjes. Verkrijgbaar bij Zeeman en Action.
  • Brick: de bouwstenen zijn 'harder' en vierkanter dan echte Lego-blokjes en de grondplaten zijn te hoog in vergelijking met Lego grondplaten. Een ander duidelijk verschil is dat de kleuren van de stenen feller zijn dan bij Lego (geel is bijvoorbeeld meer oranje/okergeel).
  • Ligao: (uit China) kopieert de afbeeldingen van echte Lego sets en plaatst die op de dozen van zijn eigen bouwsets. Ligao gebruikt een zeer slechte kwaliteit plastic voor zijn producten.
  • Mini-steck: (uit Duitsland) bekend van het mozaïek-speelgoed. De bouwstenen zijn kwalitatief zeer matig. Te koop bij Trekpleister.

Wat vinden kinderen zelf van namaak-Lego?

Vlak na de uitspraak van het Europese Hof liet het tv-programma Editie NL kinderen de bouwsteentjes van BanBao, Mega Blocks en Lego vergelijken. Een aantal kinderen uit groep 7 van een basisschool heeft de verschillende merken getest. De uitslag: 50,0% koos voor Lego, 33,3% koos voor BanBao en 16,7% koos voor Mega Bloks.
© 2010 - 2017 Kennishelp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lego, maar dan goedkoperLego, het bekendste bouwsteentje en kinderspeelgoed ter wereld, krijgt (eindelijk) legale concurrentie. Sinds september…
Sluban LEGO speelgoed: bouwstenen, thema's jongens/meisjesSluban LEGO speelgoed: bouwstenen, thema's jongens/meisjesSluban review! Sluban LEGO speelgoed, niet alleen leger spullen voor jongens, maar ook thema's voor meisjes! LEGO heeft…
Lego op je computer!Lego op je computer!Wie heeft er niet als kind met Lego gespeeld? Lego, gekleurde blokjes die je op alle mogelijke manieren kon combineren t…
De LEGO film is een groot succesnieuws uitgelichtDe LEGO film is een groot succes‘The Lego Movie’, een film gebaseerd op het LEGO speelgoed was een groot succes. De recensies waren lovend en een vervol…
Wat is een AFOL?Wat is een AFOL?In dit artikel wordt ingegaan op de betekenis van AFOL. Ook zijn er andere afkortingen hiervan afgeleid. In ieder geval…

Reageer op het artikel "De voor- en nadelen van imitatie-Lego"

Reacties

Rob, 19-03-2015 15:40 #5
Banbao is een heel goed alternatief niet duur en ook duurzaam. Ik heb zelf ook lego is ook niets mis mee. Maar met Banbao heeft mijn zoon er onderdelen bij zitten, die ikzelf bij lego nog niet ben tegengekomen.

Sjaak, 27-11-2014 19:58 #4
Behalve dat nep-Lego zoals Banbao gewoon minder van kwaliteit is ziet het er ook gewoon minder uit. Het is overigens niet alleen de technische kwaliteit waarmee Lego zich onderscheidt van nep-Lego het zit ook gewoon in het ontwerp van de blokjes en de ontwerpen van de bouwdozen. Bij Banbao is het allemaal net wat uit verhouding en lomp. Jammer, omdat die legersets wel goede ideeën zijn. Als kind was ik voor dat subtiele verschillen wel redelijk gevoelig, net als veel vriendjes vroeger. Ik ben het dan ook niet eens met Patrice, maar smaken verschillen. Kwaliteit - in breedste zin - kun je het niet noemen. En compatibel met de Legolijn (die toch toonaangevend is) is het ook net niet.

Schrijver van dit artikel merkt wel op dat Lego veel geld uitgeeft aan Research & Development en dat hierin wellicht een deel van het prijsverschil zit. Ik vind dat je bij Banbao en andere nep-Lego het tekort aan R&D kan zien. Wanneer ze dezelfde kwaliteit (zowel technisch als in het ontwerp) van Lego proberen te benaderen zullen ze die prijs wel benaderen. Ik kijk dan ook uit wanneer er een merk verschijnt dat in alle opzichten met Lego kan concurreren, maar ik ben bang dat Banbao en andere goedkope nep-Legofabrikanten vooral op de kwantiteit zijn gericht.

Bart Prins, 10-12-2012 12:52 #3
Bij het Aviodrome verkopen ze ook 'lego', namelijk BanBao. Voor mijn zoon heb ik een vliegtuigje van ongeveer 12 cm gekocht, voor de helft van wat je voor gewone lego betaalt. Echter, toen het vliegtuigje bijna in elkaar gezet was begonnen er al weer onderdelen af te vallen. Met veel kunst- en vliegwerk (niet dus) hebben we het model helemaal in elkaar kunnen zetten, echter het moest stil blijven staan op tafel en er kon niet mee gespeeld worden zonder dat er vleugels, pookjes e.d. afvielen. Zoontje ontroostbaar, in de praktijk bleek dit dus een kat in de zak.

Patrice, 07-04-2011 10:38 #2
Vroeger kocht ik zelf altijd lego voor mijn oudste zoon, inmiddels koop ik voor mijn andere zonen BanBao. Prima kwaliteit voor een betere prijs, ligt allemaal tussen en naast onze oude lego en gaat prima niet te klagen…

J. Nederlof, 25-10-2010 09:19 #1
Banbao komt over als de topper maar 1 ding van Banbao wordt niet genoemd. De blokjes zijn niet te combineren met Lego aangezien de blokjes een andere hoogtemaat hebben. Ze passen wel op Lego maar hebben een afwijkende hoogtemaat.

Infoteur: Kennishelp
Gepubliceerd: 24-10-2010
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Reacties: 5
Schrijf mee!