Bouwen van een modelspoorbaan
Steeds minder mensen hebben een modelspoorbaan op zolder. Voorheen was het een populaire hobby, maar er is nauwelijks nieuwe aanwas. Daardoor vergrijst de huidige groep die zich daar mee bezig houdt. Een reden waarom weinig jeugd geïnteresseerd is heeft er mee te maken dat het voor veel jeugd veel te duur is. Er is een groot aantal verschillende merken. Veel van hen zijn afkomstig uit Duitsland. Er zijn ook bouwers die gespecialiseerd zijn in modelautos of landschapsaspecten, zoals huisjes. Lees er alles over in dit artikel.
Van oorsprong was het een populaire hobby: de eigen modelspoorbaan op zolder. Het is wel een hobby die door steeds minder mensen worden uitgeoefend. Het beeld is voornamelijk dat het oudere, witte mannen zijn die nog enthousiast aan het klussen zijn. Daar zijn verschillende redenen voor. De jeugd komt steeds minder in aanraking met met modelterreinen, bijvoorbeeld doordat ze grotendeels uit de speelgoedwinkels zijn verdwenen. Ook is de jeugd steeds meer tijd gaan steken in bijvoorbeeld computerspelletjes. Daardoor is er minder tijd voor andere hobby's. Een laatste reden waarom modelspoorbanen minder populair zijn onder de jeugd heeft te maken met de prijs. Vroeger was het een hobby die voor iedereen betaalbaar was, maar de modeltreinen zijn de laatste jaren steeds duurder geworden.
Bouwen van een modelspoorbaan
De meest voorkomende schaal voor treinen is 1:87. Een andere schaal met veel aanhangers is de schaal 1:160. Een trein met tien personenrijtuigen kan in het echt 300 meter lang zijn, dus zou in het echt dus ook bijna 3,5 meter lang zijn. Dat geldt ook voor het station, omdat de trein daar moet kunnen stoppen. Dat is aan de lange kant en dat realiseren fabrikanten zich ook. De modeltreinen hebben daarom vaak ook minder rijtuigen dan in het echt gebeurd. Ook zijn de bochten scherper dan in het echt. Dat is omdat er in veel woningen anders onvoldoende ruimte zou zijn om een grote modelspoorbaan neer te zetten.
Verschillende modelspoorbaanbouwers
Veel van de verschillende merken hebben hun oorsprong in Duitsland. Daar komen de bekende merken Marlin, Fleischmann, Trix en Piko vandaan. Een groot deel van de producenten Is echter tegenwoordig te vinden in Oost-Europa en in het Verre Oosten. Verder zijn er nog enkele kleinere Japanse, Britse, Amerikaanse en Zwitserse merken. Een groot deel van de verkoop van de modeltreinen heeft zich verplaatst van speelgoedwinkels naar speciaalzaken of verkoop via het internet. Verder zijn er jaarlijks verschillende ruilbeurzen waar de treintjes vaak tegen goedkopere prijzen kunnen worden gekocht. Deze producten maken vaak ook toebehoren, zoals huizen, stations, bruggen en personen. Andere bedrijven, zoals Brekina, Herpa en Wiking zijn gespecialiseerd in het maken van modelauto's. De toebehoren worden vaak verkocht als bouwpakket dat door de kopers zelf in moeten worden gezet.
Verschillende aspecten om rekening mee te houden bij de bouw van een modelspoorbaan
Wie een modelspoorbaan gaat bouwen moet met een drietal aspecten rekening houden. Het eerste aspect is het technische aspect. Daarbij moet gedacht worden aan elektrische installaties en schakelingen en de verdere infrastructuur. Daarbij is de software steeds belangrijker geworden. Hierdoor rijden de treinen bijvoorbeeld op tijd en voorkomt het dat ze op elkaar botsen. Vroeger moest er meestal op een knopje worden gedrukt om de treinen te laten rijden. Tegenwoordig kan dit systeem zelfs op de computer worden aangesloten. Een tweede aspect is het landschappelijke effect. Het gaat dan om gebouwen, maar ook om het bouwen van bergen, tunnels en bijvoorbeeld beekjes. Het laatste aspect is het logistieke aspect/ Dan gaat het bijvoorbeeld om de besturing van de treinen en aanleggen van de rails.