InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Modeltreinen, stap in en reis mee

Modeltreinen, stap in en reis mee

De computer brengt veel vreugde in de huiskamers. Op internet zijn talloze spelletjes te vinden en te downloaden die een scala aan mogelijkheden bieden. Je speelt virtueel en met mensen die je niet ziet of kent. Je vindt er ook aanvullingen voor andere hobby’s. Maar niet voor alle. Jammer dat klassieke hobby’s als spelen met modeltreinen dreigen te verdwijnen. Daarom een pleidooi voor deze klassieke hobby.

Modeltreinen

Modeltreinen bestaan er in vele soorten en maten, ook wel schalen genoemd. Grote modellen zijn zeer gedetailleerd en kleinere modellen wat minder. Hoe kleiner het model hoe groter de baan, HO (1 op 87) is veruit het meest populair en kent dan ook het grootste aanbod. De detaillering van de HO-modellen is goed. Dit geldt ook voor alles wat je aan attributen kunt kopen. Attributen als huisjes, boompjes, poppetjes, viaducten, enzovoort worden 'scenery' genoemd.

Wisselstroom/gelijkstroom
De volgende keuze waar je voor staat is de stroomsoort. Wisselstroom kent een betere stroomafname van de rails waardoor de treinen beter rijden. Märklin en Trix gebruiken wisselstroom en ook andere merken neigen hiertoe over te stappen. De meeste andere merken gebruiken gelijkstroom. Spoor Z van Märklin rijdt ook op gelijkstroom.

Digitaal

Het digitale systeem is in opkomst en biedt vele mogelijkheden. Wel moet er dan een decoder in elke loc gemonteerd worden. Automatisch langzaam optrekken en stoppen, verlichting die apart kan worden aangestuurd, locomotieven die langzaam de berg op gaan, cruisecontrole, enz. Het is allemaal mogelijk.

Modern of klassiek
Kies je voor een moderne trein met de logo’s en kleuren van deze tijd of vind je klassieke locs van voor de Tweede Wereldoorlog leuk. Het is allemaal mogelijk. De keuze voor oude modellen is enorm. Je hoeft natuurlijk niet per se voor een bepaalde stijl te kiezen. Je kunt modern en klassiek samen gebruiken zonder dat de ene stijl de andere bijt. Je kunt naast een moderne baan een klassieke aanleggen als een toeristische attractie. Dat maakt je landschap realistischer.

Creativiteit

De banen kunnen elkaar kruisen door viaducten te gebruiken. Gebruik je fantasie en creativiteit. Je bent ook nooit klaar met het spoor. Een rails wordt verlegd, een viaduct komt erbij, bomen worden ‘gekapt’, rivieren en wegen worden omgelegd. Zolang de fantasie blijft werken zal het spoor perfecter en mooier worden.

Nadeel van een moderne baan is wel dat je bovenleidingen moet gebruiken die stukken duurder zijn. Het aanleggen van een spoorbaan met een bovenleiding is lastiger dan enkel een baan.

Internationaal

Behalve uit Nederland komen treinen ook uit België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Dat kun je allemaal meenemen in je ontwerp. Het is misschien leuk om je modelbaan in een bergachtig landschap bouwen. Dan kun je gebruik maken van tunnels en scherpe bochten en de treinen heuvel op en heuvel af laten rijden. Wil je de handen bij knoppen dan is het leuk om de treinen te laten rangeren. Maar je kunt natuurlijk ook lui achterover leunen om alleen maar naar de rijdende treinen te kijken. Aan jou de keus.

Tot slot

Hoewel een paar grote merken als Märklin aanvankelijk zijn verdwenen hebben sommige een doorstart gemaakt. Merken als Märklin, Trix, Roco en Fleischmann worden nog steeds of opnieuw geproduceerd. Op de website Treinengek.nl is genoeg informatie te vinden over o.a. de merken en de prijzen. Er bestaan ook fora op internet waar je vragen kunt posten en ervaringen kunt delen. Tik in Google-zoekveld de woorden: ‘forum modeltreinen’ en er verschijnt een hele reeks aan websites en blogs.

Beurzen

Lijkt het je leuk maar ben je nog niet overtuigd dan is het aan te raden een beurs te bezoeken. Dan krijg je een indruk wat je allemaal kunt maken en welk materiaal en gereedschap je nodig hebt. Op beurzen kun je ook veel tweedehands kopen omdat het geen goedkope hobby is. Op de website MTBA is onder meer een agenda te vinden.
Gerelateerde artikelen
Modeltreinen en modelspoor opnieuw in de belangstelling!Sinds enige tijd is er een hernieuwde belangstelling voor modeltreinen. De modeltrein is dankzij de opkomst van de digit…
De Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Märklin 'Krokodil' voor O-spoor: een verzamelaarsobjectDe Zwitserse modelspoorlocomotief ‘Krokodil’ voor O-spoor werd tussen 1933 en 1941 door Märklin op de markt gebracht. He…
Het Modelspoor Museum in Sneek, leuk uitje met kinderen!Het Nationaal Modelspoor Museum in Sneek is een museum waar ook kinderen graag geziene gasten zijn. De kinderen kunnen z…
Bouwen van een modelspoorbaanBouwen van een modelspoorbaanSteeds minder mensen hebben een modelspoorbaan op zolder. Voorheen was het een populaire hobby, maar er is nauwelijks ni…
De vragen in een sollicitatiegesprekDe vragen in een sollicitatiegesprekBij elke toekomstige baan die je kunt krijgen, zul je pittige vragen verwachten van je aankomend werkgever. Als je niet…
Bronnen en referenties
  • Foto's: Flickr.com

Reageer op het artikel "Modeltreinen, stap in en reis mee"

Infoteur: Bertvdw
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!