Gluten kom je overal tegen

Gluten kom je overal tegen Gluten komen voor in eten. Iemand met een glutenallergie weet dus dat brood, pasta en koekjes bijvoorbeeld uit den boze zijn. Maar bij medicijnen, cosmetica en speelgoed sta je niet zo snel stil.

Producten met gluten

Wanneer je te maken krijgt met een glutenallergie, begint er een hele puzzeltocht. De eerste stap is kijken waar je welke boodschappen kunt halen. Dit is al een flinke stap die enige tijd in beslag neemt. Maar dan zijn er ook nog de geen eten, wel gluten producten. Dit zijn producten waar je eerst helemaal niet bij stil staat, maar die ook gluten kunnen bevatten.
Je kunt hierbij denken aan:

Medicijnen

In medicijnen wordt soms gebruikt gemaakt van tarwezetmeel. Je kunt dit nagaan op een lijst van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. Ook is het raadzaam altijd de bijsluiter te lezen en/of bij de apotheek navraag te doen. Het kan namelijk zo zijn dat een medicijn vernieuwd is en die staan dan (nog) niet op de lijst.

Cosmetica

Bij de productie van make-up, lippenbalsem, gezichtscrèmes, shampoos en dergelijke kunnen minimale hoeveelheden gluten bevattende granen worden gebruikt. De kans dat dit leidt tot beschadigingen van de darm is minimaal.

Tandpasta

Normale tandpasta is altijd glutenvrij. Speciale tandpasta voor rokers en kleefpasta's voor kunstgebitten kunnen wel gluten bevatten.

Knutselmateriaal

Speelgoed als potloden, lijm, vingerverf, krijt en klei kunnen gluten bevatten. Deze materialen zijn dus niet geschikt. Play-Doh bijvoorbeeld vermeldt zeer duidelijk op de verpakking dat de klei gluten bevat.

Glutenvrije materialen

Op knutselmateriaal moet je dus erg oplettend zijn. Niet zozeer voor volwassenen, maar (kleine) kinderen willen nog wel eens wat in de mond stoppen of hun verfhanden in de mond doen. Het is fijn om te weten waar je op letten moet, maar waar haal je dan wel de juiste knutselspullen voor je kinderen? Voor knutselmaterialen zijn er een aantal leveranciers die glutenvrij knutselmateriaal leveren:

LeverancierGlutenvrije producten
Zuidhollandse krijtindustrieSchoolbordkrijt
HemaVerschillende knutselmaterialen. Kijk op www.hema.nl
www.grimas.nlSchminkproducten
Goodmark GroepSchminkproducten
HenkelProducten van de merken Rubson, Pattex, Perfax en Pritt basisproducten
Bruynzeel-sakura bvLijm: Alleslijm, Fotolijm, Glitterlijm, Hobbylijm, Lijmpen, Plakstift. Krijt: kleinduimpjes, Nijntje waskrijt. Verf: Glamour Paint, Nijntje waterverf, Plakkaatverf, Acrylverf, Vingerverf. Viltstiften: Bumba viltstiften, Dikpunters, Goochelstiften, Glitter Points, Mega Mindy Viltstiften, Neon colors, Nijntje viltstiften. Gummen: Kneedgummen, vlakgummen
SESKlei, lijm, schmink, (vinger)verf
Jonkers speel en leermiddelenVingerverf, softklei, lijm, kleurpotloden, schmink
StabiloAlle producten

Verpakking

Het is verstandig om altijd de verpakking goed te lezen of het nou van etenswaar of knutselmateriaal is. Een product bevat gluten wanneer op de verpakking vermeld staat: tarwe, rogge, gerst, haver, spelt, kamut, triticale, tarwemeel, griesmeel, tarwebloem, tarwemout, zemelen, grutten, cous cous, bulgur, seitan, roggemeel, roggebloem, havermout, havervlokken, havermeel, gort, gerstemoutbloem, parelgort, muesli of cruesli.

Een product bevat mogelijk gluten wanneer het de volgende ingrediënten bevat: bindmiddel, deegwaren, vermicelli, macaroni, mie, paneermeel, mout, moutstroop, plantaardige vezels (kunnen afkomstig zijn van tarwe), plantaardig eiwit ( kan van tarwe zijn).

Wanneer je niet zeker weet of een product glutenvrij is, kun je altijd contact opnemen met de fabrikant of met de Nederlandse Coeliakie Vereniging.
© 2013 - 2020 Enevien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Glutenvrij, www.glutenvrij.nl, 10 juli 2013

Reageer op het artikel "Gluten kom je overal tegen"

Infoteur: Enevien
Gepubliceerd: Juli 2013
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Speelgoed
Schrijf mee!