InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > Winkansen krasloten

Winkansen krasloten

Eén van de in Nederland legale gokspellen is de kraslot. Ze zijn te koop op alle verkooppunten van de Lotto en de Staatsloterij, maar ook vaak in drogisterijen. Onder verschillende veelbelovende namen worden er krasloten op de markt gebracht. Ze zijn eenvoudig verkrijgbaar op veel verkooppunten in Nederland. Hoe groot is nu eigenlijk de winkans?
Krasloten hebben een groter verslavend effect in vergelijking met de Staatsloterij en de Lotto. Bij een kraslot krijgt de deelnemer namelijk gelijk het resultaat van het gokspelletje. Bij andere vormen van gokken die te verkrijgen zijn op de verkooppunten is de uitslag niet meteen bekend, waardoor het minder verslavend is. Voor veruit de meeste deelnemers is het gewoon vermaak, zonder dat ze er verslaafd aan zijn.

Wat is een kraslot

Krasloten zijn niet alleen populair in Nederland, maar is een van de bekendste gokspellen in de hele wereld. Het principe van krasloten en kraskaarten wordt niet alleen gebruikt als loterij, maar ook vaak bij prijsvragen en acties van bedrijven. Een kraskaart is een kaart van karton of stevig papier. Op de kaart zit een (meestal) zilverkleurig deklaag waardoor het niet zichtbaar is wat er onder het weg te krassen laagje zit. Met een munt, of iets vergelijkbaars, kan het deklaagje weggekrast worden waardoor het afgedekte deel van de kaart of lot zichtbaar is geworden. De informatie achter het kraslaagje geeft aan in hoeverre u gewonnen hebt. Bij prijsvragen is het de bedoeling dat er slechts een beperkt aantal vakjes open wordt gekrast. Krast u een fout antwoord open dan is het lot ongeldig geworden.

Hoe werkt een kraslot?

De informatie achter het weg te krassen deel is uitsluitend te verkrijgen door het laagje weg te krassen. De loten zijn hierop beveiligd om misbruik te voorkomen. Het wegkras gedeelte is een vorm van metaalfolie. In het verleden was het mogelijk om de informatie achter het krasgedeelte te achterhalen door het lot te kopiëren. Dit is verleden tijd, doordat ze de achterkant van de kaart ook beveiligd hebben. Dit systeem wordt ook gebruikt bij het verstrekken van pincodes voor bankpassen.

Winkansen en strategieën

Mensen denken vaak met strategieën de winkansen van loterijen te verhogen, maar het is gewoon een kwestie van geluk. Bij de Lotto en de Staatsloterij wordt er vaak gekeken naar getallen waar vaak prijzen op vallen, maar bij krasloten is er geen strategie te bedenken. De winkansen van het kraslot is hoog te noemen in vergelijking met andere kansspelen. De te winnen prijzen zijn echter ook laag. De winkansen zijn hoog doordat er een grote kans bestaat op een kleine geldprijs tot €10 of één gratis kraslot.

Winkansen kraslot

De hoogte van de winkans verschillen sterk per soort kraslot. De December Kalender is een kraslot met weg te krassen delen die corresponderen met de kalenderdagen in december. Dit kraslot heeft een hoge winkans van 1 op 2. De nog steeds verkochte Klavertje 4 heeft een winkans van 1 op 3,9 en de 7 klapper geeft een kans van 1 op 3,44. Gemiddeld is de uitkeringspercentage tussen de 49 en 68 procent. Hierbij zit de December Kalender op 68 procent. De kans op een grote prijs, is net als in de andere gokvormen, zeer klein. De kans op een hoofdprijs is ongeveer 0,00003 procent.
Gerelateerde artikelen
Krasloten: alle krasloten op een rijKrasloten: ze zijn niet meer weg te denken in Nederland. Krasloten zijn uitgegroeid tot een van de populairste kansspele…
Krasloten: de December KalenderKrasloten: de December KalenderDe December Kalender van krasloten is een kraslot waar je 31 dagen lang plezier van hebt. Dit grote kraslot, dat je voor…
Krasloten: het Miljoenen KraslotMet krasloten een miljoen winnen? Het kan met het Miljoenen Kraslot! Met dit kraslot, dat voor € 10 verkrijgbaar is bij…
De winkansen bij de Lotto en Lucky DayDe Lotto en Lucky Day zijn twee van weinige in Nederland toegestane loterijen. De kans om een grote prijs te winnen is e…
Winkansen bij de Postcode LoterijWinkansen bij de Postcode LoterijDe winkansen bij de Postcode Loterij liggen lager dan de meeste andere Nederlandse loterijen. Bij de Postcode Loterij li…
Bronnen en referenties
  • Lotto
  • Krasloten.nl

Reageer op het artikel "Winkansen krasloten"

Reacties

Olivier, 28-03-2016 12:01 #6
Loterijen lijkt wel een legale manier van oplichterij waar de overheid graag aanmee werkt omdat ze er ook lekker aan kunnen verdienen.

Je weet dat de kans klein is dat je wint als je kans wil maken op 2 ton zou die kans toch ook 1 op 200.000 max 250.000 moeten zijn en niet op 20 miljoen.

Waar maak je tegenwoordig nog een beetje kans?

Ik kom soms nog eens een staatslot of een kraslot maar denk dat ik er helemaal mee ga stoppen.

John, 17-04-2015 11:27 #5
Raar dat er op dit soort loterijen geen controle is, pure vorm van oplichterij.

M. V., 14-10-2014 19:15 #4
Nou even over deze klaver maar eens te hebben, denk dat ik al die jaren 15(jaar) tijd wel zo`n 1000 euro aan uit heb gegeven.
enige wat ik krijg is een gratis lot(wat een prijs is) :S en heb twee keer 8 euro gewonnen, daarnaast heb wel eens een serie van 20 kaarten gekocht met het gedachte van dat je wat meer win kans had kreeg ik dus ook op 1 kaartje een prijs een gratis lot.
ik raad je af om deze loten te kopen je wint toch nooit wat… voor mijn gevoel is dit gewoon een oplichting praktijken tja er zal wel een kaart tussen zitten van 25000 euro maar zal vast tussen die 1 miljoen kaarten zitten die over Nederland heen is verspreid
moet er wel bij zeggen dat ik veel meer geluk heb gehad met wat duurder kaarten(ook niet aan te raden hoor).

tot conclusie voor fun is het leuk maar als je denkt er iets mee te winnen niet aan beginnen

S. J., 28-02-2013 08:24 #3
Het meedoen is gewoon leuk. Spannend om de hokjes open te krassen. Je weet van te voren dat het OF niks is OF een klein bedrag. Toch blijft het elke keer spannend.

Johan, 13-07-2011 10:34 #2
Beste L.S.

Een mooi en uitgebreidt artikel, het enige wat ik er in mis zijn de online krasloten. Bij deze krasloten is er een winkans van 1 op 3. Er zijn in deze wereld al loten te koop vanaf €0.10 wat het risico van veel geld verliezen een stuk kleiner maakt maar de spanning of iemand zal winnen blijft hetzelfde.

Jknook, 11-01-2011 14:46 #1
Volgens mijn is er helemaal geen kans op grotere geld prijzen, inderdaad tot 10 eu en regelmatig gratis lot dus wat op die loten staat bv van klavertje 4 tot wel 25.000 eu en flappen kras tot wel 50.000 eu pure onzin volgens mijn oplichterij pure lokkertjes als je enige tijd meespeelt kom je daar wel achter

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 26-08-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Reacties: 6
Schrijf mee!