Pasen: eieren verven

Pasen: eieren verven Een leuke bezigheid als het Pasen is, is het verven van eieren. Dit kun je samen met de kinderen doen en het is ontspannend. Lees hieronder wat je moet doen.

Eieren verven

Eieren leegblazen voordat je gaat verven

Koop een doosje eieren in de supermarkt. De eieren kun je vervolgens prikken met een eierprikker aan de onderkant, en aan de bovenkant met een naald doorprikken. Zo heb je een klein gaatje aan de onderkant en een iets groter gaatje aan de bovenkant. Dan pak je een schaaltje en leg je dat onder je hoofd. Aan de kant van het ei waar het kleinste gaatje zit ga je blazen. Ook dit doe je heel erg voorzichtig. Let wel op, dit is best vermoeiend. Zodra je het ei hebt leeggeblazen, spoel je het door met lauw water. Doe dit meerdere malen tot het ei goed schoon is. Door het laatste beetje water zou je wat azijn kunnen doen.

Eieren koken voordat je gaat verven

Om niet al te moeilijk te doen kan je de eieren ook koken tot ze hard genoeg zijn. Zo hoef je ze niet leeg te blazen. Voor zacht gekookte eieren: 3-4 minuten koken, voor halfhard gekookte eieren: 4-5 minuten koken en voor hard gekookte eieren: 6-8 minuten koken. Om de eieren te verven moet je de eieren 15 minuten laten koken. Om de eieren alvast een basiskleurtje te geven zou je ze kunnen koken met verschillende natuurlijke kleurstoffen (zie alinea: Natuurlijke kleurstoffen als basiskleur). Let wel op, hoe meer eieren je kookt, hoe meer natuurlijke kleurstoffen je mee moet koken.

Natuurlijke stoffen als basiskleur

  • Rode bieten (licht rood)
  • Sinaasappelschil (licht oranje)
  • Spinazieblad (licht groen)
  • Bosbessen (blauw)
  • Koffie (bruin tintje)
  • Uienschillen (beige)
Als je een donkerder effect wilt hebben gooi je een theelepeltje azijn in het kokende water

Verven/kleuren

Nu begint het echte werk. Je kan het ei in een wc rolletje zetten, maar je hebt ook speciale eierstandaartjes. Het maakt niet zo veel uit wat voor soort verf je gebruikt om je eieren te verven. Ook zou je stiften kunnen gebruiken om de eieren in te kleuren.

Eieren versieren

Om een mooi geverfd ei helemaal af te maken kan je er nog wat leuke diamantjes, plakkertjes of andere soort decoratie versiering er op doen. Dit kun je vinden in een hobbywinkeltje. Ook kun je de versiering zelf maken door bijvoorbeeld suiker over de eieren te strooien. Je moet hiervoor wel lijm op de eieren smeren voordat je de suiker er op gaat gooien.

Tot slot

Veel verfplezier!
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.vrouwonline.nl/mama/moederschap/2890/paaseieren-schilderen-tips-tricks

Reageer op het artikel "Pasen: eieren verven"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: Maart 2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!