Graphic Design; do’s and dont’s
De wereld van design en ontwerp is overspoeld met een eindeloze lijst van regels. ‘Less is more’, ‘Vorm volgt functie’, ‘Hou het simpel’, en de lijst gaat maar door. Sommige ontwerpers beschouwen deze regels als waardevolle woorden van wijsheid, die dienen als rode draad en bron van inspiratie. Anderen zien ze als louter beperkingen: ontwerp dogma's en mode formules die moeten worden gebogen, gedraaid of helemaal gebroken.
Graphic Design
Regels hebben vaak een eigen leven: na verloop van tijd verandert hun betekenis of is de regel vastgesteld door een nieuwe groep volgelingen. Neem bijvoorbeeld het klassieke ‘Vorm volgt Functie’, wat begon als richtlijn in de architectuur, maar heeft haar weg gevonden naar andere creatieve gebieden. Maar allerbelangrijkst is dat creativiteit geen grenzen kent en daarom lijkt het nogal bizar dat we de creativiteit beperken door ons vast te houden aan een paar eeuwenoude regels. Echter, in sommige gevallen lijken de regels meer op de basisbeginselen die elke designer moet liefhebben eren en gehoorzamen.
Hieronder een aantal bekende regels die je als designer moet onthouden, maar nogmaals, jij bent de designer..!
Regels
regel 1: Goede ontwerpers kopiëren, de beste ontwerpers stelen.
Deze uitspraak kwam oorspronkelijk van Pablo Picasso (1881 -1973)
Echter is het geheim van creativiteit te weten hoe je de bronnen kan verbergen.
regel 2: Gebruik nooit meer dan 2 lettertypen.
Een belangrijke ongeschreven regel uit de typografie is dat een document niet meer dan 2 lettertype families mag bevatten. Sommigen trekken de lijn bij 3. Alles om te voorkomen dat het een rommelige uitstraling krijgt.
regel 3: Maak het nieuw!
De kunst van het ontwerpen is iets maken wat nog niet bestaat. Vernieuwing kan gelden voor verschillende punten; functie, vorm, materiaal, techniek, geur, grootte etc.
Vernieuwen! was niet alleen een boodschap van de moderne kunst, maar van de moderne consumptiemaatschappij, waarvan de moderne kunst grotendeels een spiegelbeeld is.
r
egel 4: Gebruik een grid.
Het grid: Dit is een verzameling lijnen die samen een houvast creëren. Hierdoor is het mogelijk om op samenhangende wijze teksten en beelden in een ontwerp te positioneren. Maar start nooit met een grid; start met een idee wat vertaald wordt naar een vorm en structuur.
regel 5: Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Duizend appels smaken niet beter dan een peer, en duizend peren smaken niet beter dan een appel. De appel smaakt anders dan de peer, ongeacht hoeveel van hen er zijn. duizend woorden zeggen iets anders dan een foto. Bo Bergström (1946), Zweedse auteur en creative director
regel 6: Helvetica werkt altijd.
Er zijn 2 soorten typografen; degenen die van Helvetica houden, en zij die Helvetica haten.
Maar tegenwoordig is het nette, eenvoudige en duidelijke lettertype wat ontworpen was in 1957 door Max Miedinger en Eduard Hoffmann, populairder dan ooit. Dit mede door Lars Müllers boek ‘Helvetica: hulde aan een lettertype’
regel 7: Details maken het ontwerp.
De details zijn niet de details. De details maken het ontwerp. Charles Eames (1907 - 1978) architect, grafisch- en industrieel ontwerper.
‘God zit in alle details, zei Ludwig Mies van der Rohe. En hij heeft gelijk’ Deze uitspraak was afkomstig van Massimo Vignelli (1931), Italiaanse ontwerper.
regel 8: Ken je publiek.
Je kan niet in het luchtledige ontwerpen. Design wordt gebruikt, gezien, gevoeld en ervaren door mensen. Voor het maken van een goed ontwerp kun je maar beter weten wie deze mensen zijn en wat ze willen.
regel 9: Think outside the box!
In de jaren ’70 en ’80 introduceerden adviseurs de zogenaamde ‘negen stippen puzzel’ die klanten uitdaagden om alle 9 stippen te verbinden met 4 doorlopende lijnen en zonder dat de pen van het papier werd opgeheven. Het oplossen van de puzzel nodigde klanten uit om ‘buiten de box’ te denken. Wie kwam met de puzzel blijft enigszins een mysterie.
regel 10: Regels zijn er om doorbroken te worden.
Misschien wel de belangrijkste regel…Regels worden overschat, ze moeten veranderd worden door elke generatie. Dat is de belangrijkste opdracht: als regels nog niet zijn verbroken, verbreek ze! Richard Serra (1939), Amerikaans beeldhouwer en filmmaker.