Klassieke vintage horloges: Rolex oyster perpetual datejust

Klassieke vintage horloges: Rolex oyster perpetual datejust Onder alle vintage horloges is de Rolex oyster perpetual datejust toch wel een van de meest herkenbare modellen. Het typische dresswatch design met het vergrotende glaasje boven de datum was een dusdanig klassiek ontwerp dat het gedurende de gehele looptijd nauwelijks veranderde in uiterlijk. Het herkennen van het jaartal van een Rolex datejust is dan ook alleen mogelijk aan de details, het grotere design is vrijwel ongewijzigd. Hoe is echter het iconische ontwerp van de Rolex oyster perpetual datejust ontstaan?

De oprichting van Rolex en de eerste oyster-kast

In 1905 werd het merk Rolex opgericht, door de Duitser Hans Wilsdorf, hoewel het bedrijf eerst nog een andere naam had. Pas in 1908 zou het bedrijf onder de naam Rolex bekend worden. Al vanaf de start zou het merk zich onderscheiden door kwaliteit en innovatie. In 1926 ontwikkelde Rolex als eerste merk een waterdicht horloge. De kast van dit horloge noemde men voortaan Oyster. In 1927 werd het bewijs geleverd dat Rolex niet slechts een marketingmiddel had gevonden door het horloge waterdicht te noemen; het horloge was daadwerkelijk waterdicht, zoals bewezen werd door een zwemmer die het horloge aan zijn arm had gedurende een zwemtocht over het kanaal. Uiteraard bleek het horloge nog steeds waterdicht te zijn op het einde van de tocht en werkte het nog steeds perfect.

Het perpetual mechanisme

Slechts enkele jaren later, in 1931, kwam Rolex weer met een nieuwe innovatie; het perpetual mechanisme. Waar eerdere horloges met de hand opgewonden dienden te worden, zorgde het perpetual mechanisme ervoor dat het horloge door beweging zelf werd opgewonden. Dit betekende dat de bewegingen van de pols gedurende het dragen ervoor zorgde dat het horloge weer opgewonden werd. Perpetual werd een geschikte naam gevonden om dit mechanisme aan te duiden, daar het horloge nooit meer opgewonden hoefde te worden.

De eerste oyster perpetual datejust-modellen

Nu de oyster-kast en het perpetual mechanisme was uitgevonden, was het tijd voor het datejust-model. De eerste oyster perpetual datejust kwam uit in 1945, 40 jaar na de oprichting van het bedrijf. In dit model kon men aan de rechterkant de datum zien, een nieuwe innovatie voor Rolex. Van dit model zouden vele verschillende varianten gemaakt worden, echter steeds met hetzelfde basisontwerp als bron. Waar de eerste datejust-modellen nog geen vergrotend glaasje boven de datum hadden, werd dit enkele jaren later toegevoegd met een vergroting van 2,5x. Het was dit model dat uiteindelijk een klassieke verschijning zou worden. Uiteraard zijn alle datejust-modellen officiële chronometers. Om deze titel te krijgen moet een horloge voldoen aan een test van de SOSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres) welke gebaseerd is op de nauwkeurigheid die het horloge heeft. Slechts 3 op de 100 Zwitserse horloges krijgen deze aanduiding mee. De datumaanduiding was nog wat minder nauwkeurig bij de eerste datejust-modellen; de datum veranderde al enkele uren voordat de volgende dag begonnen was. In 1955 werd dit verholpen en veranderde de datum niet meer geleidelijk gedurende de tijd, maar in één keer zodra het 24:00 geworden was. Overigens was in 1954, één jaar eerder het vergrotende glaasje werd toegevoegd.

De eerste datejust voor vrouwen en de invoering van saffierglas

In de jaren vijftig kwam ook een datejust voor vrouwen uit. Dit zou het eerste Rolex-model zijn dat specifiek voor vrouwen uitgebracht werd. Ook dit model had een oyster-kast en het perpetual-opwindmechanisme.

In de jaren zeventig werd het plexiglas glaasje van de datejust vervangen door saffierglas; een materiaal dat veel beter tegen krassen kon dat het snel beschadigende plexiglaasje. Hoewel het saffierglas vanuit gebruikersoogpunt dus sterke voordelen heeft, zijn niet alle vintage horloge- en Rolex-verzamelaars even enthousiast over het saffierglas. Sommigen vinden het plexiglas mooier en een meer vintage uitstraling hebben.

In 2009 kwam uiteindelijk een nieuwe datejust uit; de oyster perpetual datejust II. Hoewel dit model in naam een voortzetting is van het oude model, is het in feite volledig opnieuw ontworpen.

De aanschaf van een vintage Rolex datejust

De prijzen van een oude klassieke vintage Rolex oyster perpetual datejust variëren afhankelijk van de zeldzaamheid en gezochtheid van het model. De allereerste datejust-modellen zijn niet alleen onder de duurdere modellen, maar zijn vanwege het gebruikte mechanisme ook het lastigste om te repareren. Onderdelen zijn lastig te vinden en zelfs Rolex zelf kan deze modellen vrijwel niet meer repareren. De latere modellen, zeker de modellen vanaf eind jaren vijftig, bevatten een aantal betaalbaardere mogelijkheden. De meest voorkomende types hiervan kunnen al gekocht worden vanaf prijzen rond de 2500 tot 3000 euro. Let wel op bij de aanschaf van een dergelijke Rolex; ook de datejust is veelvuldig nagemaakt. Het online kopen van een Rolex zonder het gezien te hebben is daarom geen goede optie. Als je het verschil niet goed kunt zien tussen een namaak en een originele Rolex datejust, koop dan een model bij een erkende juwelier. Hier wordt vaak ook nog garantie op het model gegeven en is het soms mogelijk om direct een taxatierapport op te vragen, wat handig kan zijn voor een verzekering. Ook zorgen de aankooppapieren van een juwelier voor een makkelijkere verkooppositie, aangezien de waarde en echtheid van de Rolex daarmee ondersteund kunnen worden wat goed is voor de te vragen prijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ErikaWittlieb, Pixabay
  • https://monochrome-watches.com/watchtime-wednesday-history-rolex-datejust/
  • http://www.rolex.com/rolex-history/1926-1945.html
  • https://www.bobswatches.com/watch-resources/rolex-datejust-history
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronometer

Reageer op het artikel "Klassieke vintage horloges: Rolex oyster perpetual datejust"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: Februari 2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Vintage horloges
Schrijf mee!