InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > De creatieve mogelijkheden van ecoline

De creatieve mogelijkheden van ecoline

Het gebruik van ecoline brengt bij menigeen de nostalgie terug van de basisschool. Toen mocht je met je kroontjespen en ecoline je eigen kunstwerken maken. Nog steeds wordt de ecoline-inkt veel gebruikt in allerlei hobby's. Er zijn ook allerlei technieken die je kunt gebruiken om de leukste dingen te maken.

Wat is ecoline?

Ecoline is een vloeibare aquarelverf die verkrijgbaar is in allerlei kleuren. Het is een niet-watervaste inkt die voor veel doeleinden geschikt is. Omdat de inkt dun is zijn er vele technieken mogelijk om de inkt te gebruiken, zo kun je je kunstwerk/project er steeds weer anders uit te laten zien.

Welke kleuren en vormen van ecoline zijn er beschikbaar?

Jaren geleden was ecoline alleen maar beschikbaar in de basiskleuren (rood, groen, geel en blauw), maar tegenwoordig is Ecoline beschikbaar in vele kleuren, van donker tot licht en ook pastelkleuren. Heel populair zijn de bruine/houtachtige kleuren zoals sepia en sienna. Je kunt ecoline in kleine glazen potjes kopen die rond de twee euro per stuk kosten, maar gebruik je veel ecoline van een bepaalde kleur, dan kun je deze ook in flessen kopen. De flessen kosten rond de dertig euro per stuk.

Welke materialen zijn er verder nodig?

Om te bepalen welke materialen je verder nodig hebt is het nodig te weten wat je er precies mee wilt doen. Hier zijn een aantal materialen die je nodig zou kunnen hebben:
  • Kroontjespen: ziet eruit als een soort vulpen maar dan zonder inkt, met een kroontjespen kun je fijne en scherpe lijntjes maken.
  • Kwast: dun of dik afhangende van wat je ermee wilt gaan doen.
  • Kleine bakjes van glas/plastic: om de verschillende kleuren te mengen of kleinere hoeveelheden te gebruiken.
  • Papier: het beste is om aquarelpapier te gebruiken omdat deze weinig vocht opneemt, hiermee krijg je het beste resultaat. Overige papiersoorten nemen meer vocht op en dit geeft je werkstuk ook andere resultaten.
  • Waterspray-flacon: Spray je papier voor gebruik in met water om verder absorberen te voorkomen wanneer je ecoline gebruikt.

De speciale technieken met ecoline

Onderstaande technieken geven het beste resultaat met aquarelpapier omdat deze weinig/geen vocht opnemen. Het beste is om allereerst met een waterspray-flacon over het vel papier te gaan. Dit zorgt ervoor dat het papier vocht absorbeert zodat de ecoline tijdens het gebruik juist niet absorbeert.

De zout techniek
Gebruik hiervoor het liefste (naturel) zeezout omdat deze meer vocht absorbeert, maar keukenzout kan ook. Je gaat als volgt te werk:
  • Neem een kleine of grote druppel ecoline met een kwast of kroontjespen en druppel deze over het papier. Je ziet dat de Ecoline zich verspreidt.
  • Strooi over de oppervlakken het zout wanneer de ecoline nog vochtig is. Je ziet dat gedeeltes van de ecoline door het zout geabsorbeert worden.
  • Het zout geeft ook een soor reliëf op het papier.

Techniek met rietjes
Je kunt voor deze techniek elk willekeurig rietje gebruiken, maar een breder rietje zorgt er wel voor dat je wat meer controle hebt tijdens het blazen.
  • Knip een rietje af tot ongeveer 5 centimeter lengte.
  • Gebruik de waterspray flacon op het papier wanneer je papier gebruikt dat meer water absorbeert dan aquarelpapier.
  • Breng met een kroontjespen of kwast een druppel aan op het papier.
  • Blaas met het rietje de druppel in verschillende richtingen over het papier.

Techniek met olijfolie

Dit is niet echt een techniek op zich maar wel een manier om je werkstuk een glanzende afwerking te geven.
  • Maak je werkstuk met Ecoline af en laat deze goed drogen.
  • Neem een vel papier (voorkeur aquarel) en zonnebloem/olijf-olie.
  • Breng de olie aan op een stuk keukenpapier en wrijf deze vervolgens op de achterkant van je werkstuk. Let op: deze moet goed droog zijn.
  • Je ziet dat je werkstuk nu een glanzende en doorzichtige kleur krijgt.

Tip: Je kunt een lampje maken door het papier rond te vouwen en dicht te plakken en er vervolgens een waxinelichtje in te doen.

Techniek met laagjes
Voor deze techniek heb je aquarelpapier nodig. Met absorberend papier werkt deze techniek niet. Deze techniek is gebaseerd op het weghalen van inkt nadat het op de tekening is aangebracht om zo kleurverschillen te krijgen.
  • Breng met een kwast een laag ecoline aan.
  • Neem keukenpapier en laat een gedeelte van de inkt weer absorberen in het keukenpapier zodat niet alle inkt in het vel papier trekt.
  • Breng kleur-nuances aan waar nodig door met dezelfde kleur nog een keer over de inkt te verven.

Deze techniek vergt wat meer geduld en ook timing, je moet de eerste laag niet laten intrekken maar snel met het keukenpapier voor een gedeelte laten wegvagen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Radiator verven: tips en trucsEen radiator verven kan een lastige klus zijn. Voor je er erg in hebt, heb je verf op de muur of de vloer zitten. Zo lan…
Schildertechniek: aquarelAquarelleren is een goedkope maar uitdagende manier van schilderen. De verf lijkt soms zijn eigen gang te gaan. In dit a…
Verfkwast verantwoord schoonmakenVerfkwast verantwoord schoonmakenHet schoonmaken van kwasten is een karwei dat de kwaliteit van het volgende schilderwerk in belangrijke mate bepaald. Di…
Hoe verf ik hout?Hoe verf ik hout?Hout is een bekend materiaal en wordt veel gebruikt bij de bouw van huizen. Hout verven is dan ook een veel voorkomende…
Bronnen en referenties
  • http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ecoline
  • http://insectorama.be/ecoline-tips/

Reageer op het artikel "De creatieve mogelijkheden van ecoline"

Reacties

W. de Boer, 23-07-2017 12:36 #2
Verkleurt schelpenzand door ecoline toe te voegen? ( eerst Laten drogen natuurlijk ) - hobby kaarten maken.

Marit, 17-05-2017 21:24 #1
Hoe kun je eigenlijk voorkomen dat als je een tekening met ecoline wil tentoonstellen, dat de kleuren gaan vervagen? Is daar een speciale techniek voor om de kleur permanent te maken? Een lijm, spray, iets echts goeds en blijvends? Een speciale manier van inlijsten?

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Special: Creatieve hobby's
Reacties: 2
Schrijf mee!