InfoNu.nl > Hobby en Overige > Hobby > Design je eigen loomband

Design je eigen loomband

Loombands maken is een enorme rage. De loombands waren in 2013 al een enorme hit in Amerika. Met de loombands maak je de leukste armbandjes, kettingen, diertjes of sleutelhangers. Er zijn vele verschillende patronen om je eigen loomarmband te ontwerpen. Patronen voor beginners, gevorderden en op expert niveau zijn op het internet volop te vinden.

Wat zijn Loombands?

Loombands zijn kleine elastiekjes. De elastiekjes zijn te verkrijgen in veel verschillende kleuren. Er zijn zelfs speciale WK elastiekjes verkrijgbaar. Het idee van de rainbow loombands is in 2010 bedacht door de Maleisische Cheong Choon. Al snel werd het een grote hit. Inmiddels zijn de loombands bekend in vele landen.
Loombands zijn geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar. Ook volwassenen vinden het leuk om loomarmbandjes te maken en te dragen. Er zijn veel verschillende merken op de markt. De duurdere rainbow looms en de goedkopere looms.

Wat heb je nodig bij het maken van je eigen loomband?

De armbandjes worden gemaakt op een zogenaamd loombord. Verder moet je gebruik maken van de daarbij horende loombandnaald, om zo de loombands met elkaar te kunnen verweven.
Met loombands kan je bijvoorbeeld armbandjes, dieren en sleutelhangers maken. De bands zijn te verkrijgen in verschillende kleuren. Ze zijn te koop in effen kleuren, maar ook met meerdere kleurtjes per loomband. Verder heb je clips nodig om de armbandjes te kunnen sluiten.

Patronen

Er zijn verschillende patronen om jouw unieke loomband te maken.
  • De single stitch
  • De triple single stitch
  • De visgraat
Aan de hand van deze patronen maak je armbandjes in verschillende breedten. Je kan meerdere kleuren met elkaar variëren.
Op internet zijn veel verschillende patronen te vinden, voor zowel beginners als gevorderden. Ook zijn er hobbyboekjes te verkrijgen over loombands. Hierin zijn verschillende patronen van dieren en sleutelhangers te vinden.

Soorten armbandjes

  • Bead ladder bracelet
  • Triple single bracelet
  • Double triple single bracelet
  • Rombhus bracelet
  • Honeycomb bracelet
  • Fishtale bracelet
  • Triangle bracelet
  • Spiral bracelet
  • Double single chain bracelet
  • Single chain bracelet
Dit zijn nog maar enkele voorbeelden. De bovenstaande armbandjes zijn ook te maken als je net begint met het maken van loomarmbandjes. Er zijn veel patronen op gevorderd niveau te vinden op internet.
© 2014 - 2019 Gwendolyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.loombandjes.nl/wat-is-rainbow-loom/
  • http://www.learningexpress.com/rainbowloom/original-levels/beginner/

Reageer op het artikel "Design je eigen loomband"

Infoteur: Gwendolyn
Gepubliceerd: 16-07-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Schrijf mee!