Fotografie met Instagram

Fotografie met Instagram Klik op mij, vind mij leuk, kijk naar mijn foto’s en deel het met de wereld. Naast alle sociale media zoals Facebook en Twitter is er nu een nieuwe social community. De Instagram app. Met één druk op de knop maak je foto’s van dingen jij leuk vind. Vervolgens kan jij je foto nog mooier maken doormiddel van diverse filters. Je kan eenvoudig je foto’s toevoegen en plaatsen in de Instagram community. De community kan dan op jou foto’s commentaar geven en op de “like” knop drukken. Instagram had in 2010 een miljoen gebruikers, inmiddels is dit verdrievoudigd. Maar wat maakt instagram nou zo populair.
Allereerst is Instagram een gratis applicatie voor op je Iphone. Je maakt, bewerkt, deelt en distribueert je foto’s. Het is een gemakkelijk applicatie die met zijn retro uiterlijk erg eenvoudig werkt. Ideaal is dat Instagram diverse functies in één applicatie heeft verwerkt, je hoeft dus niet meerdere foto sharing applicaties te downloaden om de wereld te laten genieten van jou foto’s.

Iedere week worden er ongeveer 3,6 miljoen foto’s toegevoegd en komen er gemiddeld 130.000 nieuwe deelnemers bij. Het aantal actieve deelnemers blijft toenemen, maar daarnaast zijn er ook deelnemers die zelf niets toevoegen maar wel actief mensen volgen.

Hoe werkt het

Je start de Instagram applicatie op en maakt de foto. Dan komt je foto in beeld en eronder verschijnen diverse filters, je kiest een filter uit, schrijft een leuke beschrijving en plaats de foto. Deze foto komt dan in je tijdlijn te staan, deze slaat je foto’s op tijdsvolgorde op.
De applicatie word een social network omdat de gedeelde foto’s voorzien zijn van commentaar en voor mensen die geen zin hebben om een stukje te schrijven is er de ‘like’ button. Hoe meer ‘likes’ je achter elkaar krijg, hoe eerder je op de ‘populaire pagina’ komt.
Mensen kunnen op deze pagina jou foto zien en erop klikken.

Op de instellingpagina kan je ook nog bepalen of jij je foto ook naar een andere social media wil sturen zoals Twitter, Facebook of Flickr. Zo kan men daar ook jou zelfgemaakte foto’s bekijken en beoordelen.

Het is ook mogelijk om mensen te volgen en jij kan gevolgd worden. Hierdoor kan je altijd zien of iemand een nieuwe foto heeft geplaatst. Andersom zijn de mensen die jou volgen ook altijd op de hoogte als jij een nieuwe foto plaatst.

Instagram en merken

Een aantal bedrijven is ook actief bezig op Instagram, door zijn toenemende gebruikers maakt het Instagram zakelijk interessant.

Starbucks is één van de beginnende bedrijven die gebruikt maakt Instagram, ze hebben tot nu toe al ruim 220.000 volgers. Dit koffiebedrijf laat zijn volgers regelmatig kijkjes nemen in het bedrijf zelf, van de directiekamer, proefsessies, koffiemachines, de leverancier en zelfs van de nieuwe productontwikkelingen.

Levi’s Brazilië is ook aanwezig op Instagram en deelt veel foto’s. Het modemerk deelt vooral productafbeeldingen, toont toekomstige productreleases en straatbeelden van hippe mensen die bij het merk passen.

Nog een merk die zich veel laat zien op Instagram is Red Bull, deze post elke dag een foto over een van de Red Bull events wereldwijd. In tegenstelling tot andere merken is Red Bull ook actief met foto’s bekijken van andere mensen, als dit past bij hun imago kan die gebruiker een ‘like’ ontvangen.

Instagram en bedrijven

Één gouden formule voor het gebruik van Instagram voor bedrijven bestaat niet. Wel kan Instagram op langere termijn van toegevoegde waarde zijn voor de marketeer.
Het groeiende aantal deelnemers op Instagram groeit en hierdoor ontstaat er een groep mensen die voor merken interessant zijn om mee te communiceren.

Het belangrijkste voor een bedrijf is de gebruiker die hun merkt volgt. Deze persoon toont dan betrokkenheid. Het bedrijf moet dan goed kijken en luisteren naar zijn volgers, en vergeet vooral de interactie met andere gebruikers niet. Reageer op de reacties en ‘likes’ van je foto, volg andere gebruikers, gebruik ook de ‘like’ button en stel eens een vraag over een foto. Zo toon je als bedrijf ook betrokkenheid bij je volgers. Hierdoor word een platform gecreëerd waardoor het bedrijf doormiddel van beeldmateriaal kan uitzoeken of het product een succes of een flater word.

Instagram en de Toekomst

Kevin Systrom is één van de bedenkers van de Instagram maakte laatst bekend dat in de toekomst Instagram word uitgebreid met video. De visie achter Instagram is om mensen door middel van foto’s hun levensverhaal te laten vertellen, een logische stap is dan om het ook via video te laten zien. Of er dan ook zoveel filters zijn weet Kevin nog niet, ze zullen er nog over nadenken. Maar zover is het nog niet en tot die tijd blijft men foto’s maken, delen, bewerken en distribueren.
© 2012 - 2024 Fleur-de-papier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat? Instagram is een gratis applicatie voor de mobiele telefoon, Tegenwoordig heeft Instagram meer da…
Instagram Stories: Mogelijkheden en verschillen met SnapchatInstagram Stories: Mogelijkheden en verschillen met SnapchatDoor middel van diverse applicaties kan je met je mobiele apparaten in contact blijven met je sociale netwerk. Zo is het…
Waddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage AppWaddenzee Werelderfgoed in Fotopedia en Heritage AppHet Werelderfgoed Waddenzee had foto's in Fotopedia Heritage. Fotopedia en UNESCO bundelden een verzameling foto’s in ee…
Hoe werkt Instagram?Hoe werkt Instagram?Met Instagram kun je foto’s bewerken en delen met vrienden en andere Instagramgebruikers. De mobiele applicatie Instagra…

De gulden snede en de eenderde regel in de fotografieIedereen heeft er wel eens van gehoord: de gulden snede en de eenderde regel. Maar wat betekenen deze begrippen nu preci…
De juiste witbalans kiezenDe juiste witbalans kiezenJe herkent het misschien wel; je bent op vakantie en je ziet een prachtig onderwerp waar je een foto van wil maken. Je g…
Bronnen en referenties
  • www.imagzin.nl
  • www.instagr.am/
  • www.itunes.apple.com
  • www.nrcnext.nl
Fleur-de-papier (2 artikelen)
Gepubliceerd: 24-01-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.