InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > De juiste witbalans kiezen

De juiste witbalans kiezen

De juiste witbalans kiezen Je herkent het misschien wel; je bent op vakantie en je ziet een prachtig onderwerp waar je een foto van wil maken. Je grijpt naar je digitale camera en maakt de foto. Tot je verbazing is de foto helemaal uitgeslagen in een vreemde kleur, veelal of geel of blauw. Dit heeft allemaal te maken met de witbalans. Met deze handleiding wil ik je leren hoe je beter met je witbalans kan omgaan en nooit meer die prachtige foto hoeft te missen.

Wat is witbalans precies?

Witbalans is een instelling van je camera die gaat over de zogenaamde kleurtemperatuur. Door de witbalans in te stellen kies je eigenlijk voor een kleurtemperatuur die past bij de kleur van de lichtbron. Bij veel mensen staat deze instelling op automatisch en daar is niks mis mee. Toch wil het nog wel eens fout gaan. Een voorbeeld waar dit vaak mis bij gaat is bij foto's waar sneeuw bij komt kijken, dit slaat veelal helemaal blauw uit op de foto. Het leuke is dat het eigenlijk geen fout is van je camera, maar van je eigen brein! Een camera is in staat om kleuren perfect vast te leggen, alleen wij zijn dat niet. Bij het sneeuwvoorbeeld geeft de camera de sneeuw blauwig weer. Dit komt omdat de sneeuw eigenlijk ook blauw is! Het blauwe licht van de lucht wordt gereflecteerd op de sneeuw en onze camera legt dat goed vast, onze hersenen echter worden voor de gek gehouden omdat wij verwachten dat sneeuw wit is, dus zien we het ook zo.

De juiste witbalans kiezen

Fabrikanten hebben het voor ons heel makkelijk gemaakt om de witbalans te kiezen door er een automatische optie in te voegen. Toch is het manueel instellen ook niet moeilijk, want ook daar zijn een paar vooraf ingestelde scènes bij. Vaak zijn dat de volgende scènes: zonnig, tl-licht, daglicht, flitslicht, bewolkt en schaduw. Toch kun je er voor kiezen om helemaal zelf de witbalans in te stellen, voor onder andere creatieve toepassingen. Als je bijvoorbeeld bij een zonsondergang een hele hoge kleurtemperatuur instelt, wordt het warme van het zonlicht heel versterkt en kan dat een sterk dramatisch effect creëren. De kleurtemperatuur wordt uitgedrukt op de schaal van Kelvin. De volgende tabel kan je helpen met het kiezen van de juiste witbalans bij de juiste lichtbron.

KleurtemperatuurLichtbron
1000 - 2000 KKaarslicht
2000 - 3000 KGloeilamp
3000 - 4000 KZonsopkomst
4000 - 5000 KTL-licht
5000 - 5500 KCameraflits
5500 - 5800 KDaglicht, heldere lucht
6500 - 8000 KBewolkte lucht
9000 - 10000 KZware bewolking

Over het algemeen is 5500 - 5800 K een instelling die voldoet bij de meeste lichtsituaties, maar het is verstandig om dit per situatie weer te beoordelen. Het belangrijkste om een foto te nemen zoals jij hem op dat moment zag is om de witbalans aan te passen aan de lichtbron van die situatie.

Overige optie

Naast het manueel instellen of gebruik maken van een vooraf geprogrammeerde instelling is er nog een optie. Je kunt ook een foto maken van een bepaalde lichtsituatie en het licht van die foto gebruiken als basisinstelling voor de rest van je foto. Dit is erg leuk om mee te spelen maar wel vrij geavanceerd. Raadpleeg de handleiding van je camera om dit te kunnen doen.
© 2012 - 2019 Infokoning, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De juiste witbalans kiezen"

Infoteur: Infokoning
Gepubliceerd: 13-01-2012
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!