InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Communie-en lentefeesten: mooie kinderfoto's maken

Communie-en lentefeesten: mooie kinderfoto's maken

Communie-en lentefeesten: mooie kinderfoto's maken Zin om zelf de foto's te maken voor de communie- of lentefeestkaartjes van zoon- of dochterlief? Maar hoe begin je daar nu aan? Waar haal je de nodige inspiratie vandaan? Hoe maak je een flatterende foto van een opstandige en niet altijd meewerkende tiener? Met deze tips Maak je originele kaartjes met ongewone foto's.

Hobby

Heeft je kind een hobby waar hij of zij helemaal in opgaat? Waarom dan geen foto's maken van je kind terwijl het met zijn hobby bezig is? Kinderen gaan meestal niet graag op de foto en dat poseren vinden ze al helemaal niets. Maar terwijl ze met hun favoriete ding bezig zijn, zijn ze zo geconcentreerd, dat ze het vaak niet eens merken dat ze worden gefotografeerd. Denk bvb. aan zoonlief die voetbalt. Neem eens een close-up terwijl hij een penalty trapt, een foto van zijn geconcentreerde blik wanneer de bal bij de tegenstrevers is. Doet je kind actief aan judo, neem dan een foto in zijn witte of blauwe kimono. Neem een paar foto's van worpen, van een prijsuitreiking op een toernooi. Fietst of mountainbikt je lieveling? Neem foto's in volle actie, met het nodige slijk. Is je dochter een perfecte ballerina? Neem foto's in haar tutu, terwijl ze haar sierlijke danspassen uitvoert. Is je zoon helemaal weg van breakdansen of jumpen. Verras hem met een paar mooie shots tijdens zijn optreden. Zijn hout, zaag en hamer of knutselgerief het favoriete tijdsverdrijf van je oogappel? Laat hem dan rustig zijn gang gaan en neem je foto's onverwachts, zonder te verwittigen. Je kind wordt weergegeven met iets wat het boeit, het geeft een goed beeld van hem of haar en geeft de gasten misschien al een hint voor een cadeautje. Wat ook leuk is, is om verschillende foto's te monteren op één kaart in kleine vierkantjes. Nog een leuk tekstje, naam en datum er bij en klaar is Kees!

Tips

Wanneer het gaat om een sport waar snelheid aan te pas komt, zoals fietsen of surfen, dan kan je de beweging weergeven door de techniek van het meetrekken toe te passen. Hierbij volg je met de camera het onderwerp dat voorbijkomt, terwijl je afdrukt. Het onderwerp blijft scherp, terwijl de achtergrond wazig wordt. Meetrekken lukt het best bij onderwerpen die zich met een constante snelheid verplaatsen in dezelfde richting. Houd je onderwerp op een vaste plaats in beeld. De sluitingstijd mag wel maar maximaal 1/60ste zijn.

Een andere mogelijkheid is juist het tegenovergestelde effect, nl. het bevriezen van dode momenten. Hiervoor gebruikt men een lange sluitertijd (1/1000 ste) en wacht men op een dood punt in de actie. Denk bvb. aan de mountainbiker die even boven aan een heuvel wacht voor hij naar beneden suist. De trampolinespringster die even in de lucht schijnt te blijven hangen voor ze terug naar beneden komt. Bij tennis kan dat een foto zijn tijdens de opslag, wanneer de bal in de lucht hangt, net voor de slag. Dit soort foto's trekt men beter niet ineens. Men kan beter eerst eens de sport gaan bestuderen en de dode punten noteren. Wil men toch echt de actie zelf bevriezen, dan moet men juist een korte sluitertijd gebruiken. Minimum 1/250 s. Vele moderne camera's hebben ook een sportprogramma. Dit kan je ook gebruiken. Bij actiesporten is het ook belangrijk om te anticiperen. Dit wil zeggen dat men de camera instelt op een bepaald punt (bvb. het net van een tenniscourt of een bepaald punt van een circuit). Dan is het kwestie van af te drukken juist een fraktie van een seconde voordat het object in het vizier is!

Tegenlicht

Vooral wat plechtige communie en twaaljarige-lentefeest betreft, zit je met een ander probleem. Je kids beginnen te puberen en zijn erg met hun uiterlijk bezig. Ze worden helemaal niet graag meer in close-up getrokken met hun brug en hun puisten. Een ideaal alternatief zijn foto's in tegenlicht. Hiermee kan je ook prachtige resultaten boeken. Laat je dochter bvb. ronddraaien bij avondschemering in haar lange rok. Je zal dan een prachtig silhouet krijgen met een mooie achtergrond. Iedereen zal zien dat het je dochter is, zonder dat al die kleine onvolmaaktheden tot uiting komen. Je kan deze techniek combineren met het idee van de hobby. Wat dacht je van zoonlief op zijn fiets in tegenlicht?

Tips

Men kan dit effect al heel eenvoudig bereiken door geen flits te gebruiken wanneer de avond valt. Alleen de achtergrond wordt dan belicht en de mensen op de voorgrond worden silhouetten. Wil je het iets professioneler, ga dan als volgt te werk. Schakel de flits uit. Meet het licht op de achtergrond. Het onderwerp zal hierdoor onderbelicht worden en zich als een silhouet aftekenen tegen de achtergrond. Het onderwerp moet duidelijk zijn, met scherpe contouren. Hou het dus zo sober mogelijk. Geen rommelige achtergrond dus. De achtergrond moet licht zijn en eenvoudig van vorm en structuur. Het onderwerp komt zo helemaal tot zijn recht. Denk hierbij aan een mooie lucht met rood en oranje schakeringen. Of aan de glinstering van de ondergaande zon op de zee.

Lievelingsdier

Ook hier wordt de aandacht van het kind afgeleid en zal het niet stijf gaan poseren. Laat het rondlopen met zijn hond, laat hem poeslief strelen, laat hem of haar het lievelingspaard borstelen, eten geven of zelfs berijden. Met de feestkleren aan bvb. Zorg voor dynamiek in de foto. Neem je onderwerp bvb. helemaal links in beeld wanneer het naar rechts loopt. Het effect van het lopen of wandelen wordt geaccentueerd, veel meer dan als je je onderwerp mooi in het midden kadreert. Ook voor statische foto's kan u die truuk toepassen. Laat kind en dier in dezelfde richting kijken (naar rechts) en kadreer aan de linkerzijde. Dieren zijn ook meteen de oplossing voor het handenprobleem. Op foto's zie je vaak mensen die met hun handen geen blijf weten. Wriemelende handen, handen in de zakken, gekruiste armen. Allemaal verleden tijd. Laat ze gewoon hun lievelingsdier rond de nek vastnemen terwijl ze er naast zitten of staan. Zelfs met heel kleine diertjes kan je leuke foto's nemen. Neem de cavia op de hand en doe neuze-neuze. Grappig en origineel.

Zwart-wit en sepia

Zwart-wit foto's zijn ook mooi en stralen iets chique uit. Hier moet je wel een beetje uitkijken, want zwart-wit maakt alles harder. Heb je het liever wat zachter, gebruik dan een sepia-filter. Dit is gewoon een plaatje met een sepia kleur dat je voor je lens schuift. Je foto krijgt een ouderwets tintje, maar niet het harde van een zwart-wit foto.

Toch poseren?

Wil je kind toch poseren? Laat het dan niet gewoon strak in de camera kijken of trek de foto's eens op een originele locatie.
Praat met het model. Vertel grapjes. Laat het een paar maal na elkaar een leuk woord zeggen.Of een tongtwister. Lachbui gegarandeerd. Druk af bij een proestlach. Ook leuk is wanneer kinderen in hun hand lachen met van die pretoogjes.
Waarom altijd vertikale foto's? Denk ook eens horizontaal. Door je onderwerp languit op zijn zij in het gras of op het zand te laten liggen, steunend op één hand. Kadreer ongeveer op borsthoogte. Zo krijg je een leuke foto, net iets anders dan de klassieke foto's. Je kan je onderwerp ook fotograferen languit liggend op een bank. Liever geen gezicht op de foto? Doe alsof je een boek leest. Of hou er een getrukeerde krant voor. Eentje met op de voorpagina het grote nieuws: X doet haar communie / lentefeest op ... (datum). Zelf te maken met letters uit een echte krant.

Laat je kind eens niet breed lachend naar de camera kijken. Een dromerige blik in zijaanzicht is soms nog veel mooier. Voor een mooie achtergrond (de zee / een korenveld) of een effen achtergrond (een effen muur).

Zoek een originele locatie op. Een brug waaronder de muren met graffiti zijn bespoten. Een verlaten huis met een verwilderde tuin. Een leegstaand gebouw of fabriek. Laat het feestvarken verstoppertje spelen en komen piepen achter versleten deuren, pilaren, struiken, etc.

Maak dankbaar gebruik van de natuur. Een nevelige morgen? Onverwachts sneeuw? Aarzel niet langer. Feestleren aan en trekken die foto's! Wat is er romantischer en mysterieuzer dan een meisje in feestkleren in een dikke laag nevel? Of een jongen in drie-kwart broek en een pet op in de sneeuw?

Rechtstaande kinderen fotograferen geeft leuke effecten wanneer je hurkt en naar boven trekt met een korte telelens. Met het kikvorsperspectief behaal je onverwachte resultaten. Vermijd om kinderen van bovenaf te trekken. Je krijgt dan een groot hoofd en kleine voetjes. Op gezichtshoogte van de kinderen geeft ook een leuk resultaat, omdat je dan gemakkelijker oogcontact kan maken.

En wat dacht je van detailfoto's? Alleen de ogen bvb. als je kind prachtige ogen heeft. Met een tekst als "Raad eens wiens feest het binnenkort is?". Of een compositie met een foto van de ogen, eentje van de mond, eentje van de neus, een detail van de feestkleren... Tekstje er bij, klaar.

Ben je geen professioneel fotograaf? Geen nood, de digitale camera maakt veel goed. Je kan immers zo veel foto's trekken als je wilt, het resultaat thuis bekijken en de slechte foto's gewoon wissen. Probeer gewoon zo veel mogelijk dingen uit. Je zal verbaast staan van het resultaat. En vergeet vooral niet: oefening baart kunst!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat wordt bedoeld met sepia?Wat wordt bedoeld met sepia?Het woord sepia heeft verschillende betekenissen. Sepia is de naam van een inktvis en de kleur van een pigment. Daarnaas…
Silhouetten fotograferen: tips en trucsHoewel de meeste fotografen al op de beginnerscursus krijgen uitgelegd dat ze niet tegen het licht in moeten fotografere…
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
Simpele surprise: fotocamera/fototoestelSimpele surprise: fotocamera/fototoestelIn begin december breekt de tijd van de surprises weer aan. Voor sommige een leuke uitdaging waar ze veel tijd en creati…
Gimp, open source beeldbewerking Linux (fotoshoppen)Gimp, open source beeldbewerking Linux (fotoshoppen)Wie foto's wil bewerken kan voor een duur fotoshop programma kiezen of gewoon voor Gimp. Gimp is de meest volwassen grat…

Reageer op het artikel "Communie-en lentefeesten: mooie kinderfoto's maken"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 05-06-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Special: Communie en lentefeest
Schrijf mee!