Sneeuw en ijs fotograferen: niet altijd vanzelfsprekend
Soms in eigen land, maar zeker voor mensen die op wintersport gaan. Mooie sneeuwlandschappen, neerdwarrelende sneeuw, zonsondergang achter de bergen met witte voorgrond, zon die de sneeuw doet glinsteren. Allemaal supermooi, met als gevolg dat we het graag willen vastleggen op de gevoelige plaat. Maar het is niet zo eenvoudig, sneeuw en ijs fotograferen. Enkele tips voor het maken van mooie sneeuw- en ijsfoto's en om uw camera te beschermen.
Camera tegen de kou beschermen
Het toestel
Camera's hebben het niet zo voor koude en nattigheid. Koude kan zorgen voor condens op en in het toestel. Daarom houdt u uw camera in de
winter best onder uw jas tussen de opnames door wanneer u lang in de koude vertoeft. Pas ook op voor deze combinatie: een camera die van binnen komt en sneeuw die uit de lucht valt wanneer het vriest. Moordend voor uw fototoestel! De sneeuw smelt op uw toestel en vriest er daarna op vast. Werkt u vaak buitenshuis met uw camera in de winter of in de regen, dan kan u het beste een plastiek zak over uw camera trekken, met een gat om de lens door te steken. Wanneer u terug naar binnen gaat, laat u de camera in de plastiek zak opwarmen tot kamertemperatuur en pas daarna haalt u het toestel uit de zak. Plaats eventueel een UV-filter en een zonnekap op uw lens.
De batterij
Ook de batterijen kunnen niet goed tegen de kou. Ze lopen hierdoor sneller leeg. Als u lang buiten bent, kunt u best een reservebatterij meenemen. Steek deze in uw broek-of jaszak, zodanig dat ze warm blijft. Is het eerste exemplaar leeggelopen, dan steekt u gewoon de tweede batterij in uw toestel en bent u weer klaar om kiekjes te schieten.
Het maken van sneeuwfoto's
Sneeuwlandschappen
Wanneer de sneeuw pas gevallen is, is ze natuurlijk het mooist. Maagdelijk wit en zonder voetstappen. Maar met sneeuw alleen kan u niet echt een interessante foto maken. U heeft een boom, een mens, een rivier of een ander afstekend onderwerp nodig om een mooie compositie te maken. Kies voor simpele, eenvoudige onderwerpen. Een enkele, kale boom of een vogelvoedertafel geeft een heel mooi contrast. Een andere mogelijkheid is het maken van een symmetrische compositie door een zich herhalend patroon te gebruiken, bijvoorbeeld een rij bomen of waarom niet, een spoor van voetstappen. Of maak een compositie met een breeklijn, bijvoorbeeld een kronkelend riviertje of een tuinpad waar geen sneeuw op ligt.
Mensen
Mensen en sneeuw. Het heeft iets magisch. Volwassenen worden terug kinds, houden sneeuwbalgevechten of gaan racen op de slee. Samen met kinderen een dankbaar onderwerp: het maken van sneeuwmannen, het roetsjen van heuveltjes met de slee, het houden van sneeuwballengevechten. Wanneer u mensen fotografeert in de sneeuw, moet u het licht meten op het gezicht, anders zou de foto onderbelicht kunnen zijn.
De sneeuw zelf
Sneeuw fotograferen is niet zo eenvoudig als het lijkt, omdat sneeuw het licht reflecteert. De automatische lichtmeting klopt dus niet, met als gevolg onderbelichte foto's en grauwe sneeuw. Om dit euvel te verhelpen, moet u overbelichten door anderhalve tot twee stops bij te voegen wanneer uw beeld hoofdzakelijk uit sneeuw bestaat en door een halve tot één stop bij te voegen wanneer de helft van uw beeld bestaat uit blauwe lucht. Wil u sneeuw trekken in het donker, gebruik dan zeker geen flitslicht. Hierdoor krijgt uw foto een oranje gloed. U kan beter uw camera op nachtfotografie instellen. Aangezien de sluitertijd langer wordt, moet u wel uw camera eventjes stil houden of op een statief zetten. Kwestie van foto's te maken die niet bewogen zijn. Neerdwarrelende sneeuw kan ook heel sfeervol zijn op de foto. Wil u de beweging van de sneeuwvlokjes bevriezen, dan moet u een sluitertijd van 1/250ste gebruiken. Voor een wazig effect gebruikt u 1/30ste. Niet vergeten uw camera te beschermen wanneer de sneeuw nog valt: vocht kan nefast zijn voor uw toestel!
Sneeuw-en ijslucht
Wilt u de koude, kille sfeer van de ijsblauwe lucht accentueren, gebruik dan een bleekblauwe filter of een polarisatiefilter. Het maakt de lucht diepblauw en beperkt de reflecties in de lens. Sneeuw fotograferen bij een witte of lichtgrijze lucht is bijna onbegonnen werk. Het zal er uit zien als één witte brij. Een donkergrijze lucht daarentegen kan sfeervolle, dramatische foto's opleveren. Voor spierwitte sneeuw gebruikt u een skylight of opwarmfilter. Een foto met sneeuw is meestal monochroom, het witte overheerst. Toch hoeft het niet altijd zo te zijn. Een lage winterzon geeft uw foto een warme, roze gloed. De opkomende zon, een vuurrode bol, kan prachtig contrasteren tegen kale, donkere bomen en een wit sneeuwtapijt en zorgen voor een eye-catcher.
Eerste bloemen
Vergeet ook de eerste lentebloemen niet te fotograferen. Een streepje licht op een krokus die uit de sneeuw komt piepen en u hebt een schitterende foto!
Voetstappen in de sneeuw
Nog een kleine
tip die eigenlijk evident is, maar toch vaak over het hoofd wordt gezien. Kijk uit waar u zelf loopt! Verpest uw mooie beeld niet door uw eigen voetstappen! Neem dus eerst de foto met het verste standpunt en ga dan stapsgewijs dichterbij. Of gebruik een zoomlens. Bedenk dat eens de voetstappen in de sneeuw staan, u ze niet meer kan uitwissen. U kan er hooguit nog een foto van nemen...
Het maken van ijsfoto's
Rijp of ijskristallen zijn schitterend, maar u moet er wel vroeg voor uit de veren. Geen nood, dan kan u ineens profijt trekken uit de opkomende zon. Op blaadjes en bomen is rijp een fantastisch zicht. Om de textuur goed tot zijn recht te laten komen, moet u in close-up trekken wanneer u bladeren of grassoorten op de plaat wilt vastleggen. Gaat u meer voor bomen, dan is het ideaal beeld er eentje met een blauwe hemel als achtergrond en met gebruik van een polarisatiefilter. Ook erg mooi en origineel zijn spinnenwebben bedekt met rijp. Zorg voor tegenlicht van bijvoorbeeld de zon, dan komt de rijp nog beter tot zijn recht. Hetzelfde geldt voor ijspegels. Ook hun textuur komt het beste in beeld wanneer u ze trekt tegen een achtergrond van blauwe lucht en zorgt voor tegenlicht van de zon. Wil u een zon in de vorm van een ster, gebruik dan een klein diafragma. Ijsbloemen op de ruiten van een veranda of een auto zijn ook een dankbaar onderwerp. Gebruik hiervoor een macro- of telelens, zodanig dat heel het beeld gevuld is met hun motief.