InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Geotaggen: breng je vakantie in kaart!

Geotaggen: breng je vakantie in kaart!

Je kent het wel: op vakantie en maar foto's maken. En thuis maar naar je familieleden sturen vanaf je PC per email. Leuk... tot je moet aangeven waar je de foto gemaakt hebt. Met schaamrood op je kaken beken je dan dat het "ergens in de Dordogne" moet zijn geweest.... Met een kleine accessoire (zoals een Gisteq DPL-700 of GeoMet'r GNC-35 GPS-module)erbij en een PC kun je je foto's ook markeren met geografische data, zodat zelfs na vele jaren exact te achterhalen valt waar die mooie plek is...

Hoe werkt het?

De GPS-satellieten worden naast luchtvaart, zeevaart en (burger) verkeer ook door militairen gebruikt. Middels enkele tientallen satellieten, kan middels een GPS-ontvanger bepaald worden waar men zich bevindt op de wereld, ten gevolge van (tijd)verschillen tussen 3 (of meer) GPS-satellieten. Deze lokatie die uit berekeningen volgt, wordt in je GPS-ontvanger gecombineerd met kaartmateriaal. En zo kan de bekende stem uit het kastje jou als medewerker je exact naar je eindbestemming praten. Nu kun je deze exacte geografische gegevens ook mooi opnemen in bijvoorbeeld een digitale foto die je maakt met je camera. Het maakt niet uit of het een goedkope compactcamera is met 2 megapixel, of een (semi)professionele digitale spiegelreflex camera: als de foto maar in JPEG formaat komt, dat is een minimum vereiste.

Naast de camera heb je ook een GPS-registratie apparaat nodig, een zogenaamde "logger".
Dit is niets meer dan een veredelde digitale recorder, die per tijdsinterval de geografische locatie vastlegt.
Een dergelijke apparaat kun je rond de 65 EUR (en duurder) al aanschaffen, hierover kun je op internet zeker terecht bij merken als Gisteq, QStarz en andere fabrikanten.
Denk er wel aan dat menig GPS-logger werkt op 1 of 2 AA-cellen (z.g. "penlite" formaat), dus ga je langere tijd (dagen/weken) op vakantie, vergeet dan niet om een oplader mee te nemen.
Nu kan ik vertellen dat op een GPS-logger met 4Mbyte (gelijk aan 32 Mbit) er aanzienlijk veel informatie opgeslagen KAN worden. Hiervoor moet je kijken hoe vaak per tijdsinterval je een meetpunt wilt vastleggen.
Ga je 1 dag op pad, dan kun je elke seconde feilloos een meetpunt opslaan. Ga je echter 3 weken op pad, dan kun je eens per 10 tot 15 seconden mee registreren. Kwestie van even vooraf inschatten en instellen voorafgaand aan vertrek....

Het proces

Grofgezegd kun je het "geotaggen" (spreek uit : dziejo-tekken) in een aantal stappen opsplitsen
  • Stap 1: zorg dat de GPS-logger een 'fix' heeft (dus contact maakt met de GPS-signalen van de satellieten);
  • Stap 2: zet de digitale camera aan, en wijzig de tijd/datum notatie zo dat deze gelijk loopt met de tijdklok van de GPS-satellieten;
  • Stap 3: ga lekker aan de wandel met je digitale camera en je GPS_ontvanger;
  • Stap 4: schiet foto's
  • Stap 5: zet de foto's op je PC bij thuiskomst
  • Stap 6: bewerk de foto's samen met je geregistreerde track (route) met een applicatie;
  • Stap 7: sla de gewijzigde foto met geografische data op;
Vanaf stap 5 kun je nog verder gaan met het opleuken, zoals integreren in websites á la Google Maps, Flickr, en andere sites.
Dit kan gaan van een eenvoudige slideshow, tot een grote landkaart, met markeringen waar foto's gemaakt zijn. Deze markering kun je dan aankiezen/selecteren, en je krijgt de foto op/van die locatie te zien!

Stappen 1 tot en met 5 zijn vanzelfsprekend en behoeven geen toelichting.

Stap 6: bewerk de foto's met de route/track

Op het internet zijn diverse applicaties vrij verkrijgbaar die de foto's en track/route informatie combineren.
Zo zijn er om een aantal te noemen (zonder voorkeur, dat is erg persoonlijk):
  • Geosetter
  • Microsoft Pro Photo Tools

Deze beiden kunnen in elk geval veel voorkomende formaat foto's bewerken (dus naast het JPEG formaat, ook de NEF ("rauw formaat' voor Nikon camera's), als CR2 ('rauw formaat' voor Canon) inlezen, aanpassen en opslaan. En ze zijn gratis software voor particulier gebruik! Wat wil je nog meer?

De stappen om de route-informatie te combineren verschillen wederom per applicatie en kan eigenlijk benaderd worden als:
  1. Selecteer foto's (of de directory met foto's);
  2. selecteer de geregistreerde route afkomstig uit de GPS-logger in een compatible formaat (GPX/NMEA of soorgelijk protocol);
  3. geef opdracht tot 'matchen'
En als resultaat: foto's met aanvullende geografische data!

Stap 7: Het opslaan van de gewijzigde foto's

Omdat je je foto's bewerkt hebt, en je uiteraard een reservekopie achter de hand hebt van alle foto's, moet je de aangevulde GPS-informatie wegschrijven.
Soms kun je in de toepassing de ingewikkelde coördinaten aanvullen met informatie als : Land, Gemeente, Provincie, Stad/dorp, Straatnaam. Erg leuk en de GPS-coördinaten worden dan heel herkenbaar en begrijpbaar!
Opslaan is een handeling die middels de applicaties vaak zichzelf wijzigt, zoals een snel-toets "CTRL+S" of "menu Bestand, menu-keuze "Bestand opslaan (als)".

Nabewerking

Nadat alle foto's verrijkt zijn, kun je ze zelf koppelen in Flickr, Google, of ze zelf in een digitaal album plaatsen.
© 2008 - 2019 Solarpowerrrrrr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenEen cursus fotografie om (beter) te leren fotograferenWanneer je beter wilt leren fotograferen of van fotografie een echte hobby wilt maken, dan kun je een cursus fotografie…
De eerste foto'sDe eerste foto'sMet onze huidige digitale fotografie staan we niet meer stil bij het moeizame proces dat tot deze prestaties van het men…
Postmortale fotografie: het fotograferen van overledenenPostmortale fotografie: het fotograferen van overledenenPostmortale fotografie betekent het fotograferen van iemand die overleden is. Voor sommigen klinkt het misschien naar, m…
Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat?Instagram, wat is dat? Instagram is een gratis applicatie voor de mobiele telefoon, Tegenwoordig heeft Instagram meer da…

Reageer op het artikel "Geotaggen: breng je vakantie in kaart!"

Infoteur: Solarpowerrrrrr
Laatste update: 24-07-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!