InfoNu.nl > Hobby en Overige > Fotografie > Fotograferen met een wegwerpcamera

Fotograferen met een wegwerpcamera

Fotograferen met een wegwerpcamera De ouderwetse wegwerpcamera's komen weer helemaal terug. Vooral onder de jongeren zijn ze erg populair. Er zijn verschillende technieken die zorgen voor sfeervolle en aparte foto's. Zo kun je de camera's bijvoorbeeld langere tijd in de zon leggen of in de vriezer. Ook lomografie wordt tegenwoordig vaak gedaan.

Soorten wegwerpcamera's

Er zijn verschillende soorten wegwerpcamera's. Naast de normale die iedereen wel kent heb je ook camera's met een flits, camera's die alleen zwart/wit foto's kunnen maken en speciale onderwaterwegwerpcamera's. Bij de Hema worden wegwerpcamera's verkocht die automatisch een quote op elke foto drukken. De hoeveelheid foto's die je met een wegwerpcamera kan maken verschilt. Meestal zijn het 27 foto's, maar er zijn ook camera's waar je 21 of zelfs 41 foto's mee kan maken.

Technieken voor speciale effecten

Er zijn verschillende dingen die je met je camera kan doen voor speciale effecten. Deze effecten zorgen vaak voor verrassende resultaten, maar kunnen ook negatief uitvallen.
  • In de zon laten liggen (warme/oranje gloed)
  • Het kartonnetje eraf halen (warme/oranje gloed)
  • In de vriezer leggen
  • Expres laten vallen
  • Met waterverf op de lens verven (gekleurde gloed)
  • Er water over heen gooien (oud effect)
  • Krassen op de lens maken (oud effect)
  • Licht bij het rolletje laten
  • Het rolletje niet doordraaien (twee foto's over elkaar)

Lomografie

Lomografie is een speciale manier van fotograferen. Bij lomografie is het de bedoeling dat je foto's maakt vanaf je heup zonder dat je weet wat het resultaat zal zijn. De foto's worden vaak gemaakt op willekeurige momenten, dit zorgt ervoor dat het vaak verrassende en originele foto's oplevert. Er zijn hiervoor regels opgesteld, maar je bent het natuurlijk niet verplicht om je hier aan te houden. Voorbeelden van deze regels zijn dat je je camera altijd bij je moet hebben en dat je van zo dichtbij mogelijk moet fotograferen. Voor lomografie zijn speciale camera's ontwikkeld maar je kunt het ook gewoon doen met een wegwerpcamera of analoog fototoestel.

Tips

Bruiloft

Een leuk idee is om tijdens je bruiloft verschillende wegwerpcamera's uit te delen zodat de gasten hier foto's mee kunnen nemen. Dit levert vaak erg leuke foto's op. Er zijn site's waar je wegwerpcamera's kan bestellen met een eigen foto op het kartonnetje, dit is hier natuurlijk ideaal voor.

Verjaardag/feestje

Het zelfde als op een bruiloft zou je ook kunnen doen op een verjaardag of ander feestje. Ook voor kinderen is dit erg leuk, maar let er wel op dat er niet alleen onzinfoto's van grassprietjes worden gemaakt.

Op reis

Als je op reis gaat is het natuurlijk ook erg leuk om een wegwerpcamera mee te nemen, bij thuiskomt kun je de foto's dan ouderwets in een fotoalbum plakken.

Waar te koop, ontwikkelen en kosten

Wegwerpcamera's zijn onder andere te koop bij de Hema, Action, Blokker en de Kruidvat. Vaak zijn ze tussen de €2,00 en €6,00 euro. Wanneer je cameraatje vol is kun je deze laten ontwikkelen, dit kan bijvoorbeeld bij de Kruidvat, Hema en vaak ook bij de plaatselijke fotograaf. Wat het ontwikkelen kost verschilt heel erg. Vaak betaal je ontwikkelingskosten van ongeveer 3-5 euro en dan per gelukte foto nog €0,10/€0,20. Hoe lang het ontwikkelen duurt verschilt ook heel erg. Meestal varieert het ergens tussen de twee dagen tot soms wel drie weken. Er zijn ook winkels met een 1 uur service, maar vaak zijn deze foto's wel van wat mindere kwaliteit. Tegenwoordig kun je er ook voor kiezen om de foto's op een cd-rom schijfje te laten zetten. Zo kun je de foto's direct delen via social media delen zonder dat je ze eerst nog moet scannen.
© 2014 - 2017 Dazzmo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Fotograferen met een wegwerpcamera"

Infoteur: Dazzmo
Laatste update: 07-10-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Fotografie
Schrijf mee!