InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Goedkoop scrapbooken

Goedkoop scrapbooken

Goedkoop scrapbooken Ook onze hobby’s willen we vandaag de dag zo goedkoop mogelijk beoefenen en scrapbooken is oorspronkelijk ook een hobby waarbij alleen restjes werden gebruikt. Wat zijn de mogelijkheden wanneer je goedkoop wil scrapbooken? Gebruik je creativiteit, dan kom je al aardig ver richting een leuk scrapbook.

Album

Je kan een gewone multomap gebruiken of boekbindersringen kopen en zelf met karton een voor en een achterkant in elkaar knutselen. Dit heeft dan ook nog eens het voordeel dat je die gelijk naar je eigen smaak kan aanpassen.

Papier

Kaftpapier, cadeaupapier, behang, bladzijdes van een oud boek, een catalogus, servetten. Er valt heel wat te verzinnen en het is allemaal bruikbaar als achtergrondpapier. Veel mensen maken zich zorgen over de zuren in papier maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit aangetaste foto’s gehad. Denk ook eens aan karton. De twee delen uit elkaar halen en je hebt een leuk ribbelig gedeelte voor een rand.

Paperpiecing

Struin het internet af naar leuke kleurplaten. Deze kan je uitprinten in het gewenste formaat en daarna zelf uitknippen en aankleden naar eigen idee, met papier maar voor de verandering kan het natuurlijk ook een keer met stof of vilt. Als je stof of vilt gebruikt kan je er het best aslan achter plakken, dan rafelt het niet zo en het knipt wat makkelijker.

Embellishments

Hier kan je echt helemaal los gaan, alles is te gebruiken. Wel eens gedacht om een achtergrond op te fleuren met een strook papier waar zand op geplakt zit?
  • Klei om platte figuren mee te maken, b.v. een bloemetje.
  • Doorzichtige knopen opfleuren met een mooi papiertje aan de achterkant geplakt.
  • Oud speelgoed gebruiken. Denk eens aan puzzelstukjes, scrabble-letters, bingo-kaarten.
  • Gratis uit de bouwwinkel: kaartjes voor verfstalen of papieren liniaals.
  • Dingen uit de natuur: veertjes, bladeren, gedroogde bloemen en stro.
  • Kroonkurken (wel even de randjes plat slaan) en lipjes van blikjes zijn mooi te gebruiken.
  • Bekijk je oude kleding zorgvuldig voordat je die weggooit. Ritsen, knopen, lintjes, labels, de wol van een oude trui (als fiber) zijn allemaal prima te gebruiken.
  • Zilverlook nodig? Denk ook eens aan aluminiumfolie, als je dat glad over b.v. je label heen plakt krijgt het al snel een metaallook.

Letters

Behalve de hier boven genoemde scrabble-letters kan je ook letters uitknippen, zelf schrijven, letters borduren of stempelen.

Stempelen

Gebruik je niet vaak stempels, dan kan je ze ook gewoon inkleuren met een viltstift of verf. Geen stempelkussen nodig en je hebt gelijk veel kleurtjes.

Onderhoud materiaal

Een botte schaar of slecht werkende ponsen kan je weer scherp krijgen door te knippen of ponsen in fijn schuurpapier.

Combinatie van hobby’s

Natuurlijk maakt ook het combineren van je hobby’s deze goedkoper. Sieraden maken betekent ook voldoende materiaal om leuke charms te maken en een borduurster heeft restjes voor leuke fibers. Als je ook kaarten maakt heb je vast materiaal te over. Leuk om eens medescrapbookers op te zoeken en samen eens wat te gaan doen. De mal die de ene heeft, heeft de ander misschien niet en zo kan je samen optimaal genieten van minder materiaal.

Prijsvechters

En als allerlaatste: materiaal hoeft niet duur te zijn, kijk ook eens bij Zeeman, Action, Wibra, Hema en Xenos in de schappen en je zal verbaasd zijn hoeveel bruikbaar materiaal zij hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Scrapbook of scrapbooking, hoe leer je scrappen?Een scrapbook is een boek waarin op een creatieve en decoratieve manier foto’s en informatie wordt geplaatst. Het kan oo…
Digitaal scrappenDigitaal scrappenEen digitaal scrapbook op je computer is leuk maar het mooiste blijft natuurlijk een fotoalbum wat je vast kan houden en…
Scrap Project: Album maken van koffiefiltersScrap Project: Album maken van koffiefiltersDit album is zowel leuk als makkelijk om te maken. De vorm van koffiefilters biedt mogelijkheid om verschillende soorten…
Scrapbook - de basis van stempeltechniekenScrapbook - de basis van stempeltechniekenIedereen weet wat stempelen is; je doet de inkt op een stempel en drukt deze af op papier. Nu kun je het natuurlijk heel…
Materialen en gereedschap om te beginnen met scrapbookingMaterialen en gereedschap om te beginnen met scrapbookingWanneer u voor het eerst gaat scrapbooken, begint u met basisgereedschappen als een schaar en lijm. De omvang van deze h…
Bronnen en referenties
  • http://familyhobbies.nl/Scrapbook/tipsandtricks/index.php

Reageer op het artikel "Goedkoop scrapbooken"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Scrapbooken
Schrijf mee!