InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Het comfort van ergonomische haaknaalden

Het comfort van ergonomische haaknaalden

Haaknaalden zijn er in verschillende soorten en maten. Je kunt kiezen voor bamboe, kunststof en ijzer. Ook zijn ze er in maten die tussen de 0.5 en 12 liggen. Er zijn ook ergonomische naalden. Deze zorgen voor minder kramp in de hand. Ook kunnen mensen met bijvoorbeeld artrose deze naalden gebruiken, omdat ze veel minder pijn krijgen. Er zijn verschillende merken die ergonomische naalden aanbieden. Clover is de meest bekende en ook de meestverkochte. Fanatieke haaksters klagen nogal eens over kramp in de vingers tijdens het haken met de ijzeren naalden die je overal ziet. Gelukkig bestaan er ook ergonomische naalden.

Soorten haaknaalden

Er bestaan verschillende soorten haaknaalden. Je hebt haaknaalden van ijzer, kunststof of bamboe. Bamboe wordt vaak gebruikt bij het haken van Zpagetti. Daarnaast heb je nog naalden met een handvat waardoor je beter haakt. Deze laatste worden ook wel ergonomische haaknaalden genoemd.

De ijzeren zie je het meeste en deze zijn ook het meest gebruikt. Je hebt ze van 0.5 mm tot 8 mm. Hoe groter de naald, hoe gemakkelijker het haakt.

Bamboe wordt niet heel veel gebruikt. Bamboenaalden zijn eigenlijk vooral online te koop. Ze beginnen pas bij 4 mm en dat is vrij groot. Zeker wanneer je amigurumi maakt, is dit eigenlijk te groot. Voor Zpagetti zijn de naalden echter ideaal.

Steeds meer haaksters zien de voordelen van ergonomische naalden. Zeker wanneer je veel haakt, kunnen ergonomische haaknaalden een uitkomst zijn. Deze naalden zijn ook erg fijn wanneer je bijvoorbeeld last hebt van pijnlijke gewrichten of artrose. Als je artrose hebt, werken de

Ergonomie

Ergonomie is belangrijk. Dit kan zijn tijdens je werk bijvoorbeeld. Dan krijg je een goede stoel waardoor je geen rugpijn krijgt. Of je computer gaat elk halfuur op pauze, omdat je moet lopen. Dan krijg je geen rsi.

Ergonomie is afgeleid van twee Griekse woorden: Ergon (dit betekent werk) en nomos (dit is een wet). Bij het ontwerpen is de gebruiksvriendelijk en het comfort iets dat heel belangrijk is. Dit geldt dus ook voor haaknaalden.

Ergonomische haaknaalden

Er bestaan een paar soorten ergonomische waarvan de Clover Soft touch de bekendste is. Maar de andere naalden worden ook steeds bekender.

Een ergonomische naald haakt net even anders. Wanneer je altijd met ijzeren hebt gehaakt, zul je moeten wennen. Het kan gebeuren dat je eerst meer kramp krijgt, omdat je de naald heel anders beetpakt. Deze kramp verdwijnt echter wanneer je gewend bent aan de naald.

De Clover soft touch

De Clover soft touch is een ergonomische naald. De handgreep heeft een zachte handgreep van ABS-hars. Daarnaast heeft de greep ook een ovale zachte rubberen kussen voor comfort. De naald is gemaakt van aluminium.

De naalden beginnen bij 0.5 mm. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld veel fijn haakwerk doet. Daarnaast is de naald niet heel duur: vanaf 3.90 euro is hij te koop. De naalden zijn voor links- en rechtshandigen te gebruiken.

Addi Swing

Clovers worden door veel haaksters gebruikt, maar ook de Addi Swing is een naald die steeds meer terrein wint. Hij is nog niet heel goed verkrijgbaar en vooral niet bij reguliere winkels. De naalden zijn voor zowel links- als rechtshandigen te gebruiken.

De naald is wel aan de prijs: 8.05 euro per naald. Ook beginnen de naalden pas bij 2 mm. Op zich geen probleem als je nooit kleiner gebruikt. Anders kan het lastig zijn.

Verkoop van ergonomische haaknaalden

Ergonomische haaknaalden zie je niet veel in de reguliere winkels. Er zijn maar weinig hobbyzaken die ze verkopen. Als je geen internet hebt, is dit erg vervelend. Online zie je deze naalden namelijk meer dan genoeg. Vooral de Clovers zijn goed verkrijgbaar bij verschillende webshops. De Hobbydoos en Echtstudio verkopen deze naalden bijvoorbeeld. Ook op eBay zijn de naalden te vinden. Soms vindt je ze hier voor minder dan in de winkel.

Lees verder

© 2011 - 2019 Lizzerd, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Televisieserie Totally SpiesTelevisieserie Totally SpiesMaak kennis met de super coole meiden van Totally Spies. Zij heten Sam, Clover en Alex. Deze meiden zijn super spionnen…
Een ergonomische bureaustoel kopen  Waar moet u op letten?Een ergonomische bureaustoel kopen Waar moet u op letten?In de kantooromgeving van vandaag zijn ergonomische bureaustoelen zeer belangrijk. Veel mensen zitten meer dan acht uur…
Techniek op menselijke maatTechniek op menselijke maatWat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van technische producten met betrekking tot de menselijke maat?
Wat is Jazz en waar komt het vandaan?Wat is Jazz? Jazz is een Amerikaanse muziekstijl die zich ontwikkelde in het begin van de 20e eeuw. Deze stijl is nog st…
Rode klaver in de menopauzeKlaver is bij iedereen bekend als voer voor vee. Dat hoop ik tenminste. In mijn jeugd werd het tussen het graan gezaaid…

Reageer op het artikel "Het comfort van ergonomische haaknaalden"

Infoteur: Lizzerd
Laatste update: 07-10-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Haken
Schrijf mee!