InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Verzamelaars: het kopen van een typemachine

Verzamelaars: het kopen van een typemachine

Verzamelaars: het kopen van een typemachine De typemachine werd vooral in het verleden gebruikt voor het opstellen van documenten. Met de opkomst van de computer en de printer is de typemachine steeds minder in gebruik. Er is echter een groeiende groep van verzamelaars die oude typemachines verzamelen, en de onderdelen daarvan, zoals geschikt typelint. Zij maken vooral contact met elkaar via het internet. Veel oude typemachines zijn te koop op sites als Ebay en Marktplaats.nl. Lees er alles over in dit artikel. De typemachine werd voorheen veel gebruikt, maar met de komst van de printer en de pc zijn er nog steeds minder mensen die de typemachine gebruiken. De mensen die de typemachine nog gebruiken zijn vooral oudere mensen die nooit hebben geleerd te werken met een computer. Tegelijkertijd is er een groeiende groep verzamelaars die terug verlangen naar de typemachine en daar met nostalgie aan terug denken. Er is een heuse markt aan het ontstaan voor oude typemachines. Ironisch genoeg heeft de komst van het internet daar aan bijgedragen, omdat de verschillende verzamelaars op deze manier makkelijker met elkaar in contact kunnen komen en typemachines - en onderdelen van - kunnen kopen.

Uitvinder van de typemachine

Er zijn verschillende landen die claimen dat een landgenoot van hen de uitvinder van de typemachine was. Volgens de Britten vond Henry Mill in 1714 een machine uit die sterk aan de typemachine deed denken. De Italianen houden het op Giuseppe Ravizza, terwijl de Amerikanen met William Austin Burt niet willen achterblijven. Ook Rusland, Oostenrijk en Frankrijk beweren de uitvinder van de typemachine in huis te hebben. De eerste typemachine die in ieder geval in gebruik werd genomen en waar ook een patent op werd aangevraagd werd door een team gemaakt in een werkplaats in de Amerikaanse plaats Milwaukee. Dit patent werd in 1867 doorverkocht aan het bedrijf E. Remington and Sons. Dit bedrijf maakte oorspronkelijk wapens en naaimachines, maar stortte zich nu op de commerciële productie van schrijfmachines. De eerste Remington zag het ligt op 1 maart 1873 in de staat New York.

Groeide populariteit van de typemachine

De typemachine won daarna snel aan populariteit. De eerste schrijfmachines waren nog zwaar en onhandig te hanteren, maar er kwamen ook draagbare exemplaren. Veel administratie en schrijfwerk werd voortaan op de schrijfmachine gedaan. Er vonden veel innovaties plaats aan de typemachine. Zo werd er een ideale indeling voor de toetsen bedacht. Deze indeling zien we nog steeds terug op de huidige generatie computers. Ook kwamen er bijvoorbeeld typemachines met een rood en zwart inktlint, zodat er in meerdere kleuren kon worden getypt. Op een later moment kwam ook de elektronische typemachine. Typisten leerden op speciale typecursussen zoveel mogelijk aanslagen per minuut te halen. De beste typisten konden wel tweehonderd aanslagen per minuut halen.

Dalende populariteit schrijfmachine

De typemachine verloor terrein door de komst van de printer en de pc. Daardoor bleken documenten beter opgeslagen te kunnen worden. Ook konden ze in een grote oplage worden verspreid. Een ander voordeel was dat ze fouten makkelijk konden worden aangepast. Als gevolg van het verdwijnen van de typemachine verdwenen ook hele typekamers en kregen kantoren een heel nieuwe inrichting.

Verzamelaars en het kopen van een typemachine

Tegenwoordig is er weer een bepaalde nostalgie naar de typemachine. Er is een heuse groep verzamelaars ontstaan. De meeste daarvan zijn te vinden in de Verenigde Staten en Engeland, maar ook in Nederland komen er steeds meer verzamelaars. Zij zijn vooral dol op het verzamelen van oude typemachines. Vooral typemachines van het merk Woodstock en Remmington van voor de Tweede Wereldoorlog zijn erg populair. Nederland heeft ook een kleine selecte groep die erg geïnteresseerd zijn in Blikmans & Satornius, een Nederlandse typemachinefabrikant. Verder is er een bovengemiddelde aandacht voor typemachines uit de voormalige Sovjet-Unie en de D.D.R.. Ook wordt er regelmatig gezocht naar onderdelen van deze typemachines, om oude exemplaren te repareren. Daarnaast wordt er gezocht naar typelinten, zodat de typemachines ook daadwerkelijk gebruikt kunnen worden. De originele onderdelen en schrijfmachines worden bijna niet meer gemaakt, omdat dit voor de fabrikant niet winstgevend is. Daardoor gaat het bijna altijd om oude onderdelen. Een groot deel van de handel vindt plaats via sites als Ebay en Marktplaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzamelaars: het kopen van een typemachine"

Reactie

A. Jonker, 24-05-2012 09:24 #1
Zoek naar adres(sen) om type-lint te kopen en ook correctie strips.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Verzamelen
Reacties: 1
Schrijf mee!