InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Het verzamelen van typemachines

Het verzamelen van typemachines

Het verzamelen van typemachines Oude typemachines roepen bij velen een nostalgische blik naar het verleden op; de karakteristieke ping als het einde van een regel bereikt werd, tezamen met de zware toetsaanslag en de zichtbare mechaniek maken oude typemachines tegenwoordig nog steeds gewilde toestellen. Met name de typemachines van voor de jaren vijftig zijn gezocht, vanwege het tegenwoordig prachtig aandoende vroeg industriële ontwerp.

Eerste typemachines en QWERTY

De eerste typemachines waren in feite zeer onhandige apparaten; ze waren groot, zwaar en iedere fabrikant had een eigen toetsenbord indeling. Vooral dit laatste bleek zeer onhandig te zijn, getrainde typisten werden immers aangenomen op het foutloos snel kunnen typen van documenten. Vooral het foutloze gedeelte kon wel eens een probleem worden indien iedere keer een nieuw toetsenbord model moest worden aangeleerd; een fout op een getyped papier moest handmatig gecorrigeerd worden en bleef daarbij zichtbaar. Daarnaast gebeurde het nogal eens dat de verschillende hamertjes die de letters bevatten, tegen elkaar aan kwamen en klem bleven zitten. Dit gebeurde met name bij een relatief snel tempo, waarbij de terugtrekkende hamer niet voldoende tijd kreeg voordat een nabije hamer naar voren werd geduwd. Om zowel het probleem met verschillende toetsenbord indelingen als het probleem van de klemmende hamertjes op te lossen, werd het QWERTY toetsenbord ontworpen. Deze indeling zorgde ervoor dat de meest gebruikte letters uit elkaar stonden, zodat de kans kleiner werd dat de hamertjes tegen elkaar kwamen. Daarnaast werd QWERTY uiteindelijk ook de standaard binnen de industrie, zodat men niet steeds aan een nieuw toetsenbord hoefde te wennen.

Hoewel het gebruik van de typemachine bij diverse bedrijven indertijd vooral gezien werd als een vrouwenbaan, koste het toch relatief veel kracht om de typemachine te bedienen voor een langere tijd. De zware hamers moesten immers in sommige gevallen met de pink in beweging gebracht worden en de toetsen moesten verder ingedrukt worden dan bij de tegenwoordige toetsenborden.

Gezochte en zeldzame typemachines

Veel gezochte modellen zijn de modellen uit de Tweede Wereldoorlog of eerder. Gewilde merken zijn onder andere Royal, Remington (een van de eerste producenten van typemachines) en Underwood. Prijzen van gangbare modellen uit de tijd liggen, mede dankzij het internet, zo rond de vijftig euro. Zelfs op internet veilingsites is het tegenwoordig nog goed mogelijk om onder deze prijzen te komen, aangezien de populariteit van de typemachines nog gering doch groeiende is.

Typemachinelint en andere onderdelen

Onderdelen voor defecte typemachines zijn lastiger te vinden; vaak komt het er toch op neer dat de onderdelen uit andere typemachines gehaald moeten worden. Gelukkig zijn zelfs de oudere modellen vaak zo stevig gebouwd dat er vrij weinig aan kapot kan gaan. Het typemachinelint, waar de inkt op zit die door de beletterde hamertjes op het papier wordt overgebracht, is lastiger te verkrijgen. Ook hier bied internet echter in een aantal gevallen een uitkomst; internationaal gezien zijn er diverse sites die nog steeds typemachinelint verkopen, ook voor de antieke typemachines. De prijzen van een lint vallen daarbij nog mee; voor rond de 10 euro zijn de meeste soorten linten niet overmatig geprijsd.

Latere typemachines

Minder gezochte typemachines zijn de latere elektrische typemachines. Hoewel deze machines indertijd zeker een flinke kostenbesparing waren voor diverse bedrijven (correcties waren bijvoorbeeld makkelijker door te voeren en de snelheid was hoger) zijn deze machines esthetisch minder aantrekkelijk en daarom niet gezocht.

Een aantal jaren geleden ontstond ophef rondom een Indiase fabrikant van typemachines, Godrej & Boyce, die gestopt waren met de productie van typemachines. Verschillende media pakten het verhaal op als zijnde de ondergang van de typemachine; de laatste fabrikant zou gestopt zijn met de productie. Niets is echter minder waar.

Ondanks dat de opkomst van de computer de typemachine uit het daglicht heeft doen verdwijnen, zijn er nog steeds fabrikanten die de typemachine maken. Afnemers hiervan zijn bijvoorbeeld diverse gevangenissen (in het open toetsenbord van een typemachine kan niks gesmokkeld worden) of recentelijk zelfs de FSO, de Russische veiligheidsdienst. Het gebruik van een typemachine verhinderd in het laatste geval het uitlekken van informatie zoveel mogelijk.

Ook het aansluiten van een ouderwetse typemachine op een moderne computer of tablet is nu mogelijk; voor prijzen van tussen de vijftig en honderd euro zijn setjes verkrijgbaar om van een ouderwetse typemachine een daadwerkelijk toetsenbord te maken voor je iPad, tablet, laptop of computer.
Gerelateerde artikelen
Verzamelaars: het kopen van een typemachineVerzamelaars: het kopen van een typemachineDe typemachine werd vooral in het verleden gebruikt voor het opstellen van documenten. Met de opkomst van de computer en…
Het verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegelsHet verzamelen van postzegels heeft oude papieren. De eerste postzegels verschenen in 1840 in Groot-Brittannië en verspr…
Beleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringBeleggen in postzegels: van hobby tot financiële investeringSommige mensen verzamelen postzegels uit hobby terwijl anderen het vooral zien als een financiële investering of beleggi…
Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)Marktonderzoek: secundaire gegevens (deskresearch)In het proces van marketingonderzoek is het verzamelen van gegevens een belangrijke stap. Het verzamelen van gegevens is…
Marketing onderzoekMarketing onderzoekHoe zit een marketing onderzoek in elkaar? In dit artikel zal ik de zes stappen van een effectief marketing onderzoek be…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • http://gawker.com/5795649/relax-theyre-still-making-typewriters
  • http://www.powned.tv/nieuws/tech/2013/07/typmachine.html
  • http://brekend.nl/2012/04/26/een-ouderwetse-typemachine-als-toetsenbord/
  • http://www.tekstbureauvanginneken.nl/rusland-gaat-offline-lang-leve-de-typemachine/
  • http://nos.nl/artikel/529885-typemachines-hermans-verkocht.html

Reageer op het artikel "Het verzamelen van typemachines"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 14-09-2014
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!