InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Vissen op karper

Vissen op karper

Karper is een algemene naam voor verschillende soorten zoetwatervissen, een zeer grote groep vis afkomstig uit Europa en Azië. Karper word beschouwd als een zeer gewaardeerde witvis die moeilijk aan de haak te slaan is.

Karper

De karper of Europese kaper zijn ingeburgerd in Azië en Oost-Europa. Karpers zijn zeer tolerant. Ze bewegen het liefst in traag of stilstaand water. Karpers kunnen meestal worden gevonden in kleine scholen, hoewel grotere karpers vaker een eenzaam bestaan kunnen leiden. De meesten kunnen groeien tot een lengte van 1 tot 4 meter en de oudste leeftijd van een wild gevangen karper was 38 jaar. De grootste opgeviste karper gevangen door een visser in Bordeaux woog 40,1 kilogram.

Zilverkarper

Zilverkarpers zijn vissen die zich voeden door zwevende deeltjes en voedsel deeltjes uit het water en zijn dus moeilijk te vangen aan een typische haak en lijn. Speciale methoden zijn ontwikkeld voor deze vissen te vangen, de belangrijkte is de opschorting methode die doorgaans bestaat uit een grote deegbal die langzaam uiteenvalt omgeven door een nest van kleine haken die niet ingebed zijn in het aas. Het gehele apparaat is verborgen onder een grote dobber. De vissen voeden zich met de kleine deeltjes die vrijkomen uit de deegbal en stoten tegen de deegbal met de bedoeling om meerdere kleine deeltjes er van af te breken om uit het water te filteren waardoor hij uiteindelijk vastgeraakt aan de kleine haakjes.

Graskarpers

De graskarper groeit snel, jonge visjes kunnen van 20 centimeter in het voorjaar al door groeien tot 45 centimeter in de najaar. Volwassenen bereiken vaak ongeveer de lengte van 1,2 meter en wegen meestal over de 18 kilogram. Volgens een studie leven ze ongeveer 5 tot 9 jaar met de oudste tot nu toe gemeten met een leeftijd van 11 jaar. Ze eten tot drie keer hun eigen lichaamsgewicht per dag. Ze komen meestal voor in kleine meren met voldoende vers water en waterplanten. Volwassenen van de soort voeden zich vooral met waterplanten en ondergedompeld vegetatie zoals insecten en andere ongewervelden. Graskarpers zijn sterke vechters en vanwege hun vegetarische gewoontes erg behoedzaamheid, men krijgt ze hierdoor ook moeilijk te vangen. De meest succesvolle aasvoeren zijn ingeblikte maïs, kerstomaten en ondanks hun vegetarische gewoontes kunnen wormen soms ook wel dienen als aas.

Kroeskarper

Kroeskarpers vind men meestal in meren, vijvers en langzaam bewegende rivieren in heel Europa. Ze word zelden zwaarder dan een gewicht van ruim 1,5 kilogram. De grootste gevangen record van deze karper is 1,9 kg. Er zijn verschillenden die beweert hebben grotere gevangen te hebben maar zijn gepasseerd als geen echte kroeskarpers maar familieleden van deze soort zoals de goudvis. Deze vissen zijn heel schuchtig en zwemmen altijd in scholen rond. Het beste aasmiddelen zijn wormen en garnalen en bijten het meest s'nachts omdat ze dan eigenlijk pas beginnen met voeden.

Grootkopkarper

Grootkopkarpers zijn net zoals de zilverkarper moeilijk te vangen omdat ze ook leven van deeltjes in het water die vrijkomen. Deze vissen kunnen gemakkelijk 1 meter lang worden en meer als 20 kg zwaar. Deze kunnen op dezelfde manier gevangen worden als de zilverkarper d.m.v. meerdere kleine haakjes.

Schubkarper

De schubkarpers kun je het meest tegenkomen in alle soorten waters. Het zijn goudkleurige vissen die de lengte kunnen bereiken van 1 m 20 en wegen meestal rond de 30 kg. In 2007 werd er in Duitsland een schubkarper gevangen van 38 kg wat nog steeds het record is voor deze enorme vissen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vissen op karper"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 30-03-2011
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!