Karpervissen op een kanaal

Karpervissen op een kanaal kan een tijdrovende klus zijn, vaak is de omgeving ook niet zo aantrekkelijk als aan een mooi groot open water, toch kan op een kanaal grote tot zeer grote karper gevangen worden, die niet intensief bevist wordt als in sommige cultuurwateren, kunst is alleen om de karper op zo`n groot water als een kanaal te vinden, door in de voorbereiding een juiste stekkeuze te maken en het systematisch af te vissen, kan ook op dit water grote vangsten worden gemaakt. Ieder kanaal herbergt karpers en ook vaak zeer grote karpers, het probleem is alleen vaak om ze te vinden,kanaal vissen op karper is grotendeels een kwestie van goed zoeken, veel proberen en op de juiste tijden zitten.

  • Mystiek van een kanaal
  • Favoriete plekken voor de karper
  • Vissen op afstand
  • Vissen met de pen

Mystiek van een kanaal

Een kanaal is eigenlijk een monotone bak water speciaal aangelegd om de beroepsscheepvaart makkelijker hun ladingen te kunnen vervoeren van A naar B, bijna overal rechtlijnig en de charme van een mooi cultuurwater heeft het totaal niet, toch heeft een kanaal iets mysterieus, het staat altijd in verbinding met andere grotere wateren, dus de kans dat er een karper wordt gevangen die niet intensief bevist wordt is vele malen groter. Ieder jaar worden in de Nederlandse kanalen en vaarten grote karpers gevangen, groot en zwaar, de kans op een 30 ponder en zwaarder is altijd aanwezig

Favoriete plekken voor de karper

Aangezien een kanaal een enorme rechtlijnige bak met water is, zijn er weinig plekken waar het voor een karper aantrekkelijk is om te verblijven, het zijn vaak de kunstmatig aangelegde objecten die een karper aantrekt om dat daar meer rust is vanwege de scheepvaart, plekken zoals verbredingen in een kanaal, bruggen, de peilers rondom bruggen en sluizen, zijtakken, aanlegsteigers, de havens, zowel de grotere met beroepsscheepvaart als de kleinere jachthaventjes en onder de waterspiegel juist de plekken met een hardere bodem met mosselbanken.

Vissen op afstand

In een kanaal kan op afstand met een wakersysteem gevist worden, vaak is een goede voorbereiding hierbij noodzakelijk, niet ieder plek op een kanaal herbergt karper, de rechte monotone stukken trekt de karper ook liever snel voorbij omdat daar gewoonweg niets is, vergelijk het als een mens, de mens trekt ook liever langs terrasjes en restaurants met het uitzicht op lekker eten en drinken en loopt minder graag door een grauwe donkere steeg. Zaak is om als eerste te kijken of er kunstmatig aangelegde objecten zijn, daarmee wordt al een heel groot gebied geschrapt die we niet hoeven te bevissen, zijn er bruggen aanwezig met palen, altijd goed!

Voor een kanaal kan gekozen worden voor instant vissen of vissen met een voercampagne, instant vissen heeft als voordeel dat er meteen gevist kan worden zonder dagen gevoerd te hebben, kans bestaat dan wel dat het langer duurt voordat een karper zich aanmeld. Door in de voorbereiding een voercampagne te starten door enkele dagen te voeren alvorens er wordt gevist vergroot de kans zeer zeker dat bij aanvang van het vissen al enkele karpers rondom het gebied aanwezig zijn.

Voor het wakervissen kan gekozen worden voor een simpele onderlijn met hair, de karper is niet kieskeurig en wordt niet intensief bevist, dus zal het tijdens het azen niet gauw uitspuwen. Afhankelijk van de stroming kan gekozen worden voor een lood van 40 tot 70 gram dat als vastloodsysteem fungeert om de karper zelf te laten prikken. De hengels het liefst op twee plekken ingeworpen die uit elkaar liggen zodat bij een eventuele aanbeet de andere voerplek niet al teveel verstoord wordt, bijvoorbeeld: een hengel tegen of gedeeltelijk onder een brug geworpen en de andere direct onder de eigen oever, onder de eigen oever heeft als voordeel dat het voer er beter blijft liggen vanwege de stroming van de beroepscheepvaart, bij iedere boot de langsgekomen is kan er het beste nog iets bijgevoerd worden centraal op de voerplek, de scheepvaart zorgt ervoor dat al het andere aanwezige voer goed verspreid wordt zodat er een langere strook voer in het water aanwezig is, wat de kans dus weer vergroot dat eventueel aanwezige karpers het kunnen opmerken.

Vissen met de pen

In een kanaal kan ook heel goed met de pen/dobber gevist worden, de aanwezige witvissers kunnen daar zeker over mee praten, ook met de pen is het zaak om juist die kunstmatig aangelegde plekken op te zoeken, deze kunnen met de pen nog intensiever bevist worden als met de wakervisserij omdat men mobieler is en vaker verkast wordt naar een andere stek. Een lange hengel van minimaal 3,60m is aanbevolen, niet al te stug zodat de klappen goed opgevangen kunnen worden tijdens de dril met de karper, de opbouw van de dobber kan heel simpel gehouden worden met een kleine loodje op een 30cm van de haak, juist genoeg om de dobber te laten zinken als deze niet op de juiste diepte is ingesteld. Als aas kan heel veel gebruikt worden, boillies, aardappel, mais, kattenvoer, teveel om op te noemen, gewoon op de haak of op een hair gemonteerd en steeds een paar handjes voer er omheen strooien zodat er weer een mooie strook met voer onstaat.

Voordeel van het vissen met de pen is de mobiliteit, een plek kan een uur bevist worden, als er geen vis zich heeft gemeld dan wordt verkast naar een volgende stek, eerst op de laatst plek nog wat bijvoeren, want daar kun je later op de dag nog weer naar terug keren om het nog eens te proberen, met de pen kan zo een groot gedeelte van een water per dag heel intensief bevist worden, men wacht niet af dat de karper langs komt maar zoekt ze juist op.
© 2009 - 2020 Everest, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Karpervissen op een kanaal"

Reactie

Noel, 27-02-2012 22:20 #1
Niet meer voorvoeren dat is de foute stap maar voeren kan niet op maar het moet op vele vvissers besffen niet dat ze meer kwaad dan goed die gaat voeren die gaat voeren wat denk die vis waa 20kg ingeooit en die aan de haak blijf wel hangen die verjaard nog daarom blanken velle vissers maar voeren dat is het niet hoor de vis heeft gene honger meer ik ben ook een hevige visser ik voer allen als ik ga vissen paar bolle en wat klein voer dat doe ik in mijn voerboot en weg is die als daar vis komt die heb ik raper als 20 kg strooien

Infoteur: Everest
Gepubliceerd: Mei 2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Hobby
Reacties: 1
Schrijf mee!