Leren creatief schrijven

Schrijven is met name in woorden uitdrukken wat je wilt vertellen of wat er in je hoofd speelt. Ook heeft schrijven te maken met waarnemen. Als je je gevoelens durft te tonen in je eigen verhalen ben je ertoe in staat om een levend verhaal te schrijven.

Redenen om te schrijven

Waarom schrijven we? Er zijn veel redenen om te schrijven. Zo kun je bijvoorbeeld schrijven om een therapeutisch effect te bereiken, om zelfvertrouwen op te bouwen of om dingen die je nog niet verwerkt hebt opnieuw te beleven en te verwerken.
Sommige mensen schrijven omdat ze de werkelijkheid niet aan kunnen of omdat ze de werkelijkheid gewoon niet willen geloven. Schrijven helpt je om je gedachten en emoties weer op een rijtje te zetten. Door dat wat je opschrijft geef je jezelf de kans om het te verwerken. Schrijven kan ook ontspanning zijn.

Als je elke dag schrijft kan je de concentratie die je op het moment dat je schrijft hebt vergelijken met de concentratie van een hardloper. Je zult dan vrij snel merken dat als je elke dag schrijft, je je veel beter kan concentreren. Je bent dan lang zo druk niet in je hoofd en door te schrijven maak je je hoofd leeg. Kortom, genoeg redenen om te schrijven en om het te blijven doen.
Daar komt ook bij dat als je schrijft, je je eigen wereld kan creeeren. Als je je creatieviteit verder wilt ontwikkelen is het goed om elke dag drie pagina`s vol te schrijven. Je schrijft dan over alles wat in je op komt en daarbij maakt het niet uit wat dat is.
Iemand die schrijft begint vaak te schrijven voor zichzelf. Daarna gaat het langzaam van schrijven voor jezelf over naar schrijven voor anderen.

Het proces

Schrijven is iets waar heel veel tijd in zit en het zal ook nooit in een rechte lijn verlopen. Het is goed om in ieder geval te weten hoe het schrijfproces bij jezelf verloopt.
Je begint met informatie verzamelen voor je verhaal. Dit is de eerste fase van het schrijven, in deze fase mag je zoveel rommel maken als nodig is zonder het gelijk op te hoeven ruimen. Pas in de tweede versie ga je de rotzooi die je gemaakt hebt, ordenen en schrappen wat weg kan. Pas als je alles geordend hebt en je rommel opgeruimd hebt, ga je kijken naar spelling, grammatica en zinsopbouw.

Petlice

In Tsjecho Slowakije bestond er vroeger een heel ondergronds netwerk van schrijvers die verhalen schreven die voor de wet verboden waren. Er waren mensen die de verhalen schreven maar ook mensen die de verhalen de grens over smokkelden. Sommige van deze verhalen kwamen dan in het buitenland terecht en daar werden deze verhalen bekend terwijl ze in Tsjecho Slowakije nergens van wisten.

Regels voor als je iets op wilt sturen

  • Stuur niets handgeschreven op maar stuur het getypt via de e-mail op of geprint via de post.
  • Gebruik regelafstand 1,5.
  • Gebruik bij elk begin van een nieuwe alinea 3x een spatie om hem in te laten springen.
  • Als je aanhalingstekens gebruikt, gebruik dan niet dubbele maar enkele aanhalingtekens. Dit maakt je tekst overzichtelijker.
  • Plaats nooit een punt achter de titel!Maak de regels niet te breed, zo zorg je ervoor dat ze langs de kantlijn hun opmerkingen erbij kunnen schrijven.

Dit heb je nodig om te leren schrijven

  • Gevoel en verstand
  • Gevoel voor taal
  • Doorzettingsvermogen
  • Eigen manier van denken en voelen ervaren
  • Lef
© 2009 - 2020 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
recensieSchrijfboek: Stephen King Over leven en schrijven`Over leven en schrijven' is het schrijfboek van Stephen King. In dit boek geeft hij tips voor mensen die ook graag boek…
Geld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijven op internet is voor iedereen. Je kunt dit in de vorm van een weblog doen, maar ve…
Hoe begin je met een creatief dagboek?Hoe begin je met een creatief dagboek?Een creatief dagboek bijhouden, journaling, in een dagboek schrijven; veel mensen willen hier graag mee beginnen. Er is…
Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijfcursus: "Korte verhalen schrijven"Schrijven leer je door het veel te doen. Daarnaast is het goed om af en toe van een ander te horen hoe je het doet. Wat…

Sneeuwpop maken, hoe doe je dat?Sneeuwpop maken, hoe doe je dat?In Nederland ligt niet vaak sneeuw, maar als er sneeuw ligt kun je van die gelegenheid gebruik maken om je eigen sneeuwp…
Klaar voor natuurijs?De meeste Nederlanders kunnen bijna niet wachten om weer het ijs op te gaan. Als het een paar dagen vriest komen al gauw…
Bronnen en referenties
  • Cursus Creatief schrijven LOI

Reageer op het artikel "Leren creatief schrijven"

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: December 2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!