InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Wrakvissen in nederland

Wrakvissen in nederland

Wrakvissen is een erg populaire vorm van bootvissen in Nederland. Je huurt bijvoorbeeld een boot af en deze boot brengt je dan naar de Noordzee. Deze boot zal dan boven een wrak voor anker gaan en het vissen kan beginnen. Ook is het aanbod in boten verschillend je hebt bijvoorbeeld een grotere boot of een wat kleinere charterboot. Ben je met een kleinere groep mensen kun je beter voor dit laatste gaan deze boot kan je snel op bestemming brengen.

Vangsten

Als je gaat wrakvissen heb je de kans nog echte grote kabeljauw te vangen. De meeste mensen gaan daarom als ze gaan wrakvissen ook op de kabeljauw vissen. Maar kabeljauw is niet de enigste vis die je kunt vangen als bijvangst kun je bijvoorbeeld vangen: steenbolk, wijting, pollak en schol. Ook ligt het natuurlijk aan het seizoen op welke vis er gevist gaat worden.

Materiaal

Om te gaan wrakvissen heb je wel speciale hengels en molens nodig, je kunt moeilijk met je strandhengel met een boot mee gaan. Bij wrakvissen is je materiaal erg belangrijk hieronder zal ik de verschillende materialen beschrijven:

Hengel

De hengel die je gaat gebruiken bij wrakvissen moet tussen de 2.40 en 2.70 meter zijn. De hengel moet een werpgewicht hebben van 300 tot 500 gram. Deze speciale boothengels kun je bij de wat betere hengelsportzaak kopen. Ook kan er een mogelijkheid zijn om hengels te huren bij de boot.

Molens

Kies bij het wrakvissen voor een langzame molen van goed kwaliteit omdat deze wat sterker zijn in kracht. Deze kracht zal je toch echt nodig hebben bij het wrakvissen omdat je met erg zwaar lood vist. Ook zou je natuurlijk niet willen als je net een grote vis aan de haak hebt dat je molen stuk gaat.

Lijn

De lijn die je gebruikt bij wrakvissen is ook erg belangrijk. Een goede lijn om te gebruiken is een gevlochten lijn, omdat hier weinig rek in zit en je zo snel je beten kunt waarnemen. Een nadeel van deze lijn is wel dat hij erg schuurgevoelig is dus zet daarom zeker een voorslag van 6 meter op je lijn.

Lood

Het lood dat je gebruikt moet tussen de 350 tot 500 gram zijn. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel stroming er zit maar als je te licht vist heb je de kans steeds met je buurman in de knoop te komen.

Aas

Het meest gebruikte aas voor wrakvissen is toch wel de haringpilker of de staafpilker. Deze pilkers bootsen levend aas na maar hebben elke een eigen techniek om vis te vangen. Ook kan er natuurlijk gwn met levend aas gevist worden zoals pieren of zagers. Het is maar net waar je eigen keus naartoe gaat.

Kleding

Als laatste de kleding, het ligt er natuurlijk aan waar je precies gaat vissen en in welk seizoen. Kleedt je in ieder geval warm aan want het kan erg koud zijn op de Noordzee. Een paar goed laarzen en een waterdichte jas zijn ook erg belangrijk. Een paar goed handschoenen kunnen ook erg goed van pas komen

Wrakken

Op de bodem van de Noordzee liggen enorm veel wrakken waar gevist kan worden. De precieze aantallen zijn niet bekend maar geschat wordt dat er op de bodem van de Noordzee meer dan 30.000 wrakken liggen. De boot waar je meet gaat wrakvissen weet meestal wel de betere wrakken te liggen.

Boten wrakvissen

De wrakken liggen meestal erg ver uit de kust dus zul je een boot nodig hebben om er te komen. De prijs van een boottocht kan erg verschillen daarom is het zeker eens goed om op internet op zoek te gaan naar het verschillende aanbod. Kijk bijvoorbeeld eens rechts van mijn artikel hier staan zeker nuttige links. Deze boten vertrekken uit verschillende havens in Nederland. Dit zijn bijvoorbeeld: Stellendam in Zeeland, Den Helder in Noord holland en Scheveningen in Zuid Holland.

Heeft u nog vragen of opmerkingen stel ze gerust.
© 2009 - 2019 Misterv, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zoutwatervissen voor beginners in NoorwegenZoutwatervissen voor beginners in NoorwegenVeel mensen die in Noorwegen terecht komen, willen vroeg of laat toch ook een hengeltje uitwerpen, om te kijken of het e…
Molen, lijn en werpenIn het vorige artikel hebben we het over de keuze van de hengel gehad nu gaan we het dan over de werpmolens en lijnen he…
Is kabeljauw gezond?Is kabeljauw gezond?Kabeljauw is een magere vis die in de Noordzee voorkomt. De vis beschikt over een aantal zeer goede mineralen zoals jodi…
Welke VISpas heb ik nodig?Bij het vissen in Nederland krijg je te maken met een aantal wetten en regels welke voorgeschreven staan. Eén hiervan is…
Karpervissen met de pen, de basisDe basis van karpervissen ligt nog altijd bij het vissen op karper met de pen, struinend langs de waterkant, alleen gewa…

Reageer op het artikel "Wrakvissen in nederland"

Infoteur: Misterv
Laatste update: 13-10-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!