InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Niet geincasseerde prijzen in loterijen

Niet geincasseerde prijzen in loterijen

Bij de meeste loterijen is de organisator niet op de hoogte van gegevens over alle deelnemers. Hierdoor kan het gebeuren dat er een grote prijs valt op een lot die wel verkocht is, maar waarvan de prijs niet geincasseerd wordt. Volgen de website Z24.nl is er alleen al in 2008 5,2 miljoen aan prijzengeld niet geincasseerd. Prijzengeld in de Staatsloterij kan ontvangen worden door winnende deelnemers op vertoon van het lot. Ook in andere loterijen als de Lotto en Toto moet de deelnemer zelf actie ondernemen om het prijzengeld te ontvangen. Bij de Postcode Loterij zijn de gegevens van de deelnemers bekend en komt het altijd toe aan de winnaar. De loterijen die uitkeren op vertoon van het lot, houden de prijzen één jaar na trekking in de boeken, daarna vervalt het aan de staat. In februari 2004 is er op een Staatslot die in Amsterdam verkocht is een prijs van 5 miljoen gevallen. Deze prijs is niet uitgekeerd, want de gelukkige is niet komen opdagen. Door een klein foutje kunt u miljoenen mislopen.

Mislopen van grote prijzen

Het mislopen van grote prijzen komt geregeld voor. Jaarlijks stort alleen al de Staatsloterij gemiddeld ruim 5 miljoen in de staatskas aan misgelopen prijzen. Dit zijn niet allemaal grote prijzen, maar in veel gevallen zullen het ook prijzen zijn van kleine bedragen die gevallen zijn op eindnummers. De deelnemers hebben in deze gevallen niet goed gekeken naar kleinere prijzen die ze ook kunnen winnen. Op Z24.nl kwam ik de volgende bedragen tegen die niet geincasseerd zijn bij de Staatsloterij en die gestort zijn in de staatskas:

Jaar niet geincasseerde bedrag
20034.152.000
20049.193.000
20054.215.000
20063.631.000
20075.300.000
20085.204.000

Ondernemen de loterijen actie om de winnaar op te sporen?

Het is moeilijk voor loterijen om winnaars op te sporen. Voor de grotere bedragen kunnen ze aangeven in welke provincie of plaats het lot verkocht is, verder kunnen ze er weinig aan doen. Voor de zeer grote prijzen van meerdere miljoenen, hoeven de loterijen alleen maar de pers te informeren en het gaat als een lopend vuurtje het land door. De loterijen misbruiken vaak zelfs het feit dat een winnaar niet op komt dagen. Hierdoor krijgen ze de kans om te benadrukken dat u in de betreffende loterij kans maakt op grote bedragen. In februari 2009 was de Staatsloterij op zoek naar de winnaar van een bedrag van 6,6 miljoen in Brabant. De Staatsloterij heeft een promotieteam naar het carnaval in Brabant gestuurd om het winnende lot op te sporen. Een dag later heeft de winnaar zich alsnog gemeld. Onduidelijk is of het door de actie is gekomen.

Hoe voorkomt u dat winnende loten verloren gaan?

Deelnemers aan loterijen doen er verstandig aan om loten na het controleren niet gelijk weg te gooien. Het kan namelijk gebeuren dat er achteraf blijkt dat u de loten gecontroleerd hebt aan de hand van foutieve gegevens. De uitslagen worden ook bekend gemaakt onder de vermelding dat ze niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor fouten in de uitslagen. Een fout die waarschijnlijk vaak voor komt is, dat de deelnemers de loten controleren met de uitslagen van een andere trekking. Na controle van de loten, moet u ze eigenlijk wegleggen en een week later nog eens controleren. Zo verkleint u de kans op fouten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Z24.nl

Reageer op het artikel "Niet geincasseerde prijzen in loterijen"

Reacties

Maria van Sluijs, 14-02-2014 11:34 #2
Ik speel zelf mee met de Postcodeloterij en ik vind als een prijs niet geïncasseerd wordt, het gewoon terug in de pot moet.

Hoosje, 09-10-2013 13:13 #1
Graaiers die staats(kloterij).

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 09-09-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!