InfoNu.nl > Hobby en Overige > Kansspelen > Winkansen bij de Postcode Loterij

Winkansen bij de Postcode Loterij

Winkansen bij de Postcode Loterij De winkansen bij de Postcode Loterij liggen lager dan de meeste andere Nederlandse loterijen. Bij de Postcode Loterij ligt de nadruk namelijk op het steunen van vele goede doelen organisaties.
In tegenstelling tot enkele andere loterijen is de Postcodeloterij opgezet om goede doelen te ondersteunen. Zij zijn inmiddels de grootste loterij gericht op goede doelen. De kracht van deze loterij is dat de deelnemers meespelen met hun eigen postcode. Enkele keren per jaar delen zij vele miljoenen euro’s uit aan bepaalde postcodes. Iedereen in hetzelfde postcodegebied, die meedoen met de betreffende postcode delen mee in de miljoenen. Veel mensen gaan meedoen om te voorkomen dat de hele straat een grote prijs ontvangt, en zij ontvangen niets. In andere loterijen zult u nooit weten dat u een grote prijs gemist hebt, maar in de Postcode Loterij komt u er achter in hoeverre u een grote prijs bent misgelopen.

Hoe werkt de Postcode Loterij

U kunt door lid te worden maandelijks automatisch meedingen naar de prijzen met uw postcode. Uw postcode vormt namelijk uw lotnummer. Zodra er een prijs valt op uw postcode krijgt u en de overige deelnemers met dezelfde postcode een prijs. Dit kunnen kleine geldbedragen of zelfs een beker ijs zijn, maar ook de grote prijzen kunnen op uw postcode vallen. Onder verschillende namen delen ze een aantal keren per jaar grote prijzen uit. In dat geval vallen er miljoenen euro’s op één postcode. Het prijsbedrag wordt verdeeld over de deelnemers met dezelfde lotnummer (=postcode). U kunt overigens ook deelnemen met een andere postcode dan uw eigen.

Achtergrond van de Postcode Loterij

Deze tweede grootste loterij van Nederland is opgericht in 1989 door Boudewijn Poelmann. Deze loterij en de BankGiro Loterij en de Sponsor Loterij zijn alle drie goede doel loterijen en behoren toe aan het bedrijf Novamedia

Kracht van de loterij

Deze loterij heeft niet alleen heel veel deelnemers in het hele land, maar ze zien ook nog eens kans om de deelnemers meer dan één lot te laten kopen. Dit doen zij door mensen via mailingen en acties te motiveren om zegeltjes te plakken voor meer loten. Elk extra zegeltje geeft een extra kans op een hoofdprijs, maar is ook weer een extra lot waarvoor de deelnemers maandelijks maximaal €9,75 moeten betalen. De deelnemers willen de boot niet missen en blijven lid. Ze zijn bang dat ze nu opzeggen en dat de volgende keer de Postcodekanjer op hun postcode valt.

Goede doelen

Veel spelers aan de loterij doen ook mee op de goede doelen te ondersteunen. Ongeveer 60 procent van de winst van de Postcode Loterij wordt geschonken aan 66 verschillende goede doelen. Over 2008 gerekend mochten de gezamenlijke organisaties in totaal bijna 245 miljoen euro tegemoet zien.

Winkansen Postcode Loterij

Hoewel iedereen weet dat de kans klein is dat er een zeer grote prijs op hun postcode gaat vallen is het een populaire loterij. De winkans is moeilijk in te schatten omdat ze maandelijks ook kleine bedragen verloten, maar de winkans op de jackpot is ongeveer 1 op de 100 miljoen. Maandelijks worden er postcodes getrokken waarop prijzen tot €12.500 uitgeloot worden. Twee keer per jaar delen zij straatprijzen uit van ongeveer 30 miljoen euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
mijn kijk opDe beste besparing: loterijen opzeggenDe meeste Nederlandse gezinnen kunnen grote besparingen doorvoeren, zonder dat ze er iets van merken. Ze doen namelijk m…
Nederlandse loterijenHeel veel Nederlanders wagen graag een gokje in een van de Nederlandse loterijen. Er zijn een aantal grote en bekende Ne…
Nederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenNederlandse schatkist de grote winnaar van loterijenDe Nederlandse staatskas wordt flink gespekt door de legale loterijen. De belastingdruk is dermate hoge dat de staatskas…
Winnende eindcijfers en andere strategieën bij loterijenBij diverse loterijen moet u zelf een keuze maken uit uw lotnummers of eindnummers. Dit geldt zowel voor de Staatsloteri…
Moeilijk rondkomen? Loterijen opzeggenDoor slimme marketingacties van loterijen geven gezinnen vaak meer uit aan loterijen dan dat hun lief is. Deze lidmaatsc…
Bronnen en referenties
  • Postcodeloterij.nl

Reageer op het artikel "Winkansen bij de Postcode Loterij"

Reacties

M. Kleinherenbrink Meijer, 22-11-2015 02:24 #3
Hallo, Ik laat even weten;;''dat mijn e-mail adres niet goed op inschrijf formulier staat.Het goede staat nu hierboven vermeld.
En verder vraag ik mij af, hoe ik in bezit kan komen van een agenda.Ik had gehoopt dat ik dan in aanmerking kwam als nieuw lid?En hoe maak ik kans op kleine prijzen zoals aardigheid, ijs trommels of een uitstapje.Laat mij dat even weten.
Heb ik dat helemaal mis?J.L ingeschreven in Deventer bij Liza Meijer op 13-11-2015.Graag zal ik een agenda ontvangen, ik kijk er naar uit!Hartelijke groet M Kleinherenbrink-meijer

Rikkie, 02-01-2014 14:20 #2
Begrijp ik het nou uit de reglementen nu goed dat indien er 400 loten deelnemen met postcode "1015 AK" en 1 lot met postcode "8953 BW", de kans op een prijs voor "1015 AK" 400 keer groter is dan voor "8953 BW"?
Dus, dat ik deelneem met 1 lot en de rest van mijn straat/postcode niet, verkleint mijn kans t.o.v. anderen?

W. M. de Heer, 15-10-2009 10:50 #1
Ik speel al jaren mee (nog nooit iets gewonnen) nu ben ik er achter gekomen dat op onverklaarbare wijze mijn adres is veranderd. Op mijn reactie reageerde de postcodeloterij lakoniek; goed dat u even belde…

Infoteur: Juul
Laatste update: 29-08-2009
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Kansspelen
Reacties: 3
Schrijf mee!