InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Zingen: Voordelen voor de gezondheid bij zangers

Zingen: Voordelen voor de gezondheid bij zangers

Zingen: Voordelen voor de gezondheid bij zangers Zingen in alle soorten en vormen (karaoke, koor, in de auto, in een huiskamer, professioneel of niet …) brengt veel mensen vreugde. Zingen is een vorm van expressie en communicatie die een goed gevoel geeft. Daarnaast biedt zingen ook veel voordelen voor de gezondheid. Het maakt hierbij bovendien niet uit of mensen in deze vorm van ontspanning goed of slecht in zijn. Deze vorm van vrije tijd is bijvoorbeeld goed voor de fysieke en de mentale gezondheid. Daarnaast biedt zingen ook sociale voordelen. Zingen verbetert bijvoorbeeld de houding en het zelfvertrouwen, en is goed voor de slaap.

Fysieke voordelen van zingen

Bevordering van slaap

Volgens een gezondheidsartikel in Daily Mail Online dat op de website verscheen in augustus 2013, zijn deskundigen van mening dat zingen helpt om de spieren van de keel en het gehemelte te versterken, wat helpt bij het stoppen met snurken en slaapapneu. Door te zingen, verbetert met andere woorden de slaap en krijgen mensen een betere nachtrust.

Fysieke inspanning

Voor ouderen, personen met een handicap of beperking en personen met een verwonding kan zingen een uitstekende vorm van fysieke inspanning zijn. Zelfs voor gezonde mensen is zingen een vorm van lichaamsbeweging. Hiermee trainen mensen de longen terwijl ze de juiste zangtechnieken en vocale projecties gebruiken. Mensen krijgen door de zangprestaties ook een sterker middenrif en een verbeterde totale bloedsomloop. Omdat mensen tijdens het zingen een grotere hoeveelheid zuurstof binnenkrijgen dan bij vele andere vormen van lichaamsbeweging, verhoogt zingen mogelijk zelfs het uithoudingsvermogen en het aeroob vermogen.

Verbetering van houding

Goed rechtop staan is onderdeel van de juiste houding, wat nodig is om goed te kunnen zingen. Na verloop van tijd wordt een goede houding een gewoonte. Naarmate de borstholte groter wordt en de schouders en rug op één lijn liggen, verbeteren mensen de houding in het algemeen.

Verbetering van huid

De diepe inademingstechnieken en als gevolg hiervan de verbeterde bloedsomloop en zuurstofdoorstroming, zorgen voor een jonger uitziende huid. Zingen vereist ook een inspanning van de gezichtsspieren, waardoor fijne lijntjes rond de mond sneller verdwijnen.

Verlaging van bloeddruk

Voor een persoon met een hoge bloeddruk die medicijnen gebruikt, is zingen misschien wel het beste natuurlijke medicijn. Zingen helpt het lichaam om zich te ontspannen en verlaagt de bloeddruk, waardoor ook angst vermindert.

Versterking van immuunsysteem

Volgens een onderzoek aan de universiteit van Frankfurt, waarvan de resultaten verschenen in het wetenschappelijk tijdschrift ‘Journal of behavioral medicine’ in december 2004, versterkt zingen het immuunsysteem. Bij het onderzoek testten onderzoekers het bloed van professionele koorleden voor en na een repetitie van één uur. De onderzoekers merkten op dat in de meeste gevallen de hoeveelheid eiwitten in het immuunsysteem die als antilichamen functioneren (Immunoglobuline A) significant hoger waren onmiddellijk na de repetitie. Dezelfde verhogingen kwamen niet tot stand nadat de koorleden passief naar muziek luisterden.

Psychologische en emotionele voordelen voor gezondheid van zangers

Minder stressniveaus

Muziek maken in welke vorm dan ook is ontspannend. Zingen geeft spierspanning vrij en verlaagt de niveaus van het stresshormoon cortisol in de bloedstroom. Zangers hebben bijgevolg minder stress.

Natuurlijk antidepressivum

Zingen zorgt voor de vrijgave van endorfines. Dit zijn chemische feel-goodstoffen in de hersenen waardoor mensen zich goed en gelukkig voelen. Bovendien hebben wetenschappers een klein orgaan in het oor geïdentificeerd, de sacculus, die reageert op de frequenties die door het zingen worden gecreëerd. Deze reactie creëert een onmiddellijk gevoel van plezier, ongeacht hoe het zingen klinkt. Zingen leidt mensen tevens af van de dagelijkse problemen en verbetert de stemming.

Verbetering van mentale alertheid

Een verbeterde bloedcirculatie en een zuurstofrijke bloedstroom zorgen ervoor dat meer zuurstof de hersenen kan bereiken. Dit verbetert de mentale alertheid, de concentratie en het geheugen. Zeker voor mensen met dementie en de ziekte van Alzheimer is zingen een goed idee, want deze activiteit helpt hen om hun herinneringen beter en langer te bewaren.

Sociale voordelen van zingen

Beter vermogen om andere zangers te waarderen

Soms realiseren mensen zich niet hoe moeilijk iets is totdat ze dit zelf proberen. Naarmate mensen groeien in hun zangtalent, zoeken ze soms inspiratie bij gevorderde zangers. Ze leren zo beter andere zangers te waarderen.

Verbetering van taalontwikkeling

Volgens een artikel in The Guardian van mei 2011 is zingen goed voor baby’s omdat de hersenen hierdoor beter voorbereid worden op de taalontwikkeling. Muziek is net zo belangrijk als het lezen en schrijven op jonge leeftijd om taalproblemen later in het leven te voorkomen.

Verhoging van zelfvertrouwen

Plankenkoorts is een normaal gevoel voor nieuwe zangers. Goed presteren en lof ontvangen van vrienden en familie is misschien de sleutel tot het uiteindelijk overwinnen van deze angsten waardoor ook het zelfvertrouwen vergroot. Stilaan vinden zangers het zelfs gemakkelijker om elk type materiaal voor een groep te presenteren.

Verruiming van vriendenkring

Zingen verbetert het sociale leven. De banden die mensen vormen met andere zangers zijn soms heel diepgaand, omdat er op een natuurlijke manier sprake is van intimiteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn de voordelen van massage voor de gezondheid?Wat zijn de voordelen van massage voor de gezondheid?Relaxen in het wellnesscentrum en genieten van een heerlijke massage: we willen het allemaal wel, maar de meesten onder…
De geneeskracht van zingenDe geneeskracht van zingenAllerlei ziekten kunnen worden genezen door te zingen. De zangkunst is gezond voor het lichaam en goed voor het psychisc…
Gevolgen chronische stress bij ouderenGevolgen chronische stress bij ouderenLangdurige stress heeft effect op je gezondheid. Vooral bij ouderen zijn de gevolgen van aanhoudende stress ernstig. Dit…
Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?Slecht slapen: het overkomt de meesten onder ons wel eens als we gebukt gaan onder stress. Maar bij sommigen wordt een s…
10 redenen om meer te slapenMeer slapen is goed voor je gezondheid en voor hoe je je voelt. Veel mensen slapen te weinig. Wanneer zij voldoende slaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Geraadpleegd p 23 januari 2019:
  • 11 Surprising Health Benefits of Singing, https://takelessons.com/live/singing/health-benefits-of-singing
  • 5 Surprising Health Benefits of Singing, http://singerssecret.com/5-health-benefits-of-singing/
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Could singing stop snoring? Doctor says vocal exercises could be the key to a peaceful night’s sleep, https://www.dailymail.co.uk/health/article-2395795/How-singing-key-good-nights-sleep-Research-suggests-vocal-exercises-stop-snoring.html
  • Effects of choir singing or listening on secretory immunoglobulin A, cortisol, and emotional state., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15669447
  • HEALTH BENEFITS OF SINGING, https://www.riseupandsing.org/singing/health-benefits
  • Singing to children may help development of language skills, https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2011/may/08/singing-children-development-language-skills
  • The health benefits of singing, https://www.gramophone.co.uk/features/focus/the-health-benefits-of-singing
  • Top 11 Health Benefits of Singing, http://www.healthfitnessrevolution.com/top-11-health-benefits-of-singing/

Reageer op het artikel "Zingen: Voordelen voor de gezondheid bij zangers"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-03-2019
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Vrije tijd
Schrijf mee!