InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Trampolines: modellen, plaatsing en belangrijke onderdelen

Trampolines: modellen, plaatsing en belangrijke onderdelen

Trampolines: modellen, plaatsing en belangrijke onderdelen Trampolinespringen is een geliefde bezigheid voor veel kinderen. Zij hebben dikwijls een trampoline ter beschikking in de eigen tuin en kunnen op veel willekeurige momenten weer een paar sprongen maken. Het springen in de buitenlucht is ook veel gezonder dan urenlang binnen zitten achter de televisie of met de GSM in de hand. Ook is het springen goed voor de motoriek en spierontwikkeling door de voortdurende beweging. Door trampolinespringen kan ook een goede conditie worden opgebouwd en behouden. Naast trampolines voor kinderen bestaan er ook modellen die geschikt zijn voor volwassenen om bijvoorbeeld de professionele trampolinesport te kunnen bedrijven.

Modellen van trampolines

Trampolines zijn in verschillende modellen verkrijgbaar zoals rond, rechthoekig en ovaal. De keuze is daarbij meestal afhankelijk van wat persoonlijk als voordeel en nadeel wordt gevonden.

Rond

Meestal wordt een rond model gekozen omdat daar in het algemeen het fijnst op gesprongen kan worden. Doordat de spanning van de veren bij een rond model overal gelijk is kan na elke sprong makkelijker in het midden van de springmat worden teruggekomen en ontstaat rond de springer overal even veel ruimte.

Rechthoekig

De rechthoekige vorm wordt vooral gekozen omdat die vorm vaak makkelijker past in een kleinere tuin. Ook kan deze vorm voorkeur hebben vanwege de strakke vorm die mooi uitkomt in een tuin. Bedreven en professionele springers kiezen altijd voor een rechthoekige vorm waarbij zij meer controle hebben over de sprong.

Ovaal

Ovale trampolines zijn zeer prijzig ten opzichte van andere modellen. Toch wordt er wel voor gekozen omdat ze de voordelen hebben van zowel rechthoekige als ronde modellen. Er bestaat overigens slechts weinig keuze in ovale modellen.

Plaatsing ingegraven of boven de grond

Trampolines kunnen ofwel worden ingegraven ofwel boven de grond worden geplaatst.

Ingegraven

Een ingegraven trampoline heeft enkele voordelen:
  • Lage en makkelijke instap.
  • Minder in het zicht.
  • Strakke afwerking in de tuin.
  • Geen spullen moeilijk terug te halen van onder de trampoline.
  • Minder ongewenste (onkruid)groei onder de trampoline.

Nadeel:
  • Een nadeel is uiteraard dat een kuil moet worden gegraven en bij het eventueel verwijderen van de trampoline weer moet worden dichtgegooid terwijl het zand daarvoor meestal verdwenen is. Het ingraven moet een diepte hebben die afhankelijk is van het model maar moet minimaal veertig centimeter zijn.

Boven de grond

  • Voordelen van een trampoline boven de grond zijn:
  • Makkelijk en snel op te bouwen.
  • Eventueel te verplaatsen.
  • Er hoeft geen gat te worden gegraven.

Nadelen zijn echter:
  • Een hoge onveiligere instap.
  • Staat meer in het zicht.

Grootte van de trampoline

Leveranciers raden meestal aan om een zo groot mogelijke trampoline te kiezen omdat daar meer plezier aan beleefd kan worden. Maar de grootte is mede afhankelijk van de leeftijd van de springers. Een trampoline die jaren meegaat voor kinderen die wel tot een leeftijd van veertien tot vijftien jaar willen springen mag niet te klein zijn. Ook moet met de grootte rekening worden gehouden of de trampoline door één springer of bijvoorbeeld door een duo wordt gebruikt.

Belangrijke onderdelen en gewichtsbelasting

Belangrijke onderdelen van trampolines zijn de springmat, het frame, het randkussen, de veren en het veiligheidsnet. Ook is belangrijk om rekening te houden met de maximale gewichtsbelasting.

Springmat

De springmat van een trampoline is meestal gemaakt is van permatron. Hoe vaker de aanhechting van de driehoekjes is doorgestikt hoe beter die blijven zitten. Soms zijn die driehoekjes geplastificeerd ten gunste van de duurzaamheid.

Frame

Uiteraard draagt een stevig frame ook bij aan de veiligheid waarbij de buisdiameter en de staaldikte van belang zijn. Ook speelt de galvanisatie een rol met betrekking tot de duurzaamheid.

Randkussen

Veren worden bedekt met een randkussen. Een dikker en breder randkussen zal voor meer veiligheid zorgen. De duurzaamheid van het randkussen is afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte zeilmateriaal.

Veren

Kenmerken van de veren waarop gelet kan worden bij de aanschaf van een trampoline zijn:
  • Met lange veren zijn soepele en fijne sprongen mogelijk.
  • Bij dikke veren is het springeffect beter.
  • Dikke veren gaan langer mee.
  • Bij meer veren wordt elke sprong beter over de veren verdeeld.
  • Een beschermlaag op de veren zal roest voorkomen.

Veiligheidsnet

Ongeacht of het een ingebouwd model betreft of een model boven de grond is het aan te bevelen een veiligheidsnet te plaatsen. Zonder net kunnen kinderen bij een verkeerde sprong van de trampoline afvallen en zich lelijk bezeren of blessures oplopen. Vooral bij een trampoline boven de grond kan dit door de hoogte het geval zijn.

Gewichtsbelasting

Let bij de aanschaf ook op het maximale gewicht waarmee een trampoline belast mag worden. In veel gevallen is dat maximaal vijftig kilo met uitzondering van professionele trampolines waar ook volwassenen gebruik van maken. Zwaardere belasting dan het maximale gewicht kan ook tot gevaarlijke situaties leiden.

Aanschafprijs

De aanschafprijs van een trampoline kan afschrikken als het om een groter model gaat maar een trampoline kan jaren meegaan wat zeker niet bij alle speeltoestellen het geval is. Bij veelvuldige gebruik weegt de aanschafprijs ook positief op tegen het plezier dat het springen oplevert.
© 2018 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Trampolines niet zonder gevaarTrampolines niet zonder gevaarTrampolines zijn in de mode. Geen wonder, want aan trampolines beleven kinderen veel plezier. Nauwelijks zijn de tempera…
Veiligheid van trampolines in de tuinVeiligheid van trampolines in de tuinEen paar jaar geleden werden ze ineens populair, trampolines in de tuin. Kinderen kunnen er uren op spelen. Een uitsteke…
Afvallen met trampoline springenEen trampoline, veel gezinnen hebben er eentje in de tuin voor de kinderen. Het kan voor jezelf echter ook een leuke man…
Trampoline ingraven, de inground trampolineEen inground trampoline is mooi weggewerkt in de tuin. Doordat het grootste deel is ingegraven valt de trampoline veel m…
Een inleiding tot BossaballWat doe je als je niet kan kiezen tussen trampolinespringen, capoeira, gymnastiek en volleybal? Juist ja, je beoefent ze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • https://trampolineland.nl/waarom-een-trampoline
  • https://trampolineland.nl/kieswijzer
  • https://trampolineland.nl/faq
  • https://trampolineland.nl/beste_verkocht
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Trampoline

Reageer op het artikel "Trampolines: modellen, plaatsing en belangrijke onderdelen"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 12-10-2018
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!