InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Gratis en legaal e-books downloaden

Gratis en legaal e-books downloaden

Digitaal lezen wordt steeds populairder en dat zorgt ervoor dat het aanbod van e-books steeds groter wordt. Dat is natuurlijk goed nieuws voor iedereen die niet zoveel geld te besteden heeft, een e-book is namelijk meestal goedkoper dan een fysiek exemplaar. Echter het grootste voordeel is wel dat er heel veel boeken gewoon gratis te verkrijgen zijn.

Wat is een e-book

Een e-book (de Engelse term wordt in principe altijd gebruikt) is een elektronisch boek. Dat is eigenlijk niet helemaal waar, als je een e-book hebt dan kun je het niet lezen zonder dat je daar een bepaald apparaat voor hebt. Een e-book is puur data, gegevens die op een computer staan. Om een e-book te lezen gebruik je een computer, tablet, smartphone of e-reader.

Bestandsindeling

Er zijn verschillende bestandsindelingen voor e-books. Net zoals bij de videoformaten (.mp4 en .avi) zijn er verschillende e-bookformaten. Er is de standaard indeling .epub. Daarnaast is er ook de bestandsindeling van Amazon, .mobi. PDF-bestanden worden ook als e-books gezien, maar omdat die meestal beveiligd zijn tegen wijzigen ben je als gebruiker beperkt in de mogelijkheden. Een e-reader kan bij een PDF-bestand bijvoorbeeld niet het lettertype veranderen. Er zijn wel programma's om een PDF-bestand aan te passen, maar een e-reader kan niet werken met dat soort programma's. Dat kan behoorlijk irritant zijn, daarom is het handig om te weten dat er websites en programma's zijn om bestanden te 'converteren'. Dat is in principe gewoon het bestandsformaat van een e-book veranderen. Een PDF-bestand zet je dan gewoon om in een .epub-bestand. Daarmee is het probleem opgelost.

Dit artikel gaat van de .epub-extensie uit omdat dat de meest gangbare extensie is, mocht je een ander formaat gebruiken kun je altijd je e-books converteren via deze website.

Illegaal downloaden

Hoewel het verleidelijk is om illegaal boeken te downloaden is het niet aan te raden. Ten eerste al omdat er op het illegaal downloaden van boeken strenger gecontroleerd wordt dan het downloaden van muziek en films, er is dus meer kans dat je gepakt wordt. Daarnaast is het gewoon een teken dat je de auteur zijn geld niet gunt.

Legaal downloaden van Nederlandstalige e-books

Project Gutenberg

Gelukkig zijn er ook genoeg manieren om op een legale manier aan gratis boeken te komen. Een bekende bron voor gratis boeken is Project Gutenberg. Deze website biedt boeken aan waarvan het auteursrecht verlopen is. Na 70 jaar verloopt het auteursrecht op een boek en zo komt het dat deze boeken gratis zijn én legaal.

Bibliotheek

De bibliotheek biedt op haar website duizenden e-books aan. Anno 2015 zijn er ruim 7000 e-books geschikt voor de e-reader en 10.000 voor de app van de bibliotheek. Je kunt de boeken ook gewoon online lezen. Het werkt hetzelfde als met hen lenen van fysieke boeken, je hebt het e-book voor een tijdje in je bezit, daarna moet je het verwijderen. Je krijgt 21 dagen om het boek te lezen. Daarna moet je het boek weer verwijderen. Als je het boek nog niet uit hebt dan kun je het direct weer opnieuw lenen. Een digitaal boek is natuurlijk altijd beschikbaar, onafhankelijk van het aantal uitgeleende boeken.

Deze dienst is te gebruiken via een app op je smartphone of tablet. Je kunt ook lezen op de computer via het lezen in de browser. Voor e-readers moet er een bepaalde software geïnstalleerd worden. Meer uitleg daarover is te vinden in de FAQ van de bibliotheek.

Google Books

Op books.google.com kun je boeken gratis lezen. Om ze te downloaden moet je in de meeste gevallen wel gewoon betalen. Het is vooral een handig hulpmiddel om alvast een stukje van een boek te lezen en te zien of je het boek wil kopen. Daarnaast staan er gelijk beoordelingen en recensies bij.

Downloadebooksgratis

De Nederlandse website downloadebooksgratis.nl biedt gratis een groeiend assortiment aan e-books aan. Het gaat hier om boeken waarvan de copyright verlopen is en boeken die nooit een copyright hebben gehad.

Legaal downloaden van Engelstalige boeken

Voor de mensen die hun Engels willen oefenen is het een goed idee om eens te proberen om een boek in het Engels te lezen. Het is namelijk handig als je dat kan want er zijn veel meer gratis Engelse e-books verkrijgbaar dan Nederlandse. Via de bovengenoemde websites is het ook mogelijk om Engelstalige e-books te downloaden. Naast die websites zijn er echter nog meer legale bronnen om Engelstalige e-books te vinden.

Tuebl

De website Tuebl.ca is een website die e-books beschikbaar stelt die normaal gesproken niet makkelijk gratis te downloaden zijn. Het gaat hier om boeken met een beperkte copyright of boeken die door de auteur beschikbaar zijn gesteld. De boeken met een beperkte copyright hebben een copyright waarin staat dat je het wel met derden mag delen zolang je er geen geld voor vraagt en je laat zien waar het vandaan komt. Soms zetten auteurs zelf een boek op Tuebl om op die manier een nieuwe serie te promoten. Zo kan je wel eens het eerste deel in een trilogie gratis krijgen. De auteur hoopt dan natuurlijk dat je vervolgens de andere delen koopt.

Archive

De website archive.org is zoals de naam zegt een archief. En dan niet zomaar een archief, maar een ontzettend groot archief met miljoenen bestanden van allerlei formaten. Hiertussen zijn ook e-books te vinden. Het gaat meestal om boeken waarvan de copyright verlopen is (zoals bij Project Gutenberg). Er zijn echter ook heel veel boeken waar geen copyright op is en die zijn vaak te vinden via deze website. Het gaat hier dan vaak om informatieve boeken.

50.000 free e-books

De android-app met de naam "50.000 free E-books" heeft een groot assortiment met e-books. Dit assortiment bestaat uit Engelse klassiekers waar geen auteursrechten meer op rusten en uit boeken die gratis beschikbaar zijn gesteld door de auteur.

Internet

Eigenlijk kun je overal op het internet wel e-books tegenkomen. Er zijn auteurs die nog geen bekendheid hebben opgebouwd en die zichzelf promoten door gratis boeken weg te geven. Ook zijn er soms gratis boeken te krijgen bij e-bookwinkels, bijvoorbeeld bij een promotie-actie. Het advies blijft wel om altijd te controleren of het boek daadwerkelijk legaal is, je wilt natuurlijk voorkomen dat je een boete krijgt.

Lees verder

© 2015 - 2019 Dutchguy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
EPub-bestanden lezen op pc of laptopEPub-bestanden lezen op pc of laptopTegenwoordig is het een trend om ePub-bestanden te lezen op ebooks. Het is zelfs zo populair dat heden ten dage boeken a…
Jouw boek in de iBookstore?Jouw boek in de iBookstore?Je hebt een boek geschreven! Of een kort verhaal of een gedichtenbundel. Zelf lees je graag op je iPad. In de iBookstore…
Nederlandse e-books gratis downloadenOp internet kun je gratis Nederlandstalige boeken downloaden in een PDF-file of e-pub file. Het aanbod Engelstalige boek…
Geld besparen met een E-reader?E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-reader…
Bronnen en referenties
  • https://www.bibliotheek.nl/ebooks
  • https://www.gutenberg.org/

Reageer op het artikel "Gratis en legaal e-books downloaden"

Infoteur: Dutchguy
Gepubliceerd: 28-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!