InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Het repareren of restaureren van een jukebox

Het repareren of restaureren van een jukebox

Het repareren of restaureren van een jukebox Hoewel er van de meest bekende jukeboxmodellen altijd wel een goede restauratie beschikbaar is, zijn deze vaak toch aan de prijzige kant. Deze prijs laat zich dan wel terugbetalen in het genot van een perfecte restauratie, met bijbehorende lage onderhoudskosten, doch is een dergelijke jukebox niet voor iedereen betaalbaar of wenselijk.

Het kopen van een nog te restaureren jukebox

Een oudere restauratie of een originele jukebox in een wat mindere staat, is vaak stukken goedkoper dan een perfecte en nieuwe restauratie. Dit vertaalt zich echter wel vaak in een aantal cosmetische dan wel technische aandachtspunten bij dergelijke goedkopere jukeboxen. Om een dergelijke jukebox toch goed te kunnen onderhoud of repareren kan er vaak teruggevallen worden op een monteur; de meeste jukeboxrestaurateurs of handelaren voeren ook reparaties uit op jukeboxen. Toch kan het zijn dat een reparatie dusdanig van aard is dat het de moeite waard is om het zelf uit te voeren. In een dergelijk geval is het belangrijk om een onderhoudsboek van het betreffende model te bemachtigen en, indien nodig, de juiste onderdelen.

Onderhoudsboekjes van jukeboxen

Een onderhoudsboek is van de meeste modellen goed beschikbaar; van de meest gangbare Seeburgs, Wurlitzers, AMIís en Rock-Olaís worden deze via internet op diverse kanalen aangeboden. Ook digitaal zijn deze onderhoudsboeken goed te verkrijgen. Indien het toch lastiger is om aan een onderhoudsboek van een bepaald model te komen, verdient het de aanbeveling om dit te vragen aan een restaurateur of handelaar; zij hebben in een aantal gevallen ook manuals in de verkoop of kunnen je verder helpen in de zoektocht.

Als er van het betreffende model helemaal geen onderhoudsboekje te vinden is, is het verstandig om te kijken of het model toevallig sterk overeen komt met een ander model. In veel gevallen werden modellen technisch voor een groot gedeelte gebaseerd op de voorgaande modellen; het zou immers te duur zijn om ieder jaar met een technisch totaal nieuwe jukebox te komen. Let hierbij wel op dat modellen die uiterlijk op elkaar lijken niet perse ook technisch op elkaar hoeven te lijken.

Het vinden van het juiste jukebox onderdeel

De zoektocht naar onderdelen kan vaak een lastigere onderneming zijn; van sommige jukeboxen zijn bepaalde onderdelen simpelweg niet meer zo makkelijk te vinden. Van andere modellen zijn juist weer onderdelen in overvloed aanwezig (reproducties meegerekend!). Voor de meest gangbare modellen is het mogelijk om via diverse sites aan onderdelen te komen. De website van de Jukebox Fanaat bied bijvoorbeeld diverse onderdelen en naalden aan via de webshop.

Ook diverse restaurateurs en handelaren hebben onderdelen beschikbaar, hoewel deze niet altijd op een webshop vermeld staan. Vaak volstaat een telefoontje om het onderdeel te kunnen kopen of om de juiste weg te vinden. De lastigere onderdelen zullen ook via deze laatste weg het makkelijkste te vinden zijn, hoewel het in sommige gevallen ook aanbeveling verdiend om een uitgebreide zoektocht op het internet op te starten en bij iedere recente restauratie van het betreffende model de eigenaar/restaurateur te contacteren. Op deze wijze kan snel gezocht worden naar bepaalde onderdelen; de eigenaar/restaurateur heeft wellicht immers een adres voor het zeldzame onderdeel, of beschikt misschien over het betreffende onderdeel. Een andere optie is het afgaan van jukebox beurzen, waarvan de beurs in Rosmalen (Rock around the jukebox) de meeste kans op slagen bied!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het repareren of restaureren van een jukebox"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 19-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Special: Seeburg jukeboxen
Schrijf mee!