De AMI Top Flight; een art deco jukebox

De AMI Top Flight; een art deco jukebox In 1936 kwam AMI met de zeer strak, doch prachtig vormgegeven voorganger van de Streamliner; de Top Flight. Deze jukebox is in zijn eenvoud zo prachtig vormgegeven, dat dit nog steeds een van de duurdere AMI-modellen is. Volgens de fabrikant moest de eenvoudige en robuuste vorm ervoor zorgen dat dit model veel beter bestand was tegen de schade die het zou kunnen oplopen op een uitbaterslocatie. Het was niet ongewoon dat een jukebox te maken kreeg met ruw gedrag, of schade door sigaretten of drank.

De AMI Top flight

Behalve de robuustheid van de AMI Top Flight probeerde men de jukebox ook nog op een andere manier te promoten; namelijk door de naam Top Flight. Deze naam moest appelleren aan het toekomstgevoel, het moest de moderniteit naar voren halen. Om het model nog verder aan te prijzen noemde men de Top Flight ook wel een voorloper op 1938. Speciaal aan de Top Flight was niet alleen de prachtige art deco vormgeving, maar ook de manier waarop de selecties gedaan moesten worden; voor iedere selectie was er namelijk een aparte muntsleuf! Ook bezat de Top Flight een speciaal Bass Reflex geluidssysteem waardoor het geluid beter naar voren moest komen.

De ontwerper van de Top Flight jukebox

De ontwerper van de AMI Top Flight was Lloyd J. Andres; dezelfde ontwerper die later ook de modern ogende Streamliner zou ontwikkelen en de Singing Towers. Met een productie van naar schatting 2.000 stuks was de Top Flight geen verkoopsucces, maar de populariteit van dit model nu maakt deze initieel lage populariteit ruimschoots goed. Wellicht heeft de lage oplage toentertijd zelfs een opwaarts effect op de prijs die men tegenwoordig voor deze bijzondere AMI vraagt.

Het ontwerp van de AMI Top Flight

In feite bestond de Top Flight uit niets meer dan een rechthoek waarvan de bovenkant iets afgerond was om een schuin raam hierin toe te staan. Dit raam kon met de sleutel bovenin omlaag geklapt worden om de platen te verwisselen en hierdoor was dan ook het mechanisme zichtbaar. Als achterwand had met een metalen spiegelend reliëf gekozen, terwijl de rest van de zichtbare binnenkant zo strak mogelijk was gebleven. De platen werden uit een rek gehaald en met 10 platen die aan twee zijden afspeelbaar waren kwam de Top Flight op 20 mogelijke selecties. De speakergrill was rond en werd verlicht, terwijl deze door midden werd gesneden door drie chromen elementen welke afkomstig leken te zijn uit het autodesign. Langs de zijkanten waren wederom drie chromen elementen zichtbaar die de jukebox omvatten.

In reclames werd de Top Flight aangeduid als “An important message from the world’s oldest manufacturer of selective phonographs”. Iets wat in feite onjuist was, daar Mills bijvoorbeeld als bedrijf ouder was en Gabel al eerder begonnen was met het produceren van jukeboxen.

Waardering van de AMI Top Flight

Ook na de productie van de Top Flight was dit model tijdens de vooroorlogse jaren niet erg gewild als tweedehands jukebox. De light-ups waren opgekomen en modellen zonder light-up-elementen waren dan ook veel minder in trek. Dat gezegd hebbende bleek na de Tweede Wereldoorlog dat de light-up-rage tegen het einde van de jaren veertig verdween met de introductie van de M100A. Hierdoor werd de Top Flight ook op de tweedehands markt langzaam weer op waarde geschat, totdat de 45-toerensingle definitief de markt had overgenomen. Vanaf die tijd duurde het nog decennia totdat de Top Flight eindelijk op waarde geschat werd en de waardering naar het niveau toe kroop dat tegenwoordig aan deze machine gehecht wordt.

De prijs van een AMI Top Flight

Een richtprijs voor een AMI Top Flight in goede conditie is lastiger te geven vanwege de geringe mate waarin deze modellen worden aangeboden. Prijzen van tegen de 10.000 euro zijn echter niet ongewoon en een in perfecte staat verkerende originele Top Flight zou wel eens meer kunnen opleveren. Let wel op; deze waarde kan sterk fluctueren aangezien deze modellen nauwelijks te koop aangeboden worden. Het kan dus ook best zijn dat er een model wordt aangeboden voor 30.000 euro; bij een dergelijke schaarste is het ook vaak wat de verzamelaar ervoor wil geven.
© 2015 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
AMI jukeboxen: Prijzen, selectieaantallen en bouwjarenAMI jukeboxen: Prijzen, selectieaantallen en bouwjarenAls een van de grote vier jukeboxfabrikanten heeft AMI een aantal interessante modellen uitgebracht. De art deco AMI top…
Je eigen drone maken: de flight controllerJe eigen drone maken: de flight controllerDe hersenen van een drone worden gevormd door een flight controller. Zonder flight controller zou men niet in staat zijn…
De Seeburg HF100G en 100W jukeboxDe Seeburg HF100G en 100W jukeboxNa de succesvolle Seeburg M100C uit 1952, introduceerde Seeburg in september 1953 twee nieuwe modellen; de Seeburg 100W…
De Wurlitzer 1015 jukebox; ontstaan, design en de OMTDe Wurlitzer 1015 jukebox; ontstaan, design en de OMTAls een van de meest verkochte jukeboxen ooit, is de Wurlitzer 1015 voor velen het synoniem van jukebox. Ontstaan uit ee…

Het repareren of restaureren van een jukeboxHet repareren of restaureren van een jukeboxHoewel er van de meest bekende jukeboxmodellen altijd wel een goede restauratie beschikbaar is, zijn deze vaak toch aan…
De AMI K jukeboxDe AMI K jukeboxDe AMI K uit 1960 zou de laatste typische silver age jukebox met autostyling zijn voor AMI. In feite leefde de gehele ju…
Bronnen en referenties
  • https://books.google.nl/books?id=9x0EAAAAMBAJ&pg=PA124&dq=ami+top+flight+design&hl=nl&sa=X&ved=0CCYQ6AEwAWoVChMI-7nH77HHyAIVR48sCh3t2gPs#v=onepage&q=ami%20top%20flight%20design&f=false
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 19-10-2015
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.