InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Aquarium voor beginners - ziekten

Aquarium voor beginners - ziekten

Als uw aquarium helemaal is ingericht, de planten beginnen goed te groeien. De vissen zitten al een tijdje in het aquarium en ze hebben het naar hun zin. Dan nog is het mogelijk om een ziekte in uw aquarium te krijgen en dat er vissen hieraan zullen overlijden. Dit zal iedere beginner wel een keer overkomen, maar er zijn verschillende preventie mogelijkheden. Maar mocht er toch een ziekte de kop op steken, zijn er vaak middelen voor.

Preventie

Wat leeft, kan ziek worden. Veel ziekten ontstaan doordat de dieren niet optimaal worden gehouden. Zorg daarom voor een goede waterkwaliteit, geef voldoende en kwalitatief goed voedsel en vermijd stress onder de dieren: juist in overbevolkte bakken kunnen ziekten snel toeslaan. Zieke dieren dient u zo snel mogelijk apart te huisvesten, voor zij de anderen kunnen aansteken. Richt hiertoe een quarantaineaquarium in. Zo'n bak hoeft niet echt groot te zijn, en dient sober te worden ingericht. Meestal is een plantje en een schuilplaats in de vorm van een stukje kienhout of steen voldoende. Vul de ziekenboeg met water uit het bestaande aquarium, zodat de vis geen extra stress hoeft te ondervinden van een afwijkende waterkwaliteit. Observeer het zieke dier goed en probeer een diagnose te stellen. Vervolgens kan het dier in de quarantainebak worden behandeld. Vanwege het relatief kleine aquarium is het minder kostbaar om medicijnen aan het water toe te voegen. Veel gangbare medicijnen zijn in de aquariumspeciaalzaak verkrijgbaar. Het gaat te ver om alle voorkomende ziekten te beschrijven in dit artikel, daarom alleen de meest voorkomende:

Witte stip

De vis vertoont kleine witte stipjes op het lichaam en de vinnen. De ziekte is uiterst besmettelijk en wordt veroorzaakt door een parasiet onder de huid. Voor de behandeling zijn speciale medicijnen verkrijgbaar, die over het algemeen zeer effectief zijn.

Peperstip

Deze ziekte is te herkennen aan een gelige aanslag op de romp en de vinnen. Besmette vissen schuren langs voorwerpen. Deze ziekte wordt ook door een parasiet veroorzaakt en is te behandelen met speciale medicamenten.

Schimmelinfecties

Met name blackmollies zien hier gevoelig voor. Witte, waterachtige plukjes op de vissenhuid wijzen op een schimmelinfectie. Deze ontstaan na verwondingen, maar ook parasieten of een slechte waterkwaliteit kunnen tot schimmelinfecties leiden. Hiertegen zijn zeer effectieve medicijnen te krijgen.

Vinrot

Sterk aangetaste vinnen wijzen op vinrot. Die kan worden veroorzaakt door vinbijtende medebewoners, maar ook door een slechte waterkwaliteit. Is het eerste het geval, dan rest er niets anders dan een van de twee soorten onder te brengen in een andere bak. Is slechte waterkwaliteit de oorzaak van de ziekte, dan is het zaak om er zo snel mogelijk iets aan te doen. Aangetaste delen kunnen worden behandeld met gentiaanblauw of myxazine.

Zwemblaasbeschadiging

Vissen die op hun zij of zelfs op hun rug zwemmen, soms door het water tuimelen, hebben vaak een beschadigde zwemblaas. De oorzaak kan aan de verzorger liggen: mogelijk heeft hij het dier op ondeskundige wijze uit de bak gehaald, waardoor de beschadiging is ontstaan. Ook een vechtpartij, bacteriën of een slechte waterkwaliteit kunnen de oorzaak zijn. Zet de patiënt in quarantaine en wacht het herstel af. Soms verdwijnt dit probleem vanzelf, maar vaker zal het dier hieraan overlijden.

Schubbenruigte

Afstaande schubben en een opgezwollen buik wijzen op schubbenruigte. Deze ziekte is helaas niet te behandelen. De oorzaak is veelal - alweer - een slecht milieu. Controleer de waterkwaliteit en verbeter deze.

Darmparasieten

Darmparasieten komen vooral voor bij geïmporteerde dieren. De vissen eten goed, maar vermageren zienderogen. Behandeling is mogelijk met een wormafdrijvend middel en een middel om in de bak aanwezige parasieten te doden.

Uitwendige parasieten

Vissen die veel tegen stenen schuren, hebben mogelijk last van uitwendige parasieten. Meestal gaat het om bloedzuigers. Deze zijn vaak met het blote oog te zien. Het vergt geduld en precisie om de aangetaste vis van zijn kwelgeesten te verlossen: vang de vis voorzichtig en verwijder de boosdoeners met een pincet. Vraag desnoods een ervaren persoon om hulp. Vaak kunnen ze dit ook in de speciaalzaken.
Medicijnen
Gebruikt u medicijnen in het water, haal dan de actieve kool uit het filter. Deze filtert namelijk het medicijn uit het water.
© 2008 - 2017 Wvandemosselaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een tropisch aquarium opstartenEen tropisch aquarium is een aanwinst in je woonkamer, waar je veel plezier aan kunt beleven. Vaak gaat er een rustgeven…
Dieren en planten in een nano aquariumSteeds meer mensen kiezen er voor om een klein aquarium neer te zetten, een zo geheten nano aquarium. Een klein bakje wa…

Reageer op het artikel "Aquarium voor beginners - ziekten"

Reacties

Marina, 12-01-2015 13:20 #7
Goedendag. Ik heb na 7 jaar geen aquarium te hebben gehad eindelijk weer een klein bakje van 30 liter neergezet. Na het een week te hebben laten staan, heb ik er 2 vrouwtjes en 1 mannetje Betta Splendens ingezet. (Meer komt er niet in omdat 30 liter wel erg klein is. Maar ik heb jammer genoeg geen plaats voor wat groters) Alledrie gezond en monter. Het mannetje zwom rond als een opschepper. Prachtig. Hij begon zelfs meteen met nestbouw. Het water was in orde. Ik heb zo een test van Tetra om 5 verschillende dingen te testen. In ieder geval viel het me al op dat het mannetje niets eet. Geen droogvoer, speciaal voor Betta's en ook geen zwarte muggelarven (bevroren, natuurlijk eerst ontdooit). Nu zijn er 11 dagen voorbij (inmiddels water ververst, ongeveer de helft, weer met Filter Medium van Easy-Life (volgens de winkel het beste dat er is) in orde gemaakt, maar mijn Betta man vreet nog steeds niet. Nog erger: hij ligt op de bodem of op de planten en komt met veel moeite omhoog om lucht te happen. Ik vind het zo zielig. Wat heeft hij? Wat kan ik doen? Er is niets bijzonders aan hem te zien verder. De vrouwtjes zijn springlevend. Donker van kleur en steeds ruzie met elkaar. Die zien er werkelijk heel erg goed uit en eten voor tien.
Dank U voor het antwoord.

Lisa, 22-03-2014 15:31 #6
Ik heb een vraagje, ik heb in een best wel grote aquarium met 7 guppen, 5 daarvan zijn best wel klein en de andere 2 zijn wat groter maar die 2 grote is een mannetje en een vrouwtje maar het lijkt erop dat ze elkaar irriteren of dat ze elkaar haten. Wat moet ik doen zodat ze stoppen?!

Help!!!, 28-05-2013 19:21 #5
Aub help! Het schubben van mijn goudvis gaan er af het is al 2weken geleden ongeveer maar nu zijn er rode vlekken rond zijn kieuw. Ze is zwemt nu heel snel rond. Ik ben heeel bang aub help!

F. Waalberg, 10-05-2012 16:14 #4
Ben pas begonnen na verloop van tijd gingen mijn planten verwelken. Overal kreeg ik gaten in de planten en ze braken af. Wat zou dit kunnen zijn? Reactie infoteur, 21-05-2012
Allereerst zou ik de waarden van je water eens laten testen bij een aquarium speciaal zaak.

Dit kun je doen door wat water uit het aquarium in een schoon potje te doen, en dit mee te nemen naar de speciaalzaak waar je de planten gekocht hebt. Meestal is dit gewoon service van de zaak, en deze kunnen je eventueel bij verkeerde waarden adviseren wat je het beste kunt doen om de waarden weer normaal te krijgen.

A. Veld, 15-05-2011 01:27 #3
Wij ontdekten bij een van de goudvissen zwarte vlekken op kop en rugvin. Lijkt opeens veel kleiner te zijn dan het andere visje die tegelijk met hem het aquarium ging bewonen. Eten lijkt hem niet te interesseren. Is hij ziek en wat is de remedie om hem te helpen? Reactie infoteur, 04-07-2011
Meestal komen de zwarte vlekken bij goudvissen door het milieu. Ik kan hier bij jouw weinig over zeggen omdat ik niet weet hoevaak je de bak ververst. En daarnaast of je een filter in de bak hebt. Bij het verversen van het aquarium gebruik je kraanwater, wat een andere zuurtegraad heeft dan aquarium water. Wanneer je te vaak en teveel ververst kan dit irritatie opleveren bij de vissen. Een andere mogelijkheid is dat er ammoniak in het water zit, maar dit is goed te testen. De chronische irritatie uit zich door zwarte vlekken, en bovendien maakt het de vis ook meer vatbaar voor parasieten.

Ik zou zeggen laat je water eens testen in een aquariumspeciaal zaak, dit doen ze meestal gratis voor je. Zij kunnen je goed adviseren wanneer dit niet in orde is.
Veel succes met de goudvissen.

Erwin, 07-08-2008 16:46 #2
Ik heb kleine aquarium met enkele goudvissen, van de ene dag op de andere heeft één van de goudvissen een grote zwarte vlek op de bovenkant van zijn kop, ook zijn staart vertoont enkele donkere vlekken. Wel heel raar, is dit een ziekte en hoe en met wat moet ik die behandelen. Preventief heb ik die vis apart gezet in een bokaal, voor de rest merk ik niks abnormaal aan die goudvis en zwemt hij actief rond. Kan iemand me raad geven? Alvast bedankt

M. de Vreugd, 04-06-2008 23:44 #1
Ik heb/had een schooltje kegelbarbelen. Maar ze gaan stuk voor stuk voor stuk dood. Het gekken is ongeveer een half uur tot een uur voor het overlijden gaat hun bek open en gaat niet meer dicht ze, overlijden dus met hun bek open. Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kan ik eraan doen?

Infoteur: Wvandemosselaar
Gepubliceerd: 20-01-2008
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Reacties: 7
Schrijf mee!