InfoNu.nl > Hobby en Overige > Diversen > Het genieten van een sigaar

Het genieten van een sigaar

Voor het roken van een sigaar moet je, in tegenstelling tot een vluchtige sigaret, je tijd nemen. Het is als het ware een kunst op zich. Op die manier kan je daar echt van genieten, maar je moet wel met enkele zaken rekening houden.

Kwaliteit

Allereerst is het belangrijk om sigaren te kiezen die bestaan uit 100 % tabak. Goedkoper sigaren hebben een omblad dat gemaakt is van mindere kwaliteit wat al onmiddellijk zijn weerslag heeft op de smaak van de sigaar.

Populairste soorten

  • Cigarillo: een lichte sigaar, voor een kort rookmoment.
  • Senorita: tussen de lichte en de zwaardere sigaren in, om kennis te maken met de grotere sigaren.
  • Wlde Havana: Senorita met flos. Wordt gekenmerkt door een volle, evenwichtige smaak.
  • Tuitsenorita: mooi authentiek model dat uitloopt in een puntje (de tuit). Het tuitje wordt aangestoken.
  • Panatella: sigaar uit Zuid-Amerika die iets langer is dan de gemiddelde Senorita.
  • Corona: een lange en dikke sigaar, uitstekend geschikt als after-dinner en ideaal voor de melangeurs.

Knippen

De long fillers (grote sigaren) dienen eerst geknipt worden voordat je ze kan roken. Het is niet de bedoeling om de hele kop eraf te knippen, maar er dient slechts een klein kapje te worden geknipt zodat je de ronding blijft zien. Wees wel voorzichtig dat je niet teveel wegknipt, omdat dan het dekblad los zou kunnen komen. Met wat oefenen kom je er wel achter hoeveel je moet afknippen. Er bestaan speciale schaarsystemen op de markt.

Aansteken

Dit is ook een belangrijk ritueel bij de sigarenrokers. Er zijn speciale aanstekers op de markt, die zorgen voor puntige vlammen wat heel efficiënt is. Een gewone aansteker kan u gebruiken als u de sigaar met een rustige vlam wil aansteken, wat natuurlijk zijn charmes heeft. Ook kan u cederhout gebruiken als aansteekmiddel. De geur van cederhout en sigaar is een goede combinatie. Voordat u begint te roken, moet u iin het oog houden dat de sigaar goed brandt en een goede geur afgeeft. Tik de as ook niet altijd van de sigaar.

Het roken

Om het best te kunnen genieten, is het belangrijk dat je de rook even in je mond neemt en dan uitblaast. Neem de sigaar na elke trek uit de mond, om een nat mondstuk te vermijden. Rook een sigaar voor ongeveer tweederde op en laat de rest rustig uitdoven. Het uiteinde van de sigaar heeft een bittere en zware smaak door de nicotine.

Bewaren

Sigaren moeten bewaard worden op een redelijk vochtige plaats, bij ongeveer 65% luchtvochtigheid. Echte liefhebbers gebruiken daarvoor een 'Humidor', een kistje met een bevochtigingselement, zodat de ideale omstandigheden constant worden behouden. Op die manier kan u uw sigaren bijna onbeperkt bewaren.
Gerelateerde artikelen
Sigaren - voor langzame genieters, maar ook voor vluggertjesSigaren - voor langzame genieters, maar ook voor vluggertjesSigaren roken is een kunst apart. Tegenstanders van roken (waar ik zelf inmiddels hartstochtelijk bij hoor) kunnen er na…
Dwars door Cuba: tabak en karstWie Cuba denkt, denkt tabak, denkt Havana’s. De wieg van al deze zielsverruimende rookwaren ligt in Pinar del Rio, 1 van…
Hoe kies en bewaar ik een sigaar?Wanneer u voor het eerst een klimaatkamer van een goede sigarenwinkel betreedt, wordt u waarschijnlijk overweldigd door…
Genieten van sigaren: rokerslounges in Nederland en BelgiëGenieten van sigaren: rokerslounges in Nederland en BelgiëIn 2008 ging het algemeen rookverbod in Nederland in, België volgde in 2011. Sindsdien is het verboden om te roken in op…
Sigaar (genotsmiddel om te roken)De sigaar is een genotsmiddel om te roken, gemaakt van tabaksbladeren. De tabak komt van de tabaksplant waaraan tabaksbl…

Reageer op het artikel "Het genieten van een sigaar"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 26-11-2007
Rubriek: Hobby en Overige
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!